Motorsåg och handhållet

större svärd?!?!

10 inlägg 7489 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

större svärd?!?!

kosmos  
#100512 hej alla glada huggare..
är så att jag ska averka ett gäng rejält grova gamla granar å tallar till vintern, å som det är nu har jag ett 15" 325 1.3mm svärd på min på min hva 346xpg men är nyfiken på ett 18" 325 1,3mm att hänga på sågen..
men frågan är hur den blir?? blir den slö å kast benägen eller går det lika fint som med 15"??
tacksam för svar..
m.v.h Joakim



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: större svärd?!?!

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100513
kosmos skrev:hej alla glada huggare..
är så att jag ska averka ett gäng rejält grova gamla granar å tallar till vintern, å som det är nu har jag ett 15" 325 1.3mm svärd på min på min hva 346xpg men är nyfiken på ett 18" 325 1,3mm att hänga på sågen..
men frågan är hur den blir?? blir den slö å kast benägen eller går det lika fint som med 15"??
tacksam för svar..
m.v.h Joakim


Jag köpte en Husqvarna 346xpg med ett 13 tums svärd. Insåg snabbt att det var för litet och köpte ett 18 tums
svärd 1,5mm. Är helnöjd med denna lösning, det går bra att hantera stora träd, bättre räckvidd vid kvistning och
tycker att 1,5mm svärdet inte kläms fast lika lätt.

Avatar Fallback

Re: större svärd?!?!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100517 Beror ju på hur grov skog man har. Använder en MS 390 med 18" till extragrov fällning och kapning men det har en förunderlig förmåga att hitta marken eller nån sten när man kvistar. Kör helst med två sågar i sån skog och kör med normalsvärd 13" eller 15" när vänerblocken är urkapade. 15" är väldigt allround däremot och lagom till allt utom klengallring.

Avatar Fallback

Re: större svärd?!?!

SawTroll  
#100565 18" på 346xp er helt vanlig på 346xp i USA, og gran og "tall" er ikke harde treslag - skulle gå bra, spesielt på en NE (50cc) 346!

Användarvisningsbild

Re: större svärd?!?!

swe#kipp  
#100587 jag hade ett 18" till min gamla 346:a (innan den var trimmad) och det gick bra så det kan ju bara gå bättre med en NE :)

Avatar Fallback

Re: större svärd?!?!

kosmos  
#100605 ok tack för svaren då vet jag att det funkar fint, följd fråga vad är bäst 1,3mm eller 1,5mm var väll inne på att köpa 1,3mm samma som jag har till 15" menmen för och nackdelar??
//Jocke

   TS
Avatar Fallback

Re: större svärd?!?!

Nonkan  
#100657 Enklast är att fortsätta med det du har så att du kan köra med samma filmall.

Avatar Fallback

Re: större svärd?!?!

SawTroll  
#100849 Jeg bruker 1.5mm på NE346xpg og 2153WH, men det er bare på grunn av at det er det som er å få tak i (uten import), når du (jeg) ikke vil ha "pixel".

Kjedene jeg bruker er 21LP og 25RSC, men det er mest i ren og "grønn" bjørk - ikke "skitten" ved. :smile:

Avatar Fallback

Re: större svärd?!?!

kosmos  
#101250 ok då vart 18" 325pixel beställt, handlarn hade det så klart inte hemma menmen nu väntar jag med spänning ska bli kul å prova, bara hoppas på att det inte för smaka på gummi vid första kvistningen:)

   TS
Avatar Fallback

Re: större svärd?!?!

SawTroll  
#101426 Jeg han ikke kommentere 18", med på 15/16" er pixel ikke en bra løsning på NE346xp!

Det hindrer ikke at det kan være bra med lengre sverd, men det interesserer meg egentlig ikke, for uten at det ville være greit å vite når noen spør (frågar).....

Om jeg hadde et slikt sverd, så ville jeg testet 20LP(X) , evt 23RSC på det!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).