Sida 2 av 4

Re: trimmning av hva 372

Postat: tor 16 sep 2010, 23:05
av huggar*n
Ja,jag har bytt spolar på bägge sågarna till spolar utan reglering!(svarta)

Re: trimmning av hva 372

Postat: tor 16 sep 2010, 23:10
av huggar*n
Glömde att det faktiskt kan vara ett jonsered nummer på cylindern,då handlaren och "trimmaren"är stihl och jonsered återförsäljare!

cyl nummer:5442503-02(kartong nummer)

Re: trimmning av hva 372

Postat: tor 16 sep 2010, 23:12
av Mange
Även vissa svarta har reglering....

Finns även nån blå utan om jag minns rätt.

Jonsered/Husqvarna/partner har ofta samma nummer om det finns/används i mer än ett av märkena.

Har du nummer på cylindern?

Mahle eller Gilardoni?

Re: trimmning av hva 372

Postat: tor 16 sep 2010, 23:18
av huggar*n
ÄR säker!dom är utan varvtalsreglering!har haft 346 NE uppe på 15500,och 372 på 15000(går säkert mer)men nu ligger jag på ca 14800-15000 på 346:an,och 14000 på 372:an(kommer säkert att bli ändring efter modifieringen)

Re: trimmning av hva 372

Postat: tor 16 sep 2010, 23:27
av huggar*n
det är mahle cylinder om jag minns rätt.har tyvärr inte nummret på cylindern,kan kolla det när jag får tillbaka den! lider bara av nyfikenhet vad det kan vara för cylinder som han har plockat hem,vill gärna gå till botten med det jag håller på med!

Re: trimmning av hva 372

Postat: tor 16 sep 2010, 23:50
av Mange
15000 har jag haft 44'or (Orginal till o med. Vissa gick som riktiga monster) med på så särskilt speciellt är det inte på en 346...
Om jag minns rätt så bryter inte varvtals regleringen förrän 14 000 på dem.

Annat hindrar dem ofta att komma dit o väl där faller de lätt ner till arbetsvarvet de har.

Om man efter portning har en såg som ligger över 10 000 då den levererar mest kraft, har man förbättrat sågen.
Ligger den på runt 12-13 000 då den ger som mest har man varit jävligt duktig, o tappar den inget är man bäst i klassen.

Re: trimmning av hva 372

Postat: fre 17 sep 2010, 21:10
av sågmek
huggar*n skrev:Glömde att det faktiskt kan vara ett jonsered nummer på cylindern,då handlaren och "trimmaren"är stihl och jonsered återförsäljare!

cyl nummer:5442503-02(kartong nummer)


Är du helt säker på det art nr :?: det saknas svarar datorn nämligen ??

Re: trimmning av hva 372

Postat: fre 17 sep 2010, 21:28
av huggar*n
jag är helt säker!skrev av artikelnummret direkt från kartongen och dubbelkolla det.kan vara så att det är lite hemlighetsmakeri och inte vem som helst kan komma över den cylindern?

Re: trimmning av hva 372

Postat: fre 17 sep 2010, 22:02
av sågmek
Skitsamma vi vill ha FILM & bilder !!! :lol: :lol:

Re: trimmning av hva 372

Postat: mån 20 sep 2010, 21:28
av huggar*n
var och hämta cyllen idag!det var ett snyggt jobb nerlagt på insug och utblås!.däremot så var det som jag såg först att spolkanalerna har en strypning iform av att dom är igen gjutna,vilket förmodligen har att göra med att det är en motorkapcylinder med EPA-spec.men fick instruktioner hur dom ska portas för att få full effekt!så det blir till att ta fram dremmeln imorgon.jag kommer att fota cylindern när den är klar,och lägga ut här!Fråga "trimmar`n" om jag skulle köra utan fotpackning och han tyckte att ja skulle det,så jag kommer även att höja spolkanalerna en aning för att få det rätt.Men vad köra med för tätningsmaterial?funkar permatex gul?

måste oxå erkänna att jag såg fel på cylindernummeret :oops: .Det rätta är:5442543-02,vilket passar på motorkap 375 k,och motorsåg 372 xpw(74,7cc).

återkommer när allt är klart och testat 😈

Re: trimmning av hva 372

Postat: mån 20 sep 2010, 23:52
av swe#kipp
Jag har kört med permatex ultra grey och det funkat bra för mig :)

Re: trimmning av hva 372

Postat: tis 21 sep 2010, 00:28
av totte
Loctite blå motorsilicon.

Re: trimmning av hva 372

Postat: tis 21 sep 2010, 10:14
av Mange
Gamla hederliga Permatex flens tätning eller "packning på burk" som den hette förr...

När du rotar i portarna så tänk på flöde mer än storlekar o diameter.

Re: trimmning av hva 372

Postat: tis 21 sep 2010, 22:45
av huggar*n
har idag fått tid till att öppna spolkanalerna,och monterat ihop sågen och provkört lite granna.till att börja med utan att ändra något på bränsleskruvarna så höll sågen ca 14400 mot ca 13800 innan trimningen.provade att begrava 18" svärdet i stock,och vart imponerad,den sackade inte mycket,utan det var som att sågen la i en högre växel och bara malde på!kan tilläggas att den 4-taktar märkbart på 14400,men låter den gå där tills cylinder och kolv är inkörda.kommer nog att lägga maxvarvet på ca 15000 efter inkörning,beroende på hur den låter då!
kan tilläggas att gasresponsen vart väldigt snabb!når maxvarv direkt,blev faktiskt lite av cross motor 😈

bifogar några bilder på cylindern efter trimmning jämfört med originalcylindern!bilderna ljuger lite då det ser ut som jag har karvat lite på måfå,men det är inga kanter,utan mjuka "kurvor" hela vägen för att få bra flöde hela vägen!
kör utan fotpackning med.tätade med permatex ultra grey.hoppas bara att det håller!känner att jag inte vill ha ett haveri på nya grejorna,som kostade en slant som man får lägga på nöjeskontot :grin:
jag kommer att ge 346:an samma behandling vad det lider!

Re: trimmning av hva 372

Postat: ons 22 sep 2010, 08:50
av Mange
När du testar så se var den känns bäst. Skulle tro du kan plocka ut mer längre ner i registret.

Vilket drev har du?
Kedja?