Motorsåg och handhållet

Homelite ZIP

21 inlägg 10214 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Homelite ZIP

totte  
#98764 Förutom Partnern så har jag en Homelite ZIP stående. Tog fram den nu och satte igång att ta isär den.

Det är en gammal grymming från början av 60-talet, drygt 90 cc, vikt 8.2 kg utan svärd och kedja.

Bild


Även denna har en bladventilmotor, äkta bladventiler i denna, fyra tunna stålblad som fungerar som insugsventiler till vevhuset.

Det mest intressanta nu var att få isär den såpass mycket så att jag kunde få av cylindern och kolla tillståndet.

Efter att ha fått av kåpor, bygel, startapparat, tank, och kopplingskåpa så kom jag till slut fram till att det var praktiskt taget omöjligt att få av cylindern utan att först skruva av vevhuslocket. Vevhuset är alltså inte delat i mitten utan till vänster sitter det som ett lock, som också utgör basen för magneten.

Svänghjulet kom av ganska enkelt, varmluftpistol och sen ett par hyfsade rapp på axeländan med muttern sittande jäms med så lossade det. Kopllingen var lite knepig, eftersom den ligger nere i en "brunn". Där fick jag tillverka en avdragare.

100819_09.jpg


Tur är att jag har gängdon för tumdimensioner, kunde kapa av och gänga om ett par M5-skruvar sör att passa i avdragarhålen på kopplingsnavet. Det är överhuvudtaget ett problem när man jobbar med amerikanska maskiner, allt är i tum, och numera är det inte så enkelt att få tag på tumgängad skruv, om man inte köper ett par tusen åt gången.

Cylindern sitter på pinnbultar med mutter. Två av dessa fanns inga möjligheter att komma åt med de nycklar jag har i alla fall utan att först få bort vevhuslocket, Så det blev att skruva.

100819_07.jpg


Sen kom cylindern av. Kunde konstatera att kolven är hyfsad, lite smårepor, ringarna är helt OK. Cylinderna har en del repor, skulle dock tro att den är användbar.

RandyMac på Chainsaw collectors forum skrev:

That type of Homelite is very robust, a bit of scoring isn't going to bother it much. I took apart an old blue Zip, the cylinder plating was greatly worn away, it still put out that ear splitting noise.


100819_15.jpg

100819_13.jpg

100819_11.jpg


Notera på bilden på kolven att det är delbart nedre vevstakslager, vanligt på amerikanska sågar från den tiden. Jag ville inte dela den nu, en delad vevstake bör få nya skruvar, och de måste jag förmodligen få tag på från USA. Så jag lät bli den.

Så jag har påbörjat hopskruvningen igen. På med cylinder och ihop med vevhuset igen. Fick göra ny packning till cylinderfoten. Den som satt där var rätt tjock, så jag gjorde en dubbel av det packningsark jag har. Vevhuspackningen klarade sig bra, hade spjälkat lite på ett ställe men jag la i Permatex och det bör ha blivit tätt.

100820_20.jpg

100820_21.jpg


Har också fixat lite med bladventilerna, de låg inte an. Vet inte om det har nån betydelse, men jag har i alla fall lossat bladen och justerat till dom lite grann.

100821_01.jpg


Sen har jag skruvat fast förgasaren på ventilhuset och installerat på vevhuset, med ny packning. Förgasarmemebranen går bra att få dit med förgasaren på sågen, membranhuset kan ändå inte sitta på när man skruvar dit förgasaren, då kommer man inte åt skruvarna till ventilhuset. Och muttrarna som håller förgasaren är omöjliga att komma åt när det är monterat så man måste skruva dit det hela som en enhet.

100821_02.jpg

100821_03.jpg


Nu återstår ett problem, slirande startapparat. Jag återkommer till den i ett kommande inlägg.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Homelite ZIP

stegmaster  
#98766 Enda en, hur orkar du med alla dessa såger. :surp:
Hur renoverar du/man en sånn gammal såg, brukar man mala om dom, eller har man kvar den patina som finns?? :???:
I teknisk värkar du ju få dom i topp skick. Nåvel, det kvarstår ju att få höra. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Homelite ZIP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98785 Vasr samlare gör som den tycker det är bäst. Vissa målar andra inte, det går vilket som, bara man själv är nöjd o glad.

