Motorsåg och handhållet

Startproblem Husqvarna 372-365

5 inlägg 3490 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Startproblem Husqvarna 372-365

Cerwinbob  
#98234 Hej

Har fått lite problem med en av mina husqvarna sågar. Det är en ombyggd 365 special till en 372 kolv och cylinder är bytta. Har kört in den på 5 % blandning 98 + husqvarna low smoke och gick idag över till aspen.

Nu är det så att jag stod och sågade upp kubb som skulle klyvas, gick hur fint som helst inga problem. Sätter ifrån mig sågen och klyver upp ett par kubb, när jag sedan tankat och försöker starta sågen tvärvägrar den att tända. Kan inte finna felet, testat att lyfta upp tändstiftet och se så där finns gnista ser hur bra ut som helst. Kan inte hitta felet, någon som har någon ide? Aspen användes innan den började jävlas.

Mvh
Otto



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Startproblem Husqvarna 372-365

totte  
#98243 Ge den en lite sup på luftfiltret, bara en liten skvätt. Tänsder den till då så har du problem med bränsletillförseln. Om den inte ens hostar så kan det vara problem med tändningen. Prova då först att byta stift, även om man ser gnista så är det aldrig säkert att det funkar i komprimerad bränsle-luftblandning.

Annars, ta lös locket och pumpmembranet på förgasaren och kolla om du fått den lilla bränslesilen där igensatt. Om det är så så räkna med att det kommer mer goja framöver, rekommenderar i så fall att byta bränsleslangarna. Om inte så kan du ha trasiga bränsleslangar, trasigt membran i förgasaren, t ex.

Avatar Fallback

Re: Startproblem Husqvarna 372-365

Cerwinbob  
#98327 Nu har jag varit på och meckat vidare, hade av luftfiltret och gav den en sup hände inget, gick vidare kontrollerade slangar och stift. Bytte stift och försökte vidare, sen helt plötsligt hostade den till. 10 minuter senare var den precis som den alltid varit och visade inga tecken på svaghet. Hade nog bara blivit våldsamt sur och tvärvägrade.

Tack för hjälpen me att få igång den.

//Otto

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startproblem Husqvarna 372-365

totte  
#98365 Låter troligt, man brukar ofta få justera om när man byter bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Startproblem Husqvarna 372-365

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98404 Slår man bränsle i hals o inte filter kan det bli så att det bara rinner in o förångas onte på många drag.
Samma om den surar så mycket att det blir bränsle i vevhuset.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).