Motorsåg och handhållet

Ojämn HVA 242

42 inlägg 15611 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
fm  
#7935
knaggen skrev:
fm skrev:Det var höjden på hävarmen jag tänkte på. Jag ska försöka hitta rätt inställning på nätet.

det enklaste att få rätt höjd på hävarmen är att lägga en linjal eller liknande över förgasaren och då skall hävarmen gå upp i mot linjalens botten och när den mäts in så skall membranet vara bort plockat.

Ska man mäta när ventilen är helt stängd alltså?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7936
fm skrev:Hur går det för dej ferguson?
Har du hittat något fel på din 242;a?


Ärligt talat har jag inte kollat på den, kör med 500 nu och ska titta mer på 242 när jag är klar med veden.

   TS
Avatar Fallback
fm  
#7938
Ferguson skrev:
fm skrev:Hur går det för dej ferguson?
Har du hittat något fel på din 242;a?


Ärligt talat har jag inte kollat på den, kör med 500 nu och ska titta mer på 242 när jag är klar med veden.

Vad tycker du om 500?
Jag har en gammal 500 och en lite nyare 5000. Inte världens roligast kanske men mycket pålitliga och hållbara. Jag har bytt en tändspole och en repsats till förgasaren på alla dessa år.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7940
fm skrev:
knaggen skrev:
fm skrev:Det var höjden på hävarmen jag tänkte på. Jag ska försöka hitta rätt inställning på nätet.

det enklaste att få rätt höjd på hävarmen är att lägga en linjal eller liknande över förgasaren och då skall hävarmen gå upp i mot linjalens botten och när den mäts in så skall membranet vara bort plockat.

Ska man mäta när ventilen är helt stängd alltså?

http://img57.imageshack.us/my.php?image=pict0017oh0.jpg
http://img58.imageshack.us/img58/1618/pict0019lw6.jpg
den första bilden är utan packning och den är den rätta vid in mätning av flötörarmen.
bild 2 är med packning och se på spelet .

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7944
fm skrev:
Ferguson skrev:
fm skrev:Hur går det för dej ferguson?
Har du hittat något fel på din 242;a?


Ärligt talat har jag inte kollat på den, kör med 500 nu och ska titta mer på 242 när jag är klar med veden.

Vad tycker du om 500?
Jag har en gammal 500 och en lite nyare 5000. Inte världens roligast kanske men mycket pålitliga och hållbara. Jag har bytt en tändspole och en repsats till förgasaren på alla dessa år.


Jag tycker den är jättefin, min är från -87 och farsan har en 540 från -95.

Vi har inte gjort något med dom förutom service och dom går som skott båda två!

På 540 har det glappat upp sig så handtaget tar i kåpan till kastskyddet,
men på 500 är denna biten av hantaget i aluminium så det har hållt bättre.

Jag har inte kört någon modernare såg så det är svårt att veta hur bra dom egentligen går.

   TS
Avatar Fallback
fm  
#7945
knaggen skrev:
fm skrev:
knaggen skrev:
fm skrev:Det var höjden på hävarmen jag tänkte på. Jag ska försöka hitta rätt inställning på nätet.

det enklaste att få rätt höjd på hävarmen är att lägga en linjal eller liknande över förgasaren och då skall hävarmen gå upp i mot linjalens botten och när den mäts in så skall membranet vara bort plockat.

Ska man mäta när ventilen är helt stängd alltså?

http://img57.imageshack.us/my.php?image=pict0017oh0.jpg
http://img58.imageshack.us/img58/1618/pict0019lw6.jpg
den första bilden är utan packning och den är den rätta vid in mätning av flötörarmen.
bild 2 är med packning och se på spelet .

Tack knaggen!
Jag tror att min ventil öppnar för mycket. Skall kolla det imorgon.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7964 Hävarmen är en möjlighet det jag annars kommer att tänka på är. är filtret som backventlien sitter i har den torkat ut och inte släpper in något annat än i stötvis?
har du kollat så att det inte sitter skit i förgasarens munstycke?

Avatar Fallback
fm  
#7970
gossebear skrev:Hävarmen är en möjlighet det jag annars kommer att tänka på är. är filtret som backventlien sitter i har den torkat ut och inte släpper in något annat än i stötvis?
har du kollat så att det inte sitter skit i förgasarens munstycke?

förgasaren är rengjord

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7981
fm skrev:
gossebear skrev:Hävarmen är en möjlighet det jag annars kommer att tänka på är. är filtret som backventlien sitter i har den torkat ut och inte släpper in något annat än i stötvis?
har du kollat så att det inte sitter skit i förgasarens munstycke?

förgasaren är rengjord

Jo jag misstänkte att du hade börjat där... ;-))

Jag tror mer på som du själv skriver något fel med hävarmen..
Jag kommer i skrivandes stund att jag hade samma problem med min Partner 7000 och det var tillluft ventilen till tanken. Det sitter ett membran som nästan ser ut som ett litet bensinfilter/olje filter som sitter på en slang som går ner till tanken. Ev kan det på hva sitta inne i tanken. Detta torkar. jag bröt i sär hela sågen innan jag hittade detta felet. det felet. (lyckades paja förgasaren och fick gänga om cylinder infästningen. )---------------1-

810-8
660468dfasfa9 -888 (kommentar från min 1½ bonus son)

Avatar Fallback
fm  
#7983 Jag justerade hävarmen och den gick bättre. Sen har jag skruvar på L & H i timmar. Grundinställning fungerar inte alls.
Mycket fet H och ganska mager L fick den att gå hyfsat faktiskt. Den fyrtaktar lite väl tidigt men blev riktigt stark faktiskt.
Jag försökte minska H men då går den kass direkt. Det är något skumt med förgasaren, kanske inte är rätt munstycke eller nåt.

den ska få en chans till i skogen annars blir det en hyllvärmare jämte raketen

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7999 kan du ha skiftat ställskruvarna från låg till hög och tvärt om.
om du inte har skiftat skruvarna och dom är för respetive låg och hög
så är det troligen att någon skruv har varit botten dragen för hårt och då går mässings sätet ner och förgasaren blir näst intill omöjlig att ställa in.
då kan du skrota den och köpa en ny.

Avatar Fallback
fm  
#8004
knaggen skrev:kan du ha skiftat ställskruvarna från låg till hög och tvärt om.
om du inte har skiftat skruvarna och dom är för respetive låg och hög
så är det troligen att någon skruv har varit botten dragen för hårt och då går mässings sätet ner och förgasaren blir näst intill omöjlig att ställa in.
då kan du skrota den och köpa en ny.

dom är inte skiftade. Men dom kan ju varit dragna i botten någon gång kanske, jag har inte haft den sen den var ny. Den är omöjlig att ställa in så det kanske är felet. Jag tror inte sågen är värd en ny förgasare.
Jag får ta med den till skogen och se om den duger till något annar får jag ta med den på en fisketur och använda den som sänke. Tack för all hjälp.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).