Personligen tycker jag det ska bevaras så gott det går i orginal. Det berättar mycket mer...
Ibland måste man måla för att rädda/skydda.

Användarvisningsbild

Re: Homelite ZIP

Skogshuggarn  
#98800 Du ska ha "cred" totte, för tålamodet att både fota och förklara för oss andra hur dina renoveringsprojekt rullar på.
Kommenterar inte varje inlägg, men jag följer givetvis allt med stort intresse.

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Homelite ZIP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98809 Visst är det kul o läsa!

Roligt o see intresserade som delar med sig av sina samlingar!

Hihihi

Avatar Fallback

Re: Homelite ZIP

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98822 Hej Totte trevliga jobb du delar med dig av, så man ser att man har flera som tillbringar nån timme per dag i garaget med sågar. Har satt fart på en Companion MS1 i bra skick och sågat lite med.Sedan kom jag på att den sågen skall mitt barn barn som är 6 veckor gammalt blir ägare till när jag fick höra vad han ska heta ett mycket passande namn för en ny generation motorsågssamlare nämligen Totte.

Användarvisningsbild

Re: Homelite ZIP

Skogshuggarn  
#98830 Var är bilderna Backman?,,,, :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Homelite ZIP

Dane  
#98849 Hej "totte" i denna nya tråd.
Då har man några dagars högintressant underhållning framför sej igen.

Det här med Reed-ventiler eller bladventiler är något som jag totalt missat tills jag fick läsa om det i din Partner R12 tråd. och nu fortsätter det med en annan applikation av denna ventil. Mycket intressant.

Jag är lycklig ägare av av den gamla boken Tekno's Motorsågar som jag plöjt igenom flera gånger, men har konstigt nog missat bokens beskrivning av Reed-ventiler. :oops:
Kanske p.g.a. att jag endast jobbat med och renoverat Husqvarnasågar där denna ventil ju inte finns.

I Tekno's beskrivning står det bl.a. att Reed-ventilens uppgift är att släppa in bränsle/luftblandning då undertryck råder i vevhuset där den är placerad.
Men är ventilen placerad i cylinderns inloppskanal har den en annan primär uppgift, nämligen att förhindra att bränsle/luftblandningen som sugits in i vevhuset åter pressas tillbaka ut genom insugningsporten innan denna hunnit stängas av kolven.

Detta gör ju att man lättare förstår att Reed-ventilsmotorer är råstarka på lägre varv.

Följer med spänning ditt fortsatta arbete med Homeliten.

Såg du TV-serien - Axmen, tror jag den hette, som gick i vintras.
Handlade om skogsarbetare i Cannada som avverkade grov skog i branta bergsluttningar och tog upp timmerstockarna med linspel till berstoppen där dom sedan fraktades bort av timmerbilar.
Sågarna dom hade där med svärd som såg ut att vara 1,5 meter långa var nog utrustade med Reedventiler förstår jag nu.

Ja, det här Forumet lär man sej mycket på.

//Dane

PS. Då jag är ny på Forumet fick jag se att en forumsmedlem på ett annat ställe har liknande sign. som mej, men med två n i namnet. Danne.
Vi är alltså inte samma personer, jag heter Dane med ett n.
Hoppas jag ej ställt till det för sign. Danne som ju är äldre medlem än jag.
I så fall ber jag att han eller moderatorn hör av sej till mej så jag ev. får ändra min signatur. DS.

Användarvisningsbild

Re: Homelite ZIP

johan eriksson  
#98851 Ojojoj, ännu mer intressant läsning. Måste försöka få "tummen ur" själv denna vecka.

