Det är en gammal grymming från början av 60-talet, drygt 90 cc, vikt 8.2 kg utan svärd och kedja.
Även denna har en bladventilmotor, äkta bladventiler i denna, fyra tunna stålblad som fungerar som insugsventiler till vevhuset.
Det mest intressanta nu var att få isär den såpass mycket så att jag kunde få av cylindern och kolla tillståndet.
Efter att ha fått av kåpor, bygel, startapparat, tank, och kopplingskåpa så kom jag till slut fram till att det var praktiskt taget omöjligt att få av cylindern utan att först skruva av vevhuslocket. Vevhuset är alltså inte delat i mitten utan till vänster sitter det som ett lock, som också utgör basen för magneten.
Svänghjulet kom av ganska enkelt, varmluftpistol och sen ett par hyfsade rapp på axeländan med muttern sittande jäms med så lossade det. Kopllingen var lite knepig, eftersom den ligger nere i en "brunn". Där fick jag tillverka en avdragare.
Tur är att jag har gängdon för tumdimensioner, kunde kapa av och gänga om ett par M5-skruvar sör att passa i avdragarhålen på kopplingsnavet. Det är överhuvudtaget ett problem när man jobbar med amerikanska maskiner, allt är i tum, och numera är det inte så enkelt att få tag på tumgängad skruv, om man inte köper ett par tusen åt gången.
Cylindern sitter på pinnbultar med mutter. Två av dessa fanns inga möjligheter att komma åt med de nycklar jag har i alla fall utan att först få bort vevhuslocket, Så det blev att skruva.
Sen kom cylindern av. Kunde konstatera att kolven är hyfsad, lite smårepor, ringarna är helt OK. Cylinderna har en del repor, skulle dock tro att den är användbar.
RandyMac på Chainsaw collectors forum skrev:
That type of Homelite is very robust, a bit of scoring isn't going to bother it much. I took apart an old blue Zip, the cylinder plating was greatly worn away, it still put out that ear splitting noise.
Notera på bilden på kolven att det är delbart nedre vevstakslager, vanligt på amerikanska sågar från den tiden. Jag ville inte dela den nu, en delad vevstake bör få nya skruvar, och de måste jag förmodligen få tag på från USA. Så jag lät bli den.
Så jag har påbörjat hopskruvningen igen. På med cylinder och ihop med vevhuset igen. Fick göra ny packning till cylinderfoten. Den som satt där var rätt tjock, så jag gjorde en dubbel av det packningsark jag har. Vevhuspackningen klarade sig bra, hade spjälkat lite på ett ställe men jag la i Permatex och det bör ha blivit tätt.
Har också fixat lite med bladventilerna, de låg inte an. Vet inte om det har nån betydelse, men jag har i alla fall lossat bladen och justerat till dom lite grann.
Sen har jag skruvat fast förgasaren på ventilhuset och installerat på vevhuset, med ny packning. Förgasarmemebranen går bra att få dit med förgasaren på sågen, membranhuset kan ändå inte sitta på när man skruvar dit förgasaren, då kommer man inte åt skruvarna till ventilhuset. Och muttrarna som håller förgasaren är omöjliga att komma åt när det är monterat så man måste skruva dit det hela som en enhet.
Nu återstår ett problem, slirande startapparat. Jag återkommer till den i ett kommande inlägg.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto