Motorsåg och handhållet

Längd på kedja till Stihl

40 inlägg 18807 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7809 Det är nog vibrationerna från Stihlsågen som gjort att du "ser dubblet" idag Huggarn. 😈 :wink: :lol:

Glad påsk på dig, och alla ni andra också för den delen.

Själv ska jag iväg och strandröja lite under helgen medan vi har kvar någon is.
Blir även en tripp till jaktstugan med familj och vänner för lite BBQ så även jag räknar på att sänka ett par iskalla.
Senast redigerad av Skogshuggarn fre 06 apr 2007, 14:29, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7813 Näe.. värme är nog bra...
Jag har funderat på tvålen.... Jag har bytt ett par gånger men inte hittat riktit rätt! :wink:

Ska bli roligt o höra vad du tycker om de olika svärd o kedjorna på de olika sågen!
Stihl drev borde funka lika bra om inte bättre...

Glad påsk!

Användarvisningsbild

Re: Längd på kedja till Stihl

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7815
Huggarn skrev: betekningar och bokstäver hit å dit kan vara lite förvirrande ibland! :D men det är ju inte bara stihl anser jag! jag menar hur logiskt är "G" i HVAs xpg?(Grundgas kanske :lol: ) eller "XP" också för den delen! "G" står väl om jag fattat rätt för värme i handtagen? men borde väl logiskt då heta w eller v tycker man!?? eller möjligen H!! skit desamma med betekningar,bara grejorna funkar!! :D


G står nog för "generator", dvs. att man genererar värme med el. Det har ju prövats en del olika metoder genom åren. Jonsered hade t.ex. avgasvärme på några modeller men den hade problem med igensatta rör och ventiler (tänka sig!). Elvärme är ju det som har slagit trots att det kostar ett eller två hekto mer och är relativt dyrt.

XP har jag förstått står för "extra power", dvs motorer med lite mer hk/cc än "normalt". Jonseredsågarna har ju samma hotorer men kallas inget speciellt, dvs, det är bara en gimmick från marknadssidan för att förstärka det s.k. varumärket.

Ungefär som Saab, som har nyckeln mellan stolarna som kännetecken. På Saab 9000 sitter nyckeln på ratten och det gjorde den även på den nya Saab 900 ända tills ganska sent i utvecklingen tills någon på marknadssidan kom på att detta var Saabs kännetecken och konstruktionen fick ändras i ett sent. Husqvarnas marknadsförare resonerar antagligen likadant: Om bokstäverna XP i namnet säljer så varför ta bort det.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7816
Skogshuggarn skrev:Det är nog vibrationerna från Stihlsågen som gjort att du "ser dubblet" idag Huggarn. 😈 :wink: :lol:



Japp....så kan det nog vara!! :lol: annars är ju manges terori om tvålen rätt bra!! tyckte väl att det bubblade ur munnen i morse!! :D man ska alltså inte äta tvålen?? :roll: hmm........kanske ska prova med "dubbeldusch"........ tja vi får försöka reda ut detta på nåt sätt!! funderingar & teorier är vi ju rätt bra på!! :lol:

Ha de gött!!......skååål!!!!!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7821 gblubb, gblubb...
:lol:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7822 De idéerna Jonsered hade då kom från Partner...

Jonsered var tidigt på det med "El element".

Hade det varit idag, med dagend såg o bränsle hade det funkat bättre, lika dan't med nordfeller...

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7826 Jonsered experimenterade också lite med värmeväxlare i ljuddämparen för att få till en renare varmluft att köra in i handtagen, men vad jag vet kom det aldrig i produktion. Borde varit lättare än en elgenerator men kanske lika dyrt i tillverkning och borde också sättas igen av spån mm.

Avatar Fallback
fm  
#7827 Glad påsk Huggarn och ni andra!

Jag är riktigt nöjd med 361:an. Den var seg ett bra tag när den var ny (pga försiktig inkörning) men det släppte snabbt när den fick gå för fullt. Den är grymt stark och ändå smidig så att det går att kvista med den. Har bara använt 3/8 och 15" än. Just nu sågar jag grov ek.
Ska försöka få tag i en 57 dl kedja på tisdag så jag kan testa 9 kugg drevet. Det borde bli bra fart på kedjan.