Användarvisningsbild

Re: Homelite ZIP

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98852 Såg på bilderna att du hade en flaska av OK:s rostlösningsolja. Är det den versionen med grafit i oljan och i så fall har du köpt den nyligen? Jag tycker att det är en förträfflig olja i vissa situationer men har inte sett den på länge på OK och min sista flaska är på upphällningen.

Avatar Fallback

Re: Homelite ZIP

foton  
#98853 Homelite var helt överlägsna andra sågar i början på 60talet. Jag hadde en ZIP först nästa Homelite var blå mins inte om den hette samma. Dom hadde ett eget ljud och hördes flera kilometer i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Homelite ZIP

totte  
#98869 Hmm, mycket att svara på här:

Först tack för alla glada och uppskattande kommentarer ^:)^ !

Om att renovera: Motorsågar reparerar jag och gör rent så ordentligt det går, sen får dom se ut som dom gör, jag målar inte om eller ger några andra skönhetsbehandlingar. Mest för att jag inte ids, men också för att det krävs otroligt arbete om man skall få en såg att se ny ut och inte restaurerad. De flesta restaurerade sågar ser inte ut som nya, de är för blanka i lacken, färgen är ofta inte helt rätt och metalldelarna ser oftast inte rätt ut i ytan. Det finns ett fåtal experter som klarar att ta en gammal såg och få den att se ut exakt som den kom ny från fabrik.

Och en motorsåg behöver inte målas till skillnad från t ex snöslungor, där en omlackering krävs för att bevara den, annars rostar den helt enkelt upp, så där har jag ju gjort en restaurering, liksom tvåhjulstraktorn, och den senare är ju snarare nydesignad än restaurerad.

Både denna sågen och R12:an har reed-valve till vevhuset, har faktiskt inte sett nån med det i inloppet till en kolvportad, men det lär väl finnas eftersom det omnämnts.

OK rostlösare: Det är den med grafit, den burken har nog stått i garaget i 15 år snart slut :(( .

ZIP:en lär höras ljuddämpare är en mycket smickrande beteckning på det som sitter på utblåset, samma på min Homelite SXL-12, den väcker garanterat grannarna :grin: :grin: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite ZIP

totte  
#99070 Jaha, medan Partnerns förgasare badar så tar jag mig an Homeliten. Och nu är startapparaten grundligt besegrad. Dessutom har jag gkort ett litet experiment för att lyckas begripa hur f-nskapet funkar.

Så här ser det ut:

100825_01.jpg

100825_02.jpg

100825_03.jpg

100825_04.jpg


Experimentet bestod av att spänna fast apparaten och så satte jag en plastring kring mekanismen som startkopp. Band fast den med en stadig ståltråd runt så den inte roterar så lätt.

100825_05.jpg

100825_06.jpg

100825_07.jpg

100825_08.jpg


För att det här skall funka så måste hakana "skärpas", i bakändan skall inre kanten vara skarpfilad så den griper tillräckligt för att vika hake utåt. Framänden måste filas så att yttre kanten får bra tag mot startkoppen så den tvingas bakåt och kilar fast ordentligt.

Om startkoppen är en smula sliten så hjälper det också att fila grunda spår i den med en trekantfil. Jag testade utan det först, men det slirade fortfarande märbart när man drog hårt. Efter behandling av koppen funkar det nu perfekt.
100825_11.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite ZIP

totte  
#99071 Efter att ha fått ordning på startapparaten så installerade jag den nya fina membransatsen till förgasaren.

100825_12.jpg

100825_14.jpg

100825_15.jpg

100825_17.jpg

100825_18.jpg

100825_21.jpg

100825_22.jpg


Så åteerstår då att presentera resultatet av detta, lyssna och njut av sången från en skäligen högljudd amerikanare:



:-bd :-bd :D :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite ZIP

stegmaster  
#99077 Se det, det låt ju riktig bra. :-bd
Den som väntar på nåt bra, vänter inte........
Jag hinnar heller inte med att kommentera alla dina bra förklaringen om motorsåger här å forumet (då jag inte har nåt vettigt att komma med), men riktig interessant er det at följa dessa tråder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).