Motorsåg och handhållet

drivhjul 8 tänder

38 inlägg 16303 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

SawTroll  
#100048
huggar*n skrev:vad använder ni för storlek på drivhjulet på 372 mfl när ni kör 3/8 delning?kan också tilläggas att jag har kapat GROV björk nu med 346:an och 8-rim.Den går alldeles utmärkt med det och 15"power match svärd, även fast man begraver svärdet i stock.kör även LP kedja som går lite tyngre.Kan bara rekommendera den kombon!visst,det kanske inte går snabbare vid GROV ved(inte långsammare heller för den delen),men du vinner tid vid kvistningen och inte nyper fast lika lätt om man tar det lite från fel håll ibland pga att grenen är redan avsågad när den börjar att böja sig.Däremot så håller ja på att laborerar med drev 7&8 på 372:an.den går lugnare med 7 när det är grövre bitar,men 8 avverkar mer om man håller varvet uppe!den kastar mindre med 7 också.svårt val :roll: .men efter som den mestadels används som fällsåg så blir det oftast 7-rim då,och vid vedkapning 8-rim!


Klart at det går "utmerkert" med 8-tannet, men 7-tannet går bedre på 346xpNE i grov bjørk, faktisk allerede fra 6-7" og opp, etter det jeg har erfart med 21LP/25RSC. Jeg kan tenke meg at det er litt annerledes med 95VP/H30, men det kjedet er uansett ikke bra på den saga.

På 372xp bruker jeg mest 3/8"x8 med 20" sverd, og x7 med 24", men har ikke gjort noen "test" - det er kraft nok uansett i de trærne vi har her, og den saga er skjelden i bruk, mest til kløyving....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: drivhjul 8 tänder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100082 På min 7900 har jag 8 kugg och 36".
På 372 hade jag 7 kugg och oftast 24"

Användarvisningsbild

Re: drivhjul 8 tänder

bmbamse  
#103280 Jaha, då väcker jag väl den här tråden med, då... :smile:

En sak jag har funderat lite på, på sistone är: Har sågarna blivit klenare se'n 80-talet? :ugeek: (-det är så här jag ser ut förresten)

Mina tre sågar (se signaturen) har alla 8-tandade drev och jag är ganska säker på att ingen av dem har blivit "drevade" i efterhand... Har även en 510Sp i delar med 8 tänder...

Har något hänt, under -90 och 2000 talet, med avgasrening, emisioner etc, som gjort att det sitter 7-tandade drev numera...

Anledningen till frågan är att jag har ju noterat i ett antal "trim-trådar" att först filar man lite å sen så blir det större drev... :???:

Användarvisningsbild

Re: drivhjul 8 tänder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103282 Nja...

Rätt utryckt borde man nog säga att de har högre varv i motorn så det blirr samma som 1 kugg mindre.

Men för att svara din fråga... JA!

Användarvisningsbild

Re: drivhjul 8 tänder

bmbamse  
#103284 Ok, där ser man! Man har inte så dum såg i alla fall... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

SawTroll  
#104696
bmbamse skrev:Jaha, då väcker jag väl den här tråden med, då... :smile:

En sak jag har funderat lite på, på sistone är: Har sågarna blivit klenare se'n 80-talet? :ugeek: (-det är så här jag ser ut förresten)

Mina tre sågar (se signaturen) har alla 8-tandade drev och jag är ganska säker på att ingen av dem har blivit "drevade" i efterhand... Har även en 510Sp i delar med 8 tänder...

Har något hänt, under -90 och 2000 talet, med avgasrening, emisioner etc, som gjort att det sitter 7-tandade drev numera...

Anledningen till frågan är att jag har ju noterat i ett antal "trim-trådar" att först filar man lite å sen så blir det större drev... :???:



Jeg mistenker at ingen av de sagene er sterke nok til egentlig å gå best med 8 tenner - det handler vel mest sannsynlig om vane fra eldre Jonsereds-sager....

Användarvisningsbild

Re: drivhjul 8 tänder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104700 De ska ha 8 kugg!
510 går alldeles utmärkt 8 kugg vilket är orginal. 510 är vad man kan säga Jonsereds sista såg. (410, 510, 910 var sist ut innan Jonsereds blev köpt).
Generellt sett så sas det att Jonsered hade bättre vrid o motorer medan husqvarna varvade mer o var lite smidigare.

8 Kugg .325 var standard tidigare. 7 var mer hobby nivå..

De äldre snurrar lite saktare i motorn än moderna såg idag. Något lägre varv o mer vrid.
I och med att de har mer vrid är det inga problem med 8 kugg. och med det samma m/sek på kedjan.
Det har med motorns configuration o göra. Dessa äldre gick snabbt upp i varv o höll det bättre, trots 1 kugg till.
I ropet idag så är det miljö hit o dit så de kivas om att göra en miljö ovänlig motortyp miljövänlig...
Marknadsföring o prestige...
Tidigare fick sågar i sig det som ger kraft o expanderar = Bränsle. Nu snålas det med detta rejält.
Inget bränsle = Inget som expanderar = ingen kraft

Sågarna ändras lite efter nymodigheter o nu ska det varva tills det rasar.
I alla tider har tjuvluft varit ett gissel och såg skruvarnas problem nr1.
Nu har de öppnat hål rakt in i maskinen för just luft.

Marknasföring!

I USA ska det bara säljas det allra bästa i miljötänk är argumentet.
Samtidigt säljs fler konsument såg än nånsin just där och utan miljötänket som argument. Då handlar det nog bara om kronor.

Användarvisningsbild

Re: drivhjul 8 tänder

bmbamse  
#104722 Ja, jag trivs då alldeles ypperligt med mina "gamlingar". Det är så skön gång i dem och enda smolket i bägaren är väl att det är utgågna modeller jag sliter på...

Funderar ibland på att köpa något nytt att ha som brukssåg och ha dessa som reserver för att slippa att i värsta fall ta död på dem...

För mig är de inte bara ett verktyg, utan det finns även affektionsvärde i dem, bla minne efter farsgubben min, så jag vårdar dem ömt! :geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).