Motorsåg och handhållet

Längd på kedja till Stihl

40 inlägg 18793 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
fm  
#7895
Mange skrev:Klart att man favoriserar. Det gör nog alla mer eller mindre...
Men favorisera o kategorisera är skilda saker.

Strulet med mina hkva sågar har gjort men kär i stihl

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
eriksberg  
#7918
Huggarn skrev:Japp! det stämmer att arborist sågen 192T har kommit in en version med "vanligt" bakhandtag! hurvida den är en sk "hobbysåg"eller inte ska jag låta vara osagt! vet en del "proffs" som använder den! för att inte stöta mig med någon så säger jag bara: 192an är en stihl! resten får du räkna ut själv! 8) Vikten på 5000 är jag lite osäker på, men tycker att både "känsla" å vikt känns nästan identisk med HVA346! om effekten säger jag bara: den räcker till det mesta!!! :lol: och håller med mange om att den får HVA 346 att "blekna" en aning! och vad som skiljer 5200 mot 5000 vet jag inte! men det jag vet är att 5000 enl spec har 3.8hk & 5200an har 3.5hk! vem vet....det kanske är samma såg men är tänkt att gå till olika länder?? sibros pris på 5200an är ju i alla fall inte lägre än vad 5000s pris är, så vitt jag vet! jag gav 6300(inkl prut) för min 5000,med handtagsvärme! normalt pris är 6995:-! den utan värme tror jag kostar normalt ca 6300:-! det vore kul att få höra vad Eriksberg gav för sin combo 5000+7900!!! jag förstår dig till 100% när du säger att du har svårt att slita dig från stihl! :D men det behöver du ju inte göra! man kan ju testa lite andra vid "sidan om" också! 5000 är en underbar såg,och är egenteligen helt perfekt rent vikt /effekt för mina behov! men jag ska i ärlighetens namn säga att jag väntar otåligt på stihls "261"! men har fått veta att den verkar dröja ett tag än! :( för även om dolmarn hittills gått klanderfritt,så saknar jag stihls "kvalitetskänsla/trygghet"! detta kommer från hjärtat,och måhända att inte alla delar min uppfattning om detta,men så känner i alla fall jag!

summa sumarum: 192 eller 200an verkar vara det du är ute efter! :D men som sagt....Tanakan är högintressant!



Hej, fick ge 11000 +moms för bägge.. mycket nöjd med min 5000, har inte fått min 7900 :( .. men men, den som väntar på nåt..

/klas

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7923 Jag har inte fått busa så mycket med 7900, men de som gillar 372, som jag, kommer nog att älska denna!

Avatar Fallback
fm  
#7927 Dolmar 5000 verkar vara en supersåg, men den blir lite för stor och tung för det jag skall ha den till. Jag vill ha en riktigt lätt såg. Behövs det kraft åker 361 fram eller kanske 359;an.

Nu lutar det åt någon av dom små stihlsågarna eller tanakan.
Dolmar kanske har någon mindre och smidigare än 5000?

   TS
Avatar Fallback
fm  
#7971 nu har jag kört min 361 med 13" och 325 kedja med 9 tands drev.
sågen blev ju smidigare men jag tycker den blev alldeles för stark.
15" 3/8 7 tands drev passar bättre på sågen men jag har bara kört 1 tank på vedbacken. Får se hur det funkar i skogen.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7972 med ett nio kuggars .325 drev borde den bli svagare än med sju kuggars 3/8 ,,, eller är det svärdslängden som gör sån stor killnad ???

Avatar Fallback
fm  
#7984
swe#kipp skrev:med ett nio kuggars .325 drev borde den bli svagare än med sju kuggars 3/8 ,,, eller är det svärdslängden som gör sån stor killnad ???

Det trodde jag också men det känns som 3/8 kedjan tar så mycket men.
Men snabbt gick kedjan :D

   TS
Avatar Fallback
fm  
#7985
fm skrev:
swe#kipp skrev:med ett nio kuggars .325 drev borde den bli svagare än med sju kuggars 3/8 ,,, eller är det svärdslängden som gör sån stor killnad ???

Det trodde jag också men det känns som 3/8 kedjan tar så mycket men.
Men snabbt gick kedjan :D

Kanske blir annat i skogen, nu kapade jag bara kubb men det är ju inte till sånt jag ska ha det korta svärdet och den delningen till

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7988 Hmmm

Låter märkligt...

Avatar Fallback
fm  
#8006 Kedjan jag testade var någon origon från granngården. Har beställt från stihl rcm och rs med 57 dl, får se om någon av dessa fungerar bättre.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).