Motorsåg och handhållet

kjedje behandling?

15 inlägg 6895 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kjedje behandling?

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7909 hur behandlar ni era kjedjor? självklart så efter en dags körning så slipar jag upp de lite extra, kollar ryttarna och gör rent det.
Köpte en ultraljudstvätt för något årsedan kan sägga att den är grymt bra på att få bort skit . brukar även köra igenom mina luftfilter den vägen.

sedan så blåser jag rent & fettar jag in det på nytt och monterar det på sågen .

hur gör ni?
hur ofta byter ni?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7914 Tycker att det är lite "overkill" att ultraljudstvätta sågkedjorna, men det funkar säkert otroligt bra!.

Vad har du för tvätt?,,,något speciellt tvättmedel?.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7924 Jag tvättar i diesel tvätten innan jag filar, Spar filar nåt alldeles otroligt.
Dock filar jag inte ofta ute, jag byter till filad kedja..

Ryttare kollas efter filning.

Svärd filas o rensas vid behov... Trissor smörjs inte med fett annat än vid lång lagring (Gammel sågarna).

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7926 Mange, det låter intressant de där me dieseln, hur kommer de sig? är det värt å köpa nån liter diesel å ha och tvätta kedjorna i?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7930 Jag brukar lägga mina kedjor i en skvätt bensin och röra om med en diskborste :)
annars brukar jag försöka "stubbsåga" kedjan innan jag lämnar in för dagen ,,,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7932 "Stubb såga" gör jag innan hem resa, effektivare än man kan tro, bensin funkar aldeles utmärkt, men inte i en motortvätt som min tror jag.


Diesel har jag i tvätten för att det skyddar sågarna, blir en "oljefilm" på dem vilket jag inbillar mig skyddar lite extra.
Det är bra till nästan allt förutom dekaler...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7933 Jag byter diesel 1-2 ggr/år, tömmer tvätten från skräp lika ofta ungefär...
Har en dopp värmare i om det behövs, men använder den sällan.
Bensin från tankarna åker ut i tvätten, kedje olja sparas på dunk o lämnas in till destrution tillsammans med dieseln från tvätten.

Det blir dock rätt knepig blandning efter ett tag...

Har du diesel hemma, så testa, men bensin funkar nästan bättre för rengörning.

De såg som går på veg olja tvättas i varm diesel, 35-45 grader eller annat. Kedjor som gått på veg olja värms upp o tvättas eller kastas om de är halvslitna....

Avatar Fallback
fm  
#7937 Bra tips med diesel.
Jag har allid bara filat och gjort rent och smörjt ordentligt när jag byter kedjan.
Ska testa och se om filarna får längre liv.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7941 tvättar aldrig en kedja för dom har tagit slut innan men det som jag tycker är viktigt för livlängden på en kedja är hur man behandlar den när den är ny.
jag brukar lägga den i kedjeolja över natten innan montering sen kör jag in den med mycket med kedjeolja på svärdet med halv gas ungefär tills den har blivit varm sen låter jag den kallna sen sträcker jag upp slacket som har blivit efter inkörningen det är endast för att den inte skall sträcka sig för mycket inom dom första timmarna.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7952 Rekommenderar att ha en liten "Disel sump" med så där ca 2,5 liter disel i det räcker gott o väl. Disel smörjaer rengör och lämnar som sagt var en liten fin olje dimma på det.
Min svärfar som är gammal biomekaniker häller alltid i en skvätt disel i de motorerna som skall stå över vintern. Han tvättar även av jordbruks redskapen krattta, såg och spade med siesel innan han ställer undan det för vintern..

Om du har möjlighet och orkar jobba dig kan jag rekommendera följande:

Få tag på ett kärl eller något som är ca 15x 10 cm och ca 10 cm högt. Gärna rostfritt. obs att det bör vara i plåt. Sedan så tar du sträckmetall eller annat form av finmaskigare galler som tål lite (alltså lite grövre än hönsnät) och klipper till en bit lika stor . Sedan så sätter du ner 4 ben på gallret obsavera att benen skall vara ca 4 cm.
Nu åker du till biltema och köer en spolarvätske pump som drivs av tolv volt, du bör även köa i bränsel/olje filter, samt lite bensin/siesl beständig slang. Obs att slangen skall vara så att den går på spolevätske pumpen. Så nu sätter du iop spolevätske pumpen och din lilla tråg på en planka . sedan så gör du ett gål i sidan i botten ca 1 cm ovanför botten där du stoppar in en slang. Du måste täta slangens infästning detta gör du lättast med PL400 eller silikon som tår bensin.
Sätt på filtret på den slangen som kommer ut ur tråget, sätt dit en slang till pumpen och seeddan en slang ut från pumpen som du har i som skölj med.
Bara koppla till ett vanligt tolvvoltsbatter eller en batteri eliminator 12 som driver pumpen. Och vips så har du gjort dig en smådelstvätt. eller ej kjedje tävtt.
Kan se om jag kan slänga upp bilder på min...

Och jag har en ultraljuds tvätt som jag köte på nätet från ett företag för ca 600-700 kr den rymer 2 liter . jag åkte till en elektronik affär och köpte "tvätt vatten" betalde 180 kr ink moms för 1 liter dock späds det 1.15 så det räcker en bra stund.
Kan bara säga att jag är skit nöjd. tvättade parner förgasaren där i och kopplade sedan på tryckluft till bensin intaget och vad skit det kom ut.!!!

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7957
gossebear skrev:Rekommenderar att ha en liten "Disel sump" med så där ca 2,5 liter disel i det räcker gott o väl. Disel smörjaer rengör och lämnar som sagt var en liten fin olje dimma på det.
Min svärfar som är gammal biomekaniker häller alltid i en skvätt disel i de motorerna som skall stå över vintern. Han tvättar även av jordbruks redskapen krattta, såg och spade med siesel innan han ställer undan det för vintern..

Om du har möjlighet och orkar jobba dig kan jag rekommendera följande:

Få tag på ett kärl eller något som är ca 15x 10 cm och ca 10 cm högt. Gärna rostfritt. obs att det bör vara i plåt. Sedan så tar du sträckmetall eller annat form av finmaskigare galler som tål lite (alltså lite grövre än hönsnät) och klipper till en bit lika stor . Sedan så sätter du ner 4 ben på gallret obsavera att benen skall vara ca 4 cm.
Nu åker du till biltema och köer en spolarvätske pump som drivs av tolv volt, du bör även köa i bränsel/olje filter, samt lite bensin/siesl beständig slang. Obs att slangen skall vara så att den går på spolevätske pumpen. Så nu sätter du iop spolevätske pumpen och din lilla tråg på en planka . sedan så gör du ett gål i sidan i botten ca 1 cm ovanför botten där du stoppar in en slang. Du måste täta slangens infästning detta gör du lättast med PL400 eller silikon som tår bensin.
Sätt på filtret på den slangen som kommer ut ur tråget, sätt dit en slang till pumpen och seeddan en slang ut från pumpen som du har i som skölj med.
Bara koppla till ett vanligt tolvvoltsbatter eller en batteri eliminator 12 som driver pumpen. Och vips så har du gjort dig en smådelstvätt. eller ej kjedje tävtt.
Kan se om jag kan slänga upp bilder på min...

Och jag har en ultraljuds tvätt som jag köte på nätet från ett företag för ca 600-700 kr den rymer 2 liter . jag åkte till en elektronik affär och köpte "tvätt vatten" betalde 180 kr ink moms för 1 liter dock späds det 1.15 så det räcker en bra stund.
Kan bara säga att jag är skit nöjd. tvättade parner förgasaren där i och kopplade sedan på tryckluft till bensin intaget och vad skit det kom ut.!!!


6-700:-,,,,, :shock:

De billigaste sk "desktopmodellerna" på 2 l av mera kända fabrikat brukar ligga i 10 ggr de pengarna, och då är de det simplaste du kan gräva upp funktionsmässigt.

Hur gör du när du tvättar?,,, exvis en motorsågsförgasare.
Skitar du ner 2 liter "färdig emulsion" för 1 gasare?, så har jag lite tips att komma med.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7960 Ett tips till...

Blås in te in i förgasaren.. Blås innifrån o ut.

I de flesta finns en plugg o ta bort sen blåsa baklänges.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7963 Brukar först tvätta de med disel och sedan bensin sedan så kör jag ner de i lösningen. briukar ev även köra en vanlig disk först på den.

Jag köpte min från en kille som hade hade ett elektronikföretag och som köpt en för liten tvätt så det var väl "bli av med saken så fort som möjligt".

Och ja jag blåser från bägge ändar så att säga... "a true blowjob"

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7968 Det hjälper egentligen inte hur mycket man än rengör detaljerna för ultrajudstvätt,,, emulsionen i maskinen blir ändå skitig rätt så fort, och speciellt i en 2 litrare.
Har kört en Walbroförgasare från en tävlings-kartingmaskin som legat i bensin i nästan 1 år och det var ändå kraftigt med föroreningar i den.
Vill du spara på den dyra tvättemulsionen?, så kan du med fördel använda glasburkar av sk "laboratorieglas" (Pyrex) som rymmer precis med vätska så du kan dränka detaljerna, tex ett förgasarhus.
Burken ställer du ner i maskinkorgen och sen fyller du bara själva tvätten med vanligt kranvatten till lika nivå.
Har man problem att få tag på laboratorieglas så kan man även använda typ "barnmatsburkar", men då bör man vara lite försiktig och inte hålla näbben precis över tvätten när man kör igång den eftersom det kan finnas en lite risk för att glaset exploderar, (har aldrig hänt mig).

Har du inte "automatisk avgasningsfunktion" på tvätten, eller inbyggd värme?, så kan man blanda varmt vatten med emulsionen och köra den tom i 5 minuter utan gods så ska du få se på tusan,,, men du kanske redan har laborerat med detta?.

Ultraljudstvätt är som sagt var en grym grej när det gäller rengöring, men den tappar mycket effekt om man inte håller håller tanken och vätskan så ren som möjligt, och då blir det dyrt om man köper speciell tvättvätska som de tar duktigt bra betalt för.
Har kört mycket smådelstvättning i enbart kranvatten + en skvätt med hushållsdiskmedel och det funkar också..
Det enda man måste tänka på då, är att lyfta över tex rostkänsligt stålgods direkt i ett dieselbad (typ).

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7969 det du säger är helt rätt brukar dockj tvätta så rent som möjligt innan jag slänger ner det i u-tvätten brukar bli både stålborste och tryckluft spruta samt diskmedel & diskborste innan den går i tvätten på så sätt sparar jag dels på vätskan och på annat sedan brukar jag filtrera vätskan det fungerar ju ett par ggr tills tensiderna i vätskan har gått sönder totalt.

har värme i min tvätt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).