Jag lyckades pilla bort stoppet på högfartskruven så jag kunde ge min vän lite mer sås och det blev märkbar skillnad.

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7860 Kul att du är nöjd Fm! inte speciellt förvånad dock! det var skickligt av dig att lyckas pilla bort stoppen! själv vågade jag aldrig prova,utan beställde special mejseln! hade fått höra att om man misslyckades så kunde det bli lite "marigt"!! :D Innan du skaffar kedja till 13" svärdet så kolla vad det är för svärd du har! tror dessa stihl 325 svärd är ganska vanliga både i 1.5 & 1.6 mm drivlänkar!! eller är det inte ett stihlsvärd du har? jag har ett 13" stihlsvärd eller möjligen två liggandes här hemma! och det är 1.5mm! men har som sagt sett dom även som 1.6mm! jag har för tillfället bägge mina 361or utlånade :( den ena i ca två veckor nu,och den andra lånade jag ut igår till en polare som skulle kapa ved! bägge hotar med att jag inte ska få tillbaka dom! hmm...kanske är ett bra tillfälle att få dom utbytta mot nya! :lol: beror på vad dom vill bjuda för dom! men den ena behåller jag nog!! vore ju inte helt fel med exvis en sprillans 361a & en 441a!! 😈 :lol: vi får som sagt se! det är egentligen alldeles för mycket liv kvar i dom för att säljas redan!

Hupp hupp!!

Avatar Fallback
fm  
#7863 Hur klarar du dej utan dina 361:or???
Det är stihlsvärd 1,5, har aldrig sett 1,6 i 0,325.
Plastplutten gick lätt att få bort med en liten tång och en svetstråd.
Har du provat 441? Den verkar grym.
Jag funderar på att köpa en ny såg att kvista med. Min hkva 242 börjar bli sliten. Har du nägra tips (ms 200 kan jag gissa)?

Skål på er

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7866 Ja..det är hårt utan mina ögonstenar!! :D Jo då 325 finns i 1.6! jag har själv 2 st 18" 325 svärd som är 1.6! men det kan ju vara så att just 13" endast finns som 1.5?? :roll: det törs jag inte säga! men har bestämt för mig att jag sett 13" 1.6 :roll: men det kan ju kanske eriksberg svara på! han har ju en ganska flådig katalog!! :D måste även jag skaffa en sån!! det måste ju vara ungefär som en bibel för en religiös person!! :lol:

Kvistnings såg? hmmm.... ja 200an kan jag rekomendera vilken dag som helst! men ska i ärlighetens namn säga att sen jag fick min dolmar 5000 så har inte 200an blivit mycket använd!! jag har huggit grov gran och frötallar hela vintern! och då blir 200 i klenaste laget! men som "ren" kvistnings såg,gallring & "flisfällning" är den suverän!! :D Så om jag ska rekommendera en såg i dagsläget så får det nog bli dolmar 5000,HVA 346 & stihl 260! eller varför inte en tanaka ecv 4501? en sån är jag själv sugen att prova!! :) 346an & 260n har jag inte allt för mycket erfarenhet av! men bägge verkar ju på ett eller annat sätt vara omtyckta av dom som har dom!! :D med risk för påhopp så kanske man skulle kunna säga att ms260 är "volvon" som alltid går! och 346an är "limosuinen" som går för det mesta!! rätta mig om jag har fel! men detta är uppfattningen jag har fått via dom omdömmen jag läst!! dolmar 5000 verkar vara en "volvolimousuin" som hittills alltid gått!! den rekommenderar jag starkt! dessutom kan du använda samma svärd å kedjor som till din 242a! har du nån dolmar handlare i närheten? självupplevda erfarenheter är ju dom bästa! så jag har nu ordnat så jag ska få låna min stihlhandlares egna ms260! och han som har min ena 361a har en 346a som han vill byta mot 361an!(hemska tanke :lol: ) men jag vill prova den först! så snart har jag dom alla tre ute i busken och kan prova hur det egenteligen ligger till med det ena & det andra!! :lol: men om jag vore dig så skulle jag nog ta en titt på tanakan! nästan 3hk och väger bara 4kg!!!!!!!!!!!!! mycket intressant,eller hur? tanaka klingar väl inte lika högt i öronen som HVA & stihl,Jonsered, men det sägs att det ska vara mycket bra kvalitet på dessa sågar! så varför inte prova!!? dessutom ligger dom väl bra till även prismässigt!

