Motorsåg och handhållet

Ojämn HVA 242

42 inlägg 15608 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ojämn HVA 242

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7764 Min 242:a går extremt ojämt en tank går den som ett skott och nästa tank går den kasst.

Jag tippar på att förgasaren skulle behöva en översyn, men finns det något annat som ska kollas?

Funderar på att göra en liten renovering på den då jag har kör med min P500 i vanliga fall.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7770 Låter som ojämn bränsle tillförsel...
Tank ventilation??? Börja med pick up i bränsletank o gå framåt, kolla så allt sitter o ser ut som det ska...

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7819 Har den alltid gått ojämt eller är det något nytt?

Påminner lite om den 242:a jag köpte då de var helt nyutkomna efter att jag strypt min Partner 5000 lite för mycket 😡

Hva-handlaren antyddde att det varit lite problem med bränsle som kokade i en allt för varm förgasare. En tjockare packning mellan cylinder och förgasare hjälpte inte helt så jag lämnade tillbaks den och köpte en 254 istället.

Låter lite långsökt i detta fall kanske....

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7823 Jag fick sågen i höstas och då gick den jättedåligt.
Sen efter att jag ställt förgasaren gick den bra, men jag tyckte att den inte var lika rapp som våra Partnersågar och det borde den ju vara!

Så jag försökte ställa förgasaren igen men får den inte att gå bra, och nu går den ojämnt.
Ibland när man ger fullgas så går den bra och helt plötsligt börjar den tokvarva och sedan går den ner lite i varv igen.

Jag är långt ifrån expert på att ställa förgasare men har försökt ställa den med L skruven så att den ska bli rapp vid gaspådrag från tomgång.

Har bara kört P500 och P540 innan och dom är ju mer lågvarviga slitvargar.

Jag upplever att 242 varvar mer men är slöare och inte lika varvvillig.

   TS
Avatar Fallback
fm  
#7829
Ferguson skrev:Jag fick sågen i höstas och då gick den jättedåligt.
Sen efter att jag ställt förgasaren gick den bra, men jag tyckte att den inte var lika rapp som våra Partnersågar och det borde den ju vara!

Så jag försökte ställa förgasaren igen men får den inte att gå bra, och nu går den ojämnt.
Ibland när man ger fullgas så går den bra och helt plötsligt börjar den tokvarva och sedan går den ner lite i varv igen.

Jag är långt ifrån expert på att ställa förgasare men har försökt ställa den med L skruven så att den ska bli rapp vid gaspådrag från tomgång.

Har bara kört P500 och P540 innan och dom är ju mer lågvarviga slitvargar.
Hej jag har samma skit med min 242,a.
Den går bra ett tag sen börjar den gå riktigt kass. Då justerar man förgasaren så går den bra igen ett tag... sen får man justera tillbaka förgasaren.
Jag har bra komp, ren gjord förgasare och kollat att den ät tät. Kvar är att byta förgasare eller köpa en ny Ms 200 kanske till kvistning.
Jag upplever att 242 varvar mer men är slöare och inte lika varvvillig.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7842 Skulle tro det är lite magert ställt på "H".
Prova o ge den lite till ut med skruven max 1/4 varv, så kanske det blir skillnad men kolla pick up slangar etc först...

Avatar Fallback
fm  
#7845 Du har rätt Mange. När den går dåligt får den för lite soppa. Det är ju bara att ge den lite mer så går den bra ett tag sen får den för mycket soppa. Det är problemet. Jag vill ju inte ställa in förgasaren 4 gånger på varje tank. Jag har gjort rent allt, kollat slangar och plockat isär förgasaren men hittar inget fel. Jag har haft den inlämnad också och dom tyckte förgasarbyte. Jag vill nog inte lägga dom pengarna för den har några år på nacken.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7849 har du kolat hur flotörnivån ligger på den och att den inte hänger sig där

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7851 Ska kolla allt detta!

   TS
Avatar Fallback
fm  
#7853 Intressant med flottören. Skall kolla detta en gång till. Felet är ju att sågen inte får lika mycket bensin jämt.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7859 Flottör?!?!?!
Det var väl längesedan sådana fanns på motorsågar.

Avatar Fallback
fm  
#7864 Jag tänkte på membranet när han snackade om flottör. Det kanske var det han menade

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7871 Han menade nog regler ventilen, hur den öppnar o stänger...

Jag kan inte riktigt se hur detta kan på verka mellan tankar....
Dock skulle det kunna vara det om det var lite tidsbestämt efter en viss tids körning etc...

Sitter ju ett filter under membranet med...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7872 Kolla tillförsel först, slang, pickup ach ventilation.. se så det är fint o helt

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7878 Om du ställer in den med full tank och den börjar konstra efter ett tag, blir det rätt igen om du fyllar tanken igen??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).