Motorsåg och handhållet

ny röjsåg från stihl...

36 inlägg 18373 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ny röjsåg från stihl...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104906 På dom nya är det visst nån "automatchoke"! :roll: man ska visst bara ställa knappen på start å rycka, vare sig sågen är kall eller varm! den chokar när det behövs! hmmmm bara det inte är nåt som jävlas!! 😡

gaswiren är inbyggd från motor o fram till handtaget! istället för utanpåliggande som på 480 :grin: , inget JÄTTE problem på 480 men ändå!! och som redan sagts...knappen till värmen får dom gärna sätta på ett bättre ställe! jag kopplar ur min knapp på sommarn! :wink:

ja stihl har en den "nyheter" kring årsskiftet....så...då går man här igen då!!...som en unge som går o väntar på att tomten ska komma!! :mrgreen: jag beställde den nya svarta stickade "olle" tröjan idag! såg riktigt varm o go ut! kostar 600:- men är den bra ska röjarna också få varsin :P

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: ny röjsåg från stihl...

Nonkan  
#105547 Lite bilder :)
Stihl-säljaren hade med ett förhandsex. Verkar vara en riktigt genomtänkt såg. Kommer inte ihåg vad motortekniken hade fått för namn, men det lät modernt. Elektroniskt styrd förgasare. Första intrycket är att den är väldigt rapp, men jag hann inte testa så mycket.

En intressant detalj är att vinkelväxeln är underhållsfri, dvs ingen fettplugg. Lite skeptisk är man ju, men det funkar ju utan smörjhål på Stihls svärd. Man får lita på tysk ingenjörskonst helt enkelt :)




IMAG0215.jpg

IMAG0216.jpg

IMAG0210.jpg

IMAG0209.jpg

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg från stihl...

Nonkan  
#105550
IMAG0211.jpg

IMAG0214.jpg

Användarvisningsbild

Re: ny röjsåg från stihl...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105560 Nonkan tack för bilderna :) har du fått någon datum för när sågarna kommer? vet du om den större modellen kommer innan maj?

   TS
Avatar Fallback

Re: ny röjsåg från stihl...

Filip_björndahl  
#105612 Finns den bara med gäsrör eller kommer det en kort också? Ser annars bra ut. Super med bilder.

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg från stihl...

Nonkan  
#105992 Har inget exakt säljdatum. Den lilla ska komma först, men den har vanlig 2-mixmotor. Den stra kommer senare, tror det var Q1 iaf, så det blir ju innan maj.

Jag lyssnade inte så mycket på säljaren, han pratar så mycket så all info flyter ihop ;) Men fattade jag rätt så kommer kort version, medan värme inte kommer direkt. Det är mest i Skandinavien man använder värme, eller skogsröjsåg ö.h.t, så gräsversion kommer alltid först.

Jag var ändå helt såld vid första provstarten, och det blev inte sämre med underhållsfri vinkelväxel, flipvred till styret, nya motorn, ergostart, slitdelar till upphängningen och bättre tändhatt.

Det sista låter lite fånigt kanske, men tändhatten är det vi byter oftast på Stihlröjsågar. Sladden är lite kort, så när man lossar tändhatten så händer det att man drar av den från kabeln och det är ganska jobbigt att få tillbaka den, speciellt i skogen, med irriterade kunder som följd.

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg från stihl...

Filip_björndahl  
#106221 Tändhatten har jag slitit sönder jag med.

Det jag gillar som jag ser på bilderna är inbyggt wire till styret jag har två sågar som är trasiga på det första clipset.

Men när vi ändå snackar stihl så vill jag säga att stihls x-fit sele är ett jävla skämt andra veckan så tappade jag bort det största argument att köpa en x-fit sele nämligen bröstbandet och jag var tvungen att gjöra ett eget och fick idka syslöjd på källen efter en viset på biltema, men nur är den bra igen med hjälp av hvas dunk på ryggen så har man verktygs väska med fil utrymme. när man har slitit ur "camelbacken" som var i vägen. Dom kan om man får sy och bygga om så blev den bra.

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg från stihl...

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112511 Nu har Stihl 460 kommit ut på www.stihl.de iallafall. Så nu kan väl tyskarna köpa den. :smile:

Användarvisningsbild

Re: ny röjsåg från stihl...

viktor meck  
#112569 [quote="Huggarn"]På dom nya är det visst nån "automatchoke"! :roll: man ska visst bara ställa knappen på start å rycka, vare sig sågen är kall eller varm! den chokar när det behövs! hmmmm bara det inte är nåt som jävlas!! 😡

om autochoken är lika bra som den är på B&S så är det en jättebra grej. när jag servade en B&S med ready start (autochoke) förra vintern så stod den i varmgarage men när jag tog ut den i ca 15 minus så blev det något konstigt ( själv tror jag att det blev för snabb värmeomväxling ) så då startade den och dog 😡, så jag fick hålla choken stängd och starta den och då gick den igång. jag startade den bara för att jag skulle byta oljan. men det var ca 5 månad gammal bensin i den med :mrgreen:. jag tömmer alltid tanken på mina maskiner när säsongen är slut och så startar jag dom så förgasaren är torr :grin:

Användarvisningsbild

Re: ny röjsåg från stihl...

totte  
#112581 B & S är inte särskilt optimerade för den temperaturen. Den är gjord för att öppna choken direkt och det går förstås inte i -15, då måste den ha choke en bra stund tills den börjat få upp värmen. Så den kan sägas betett sig hel normalt, den skall helt enkelt inte gå utan choke, nystartad.

När jag startar slungan i -15 så får jag köra med halv choke i ett par minuter innan jag kan öppna och få fullt ös.

Och var hygglig och använd inte den hemska gröna färgen på texten, i det närmaste oläsligt!

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg från stihl...

Nonkan  
#112627 Lite olika konstruktion är det allt. Stihls sköts elektroniskt, precis som förgasaren i övrigt. B&S använder en mekanisk automatchoke med bimetall, enkel och fungerar oftast bra.

I övrigt håller jag med om den gröna färgen, den bör inte användas. Eller ska inte användas är nog mer rätt.

Användarvisningsbild

Re: ny röjsåg från stihl...

totte  
#112640 Ja om Stihlen vet jag inget, jag syftade enbart på Briggsen eftersom den kom upp. Funkar bra som du säger i normala förhållanden.

Användarvisningsbild

Re: ny röjsåg från stihl...

viktor meck  
#112645 jag märkte att färgen var oläslig efteråt :???: det blir en annan färg nu :grin: röd kanske :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: ny röjsåg från stihl...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125416 Hur är det är det någon som röjt med 460:n än?
vilka för och nackdelar har ni upptäckt med den nya sågen isåfall?

nu på måndag blir iallafall min första röjning med 460:n...

   TS
Avatar Fallback

Re: ny röjsåg från stihl...

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125426 Vi väntar på en rapport Gotte. :smile:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).