Motorsåg och handhållet

ny röjsåg..???

25 inlägg 9291 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

peter399  
#101404 För en vanlig röjsåg hade jag satsat på en 355:a. Tyngre än 345 och 480 men bra mycket mer krut ..

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

hawk  
#101412 355 är ett bra val, rejält att köra med. Upplever inte det extra kilot gentemot 345 som betungande men den extra effekten märks tydligt. Röjer en del i grövre (för sent röjd) skog och 10 cm är bara att gasa igenom.

Fast nu är jag jäk---t sugen på kedjeröjaren. Den tror jag skulle varit perfekt på de två senaste hektaren (12000stam/ha 3-6 meter).

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

Nonkan  
#101413
kosmos skrev:ok har det vart mycket problem med hva 355 å 345?? har lite närmare till min hva återförsäljare än stihl men är den så mycket bättre så får de väll bli några mil i bilen...


Var en del i början som det brukar vara när Sverige är förstamarknad.

345 hade problem med att gasvajern gick av, främst på fxt-modellen. Tanklocken frös också igen vid snöblandat regn och så var vissa luftfilter för täta.

355 hade problem med sprängda kolvar vid övervarvning och trasiga kopplingshus/böjda riggrör (användarfel) samt förgasare som inte klarade svensk vinter.

Alla problem är lösta sedan länge (nåja, sedan innan sommaren iaf :) ).

På Stihl får vi inte barnsjukdomarna här. Det har väl varit vissa 480 med värme där det strulat med just värmen, men det är småsaker.

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

kosmos  
#101435 tack för alla svaren men nu lider jag av ännu grövre beslutsångest :grin: , men lutar nog åt en hva 355fxt men det gäller få tag i en hellt ny då,så man inte får en som stått hos handlarn ett tag så man får barnsjukdomarna...
eller så blir det en stihl 480 fan beslutångest......

   TS
Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

GustavW  
#101446 Köp en av varje så kan du ge en komplett utvärdering sen!

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

Robertberg  
#101486 Ska du även slå lite gräs med den skulle jag rekomendera Husqvarna, anser att Hvas trimmerhuvuden är mycket bättre än Stihls!
Annars spelar det nog ingen större roll vilken du köper ;)

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

kosmos  
#101509
obantteg skrev:Ska du även slå lite gräs med den skulle jag rekomendera Husqvarna, anser att Hvas trimmerhuvuden är mycket bättre än Stihls!
Annars spelar det nog ingen större roll vilken du köper ;)


ja den får allt köra gräs svängen runt gårn oxå, så då får saken vara avgjord det får nog :wink: bli hva igen.
men anser dem flesta här att 355 är ett bättre köp än 345 trots ett kilo mer i vikt??

   TS
Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

peter399  
#101521 Ja ska du köra grässvängen så stärker det 355ans aktier ytterligare.
Man kan aldrig ha för mycket effekt vi gräsröjning.

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

bema  
#101524 Lugn och fin nu! Var hos min Hva-handlare häromdagen, kommer nya röjsågar från Hva under hösten/vintern. Vet inte vad för något eftersom jag är nöjd med den jag har. Har en Hva 355 och enda nackdelen jag kan komma på är att riggröret är för kort när man ska röja gräs. Jag röjer bara hemma på gården men köpte ändå största sågen. Vikten tycker inte jag är något problem med rätt sele och rätt anpassad. Kommer också en efterträdare till Hva 346 rätt snart. Blev väldigt sugen på den.

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

BM 35  
#101591 fråga om du får låna en Hva eller Stihl och testköra,,,Hva 355 är säkert starkare än Stihl 480 Men balansen och ergonomin är bättre på en 480 med lång rör och grässtyre och ska du röja gräs så,,,Men fråga om testkörning,,,Borde du få

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).