Skål?....hmmm tja man kanske skulle ta sig en pilsner å bli lite snygg!! 8) hej hopp!

Avatar Fallback
fm  
#7870 Jag har läst det du skrivit om dolmarn och jag har förstått att det är en härlig såg. Jag har kikat lite på tanakan också och den är mycket intressant. Stark, lätt och ganska billig. Jag har aldrig sett någon av dom i verkligheten. Kanske får tillfälle på Elmia skogsmässa eller www.sibro.se har visst både dolmar och tanaka. Han har dolmar 4600 och 5200w men ingen 5000. Jag har nog ingen åf i närheten så det är ju ett minus.

vad är det för cc, hk, vikt och pris på dolmar 5000?

Det jag är ute efter är en såg för kvistning och förstagallring och då är ms 260 och hkva 346 lite onödigt stora och jag har redan några sågar i den storleken så det är en riktigt smidig jag är ute efter.

Jag såg också att stihl hade en ny ms 192 tror jag den hette. 3,3 kg lockar men det är väl en hobbymodell och bara 1,8 hk eller nåt.

Bara att fundera vidare (jag har svårt att släppa stihl)

   TS
Avatar Fallback
eriksberg  
#7874 Jodå, Stihl har 0,325" svärd i både 1,5mm och 1,6mm, 13" och 15", större finns bara i 1,6mm. (3003- fästet, mellanstora) :D

Glad påsk
/klas

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7883 Japp! det stämmer att arborist sågen 192T har kommit in en version med "vanligt" bakhandtag! hurvida den är en sk "hobbysåg"eller inte ska jag låta vara osagt! vet en del "proffs" som använder den! för att inte stöta mig med någon så säger jag bara: 192an är en stihl! resten får du räkna ut själv! 8) Vikten på 5000 är jag lite osäker på, men tycker att både "känsla" å vikt känns nästan identisk med HVA346! om effekten säger jag bara: den räcker till det mesta!!! :lol: och håller med mange om att den får HVA 346 att "blekna" en aning! och vad som skiljer 5200 mot 5000 vet jag inte! men det jag vet är att 5000 enl spec har 3.8hk & 5200an har 3.5hk! vem vet....det kanske är samma såg men är tänkt att gå till olika länder?? sibros pris på 5200an är ju i alla fall inte lägre än vad 5000s pris är, så vitt jag vet! jag gav 6300(inkl prut) för min 5000,med handtagsvärme! normalt pris är 6995:-! den utan värme tror jag kostar normalt ca 6300:-! det vore kul att få höra vad Eriksberg gav för sin combo 5000+7900!!! jag förstår dig till 100% när du säger att du har svårt att slita dig från stihl! :D men det behöver du ju inte göra! man kan ju testa lite andra vid "sidan om" också! 5000 är en underbar såg,och är egenteligen helt perfekt rent vikt /effekt för mina behov! men jag ska i ärlighetens namn säga att jag väntar otåligt på stihls "261"! men har fått veta att den verkar dröja ett tag än! :( för även om dolmarn hittills gått klanderfritt,så saknar jag stihls "kvalitetskänsla/trygghet"! detta kommer från hjärtat,och måhända att inte alla delar min uppfattning om detta,men så känner i alla fall jag!

summa sumarum: 192 eller 200an verkar vara det du är ute efter! :D men som sagt....Tanakan är högintressant!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7893 Klart att man favoriserar. Det gör nog alla mer eller mindre...
Men favorisera o kategorisera är skilda saker.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).