Motorsåg och handhållet

Svärd till Hva 340sg?

5 inlägg 2236 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svärd till Hva 340sg?

Valmet830.3  
#101006 Hej,

En kompis har fått en gammal 340sg, och letar nytt svärd. Lämnade av ett svärd till en 242xp för att han skulle se om det passade, och tydligen gör det inte det.

Har inte själv sett sågen, så frågan är om någon här på forumet vet hur svärdsinfästningen ser ut på dessa?

Och vilka andra HVA modeller som har samma infästning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svärd till Hva 340sg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101016 140, 240, 40Praktica, 44Praktica, 444 och några el såg tror jag är samma.

Det brukar gå med de från 242 med lite vilja.
Det är nog kedjesträckaren som strular lite för han...

Avatar Fallback

Re: Svärd till Hva 340sg?

SawTroll  
#101032 Mange har rett, montasjen er "small Husky" (Oregon K095), som for 242xp, men jeg har sett litt ulike utforminger av hullene for kjedestrammeren på sverd med denne montasjen......

Avatar Fallback

Re: Svärd till Hva 340sg?

Valmet830.3  
#101239 Ni har helt rätt, Det var utformningen på hålen till sträckaren som såg anorlunda ut.
Nu sitter det nya svärdet på plats.

Ett gammalt Oregon svärd som satt på, Där hålen till kedjesträckaren inte var ett runt hål utan såg ut som två hål med olika diameter som går ihop. Påminde lite om ett "nyckelhål" i formen.

Men för killen som aldrig ägt ett motorsåg tidigare så såg det konstigt ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärd till Hva 340sg?

SawTroll  
#101429 Ja, det var det jeg refererte til.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).