Motorsåg och handhållet

Hjälp! Vilken kedja till stihl 024 AV

9 inlägg 8773 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp! Vilken kedja till stihl 024 AV

Jejk  
#97909 Har försökt få kontakt med någon som kan hjälpa mig med vilken kedja jag ska ha till min gamla Stihl 024 AV. Har försökt fråga i några butiker å även kollat på stihls hemsida men hittar inte. Jag är ingen vidare på motorsågar så tänkte fråga er.

Svärdet misstänker jag är orginal (stihl) med längden 12' (ca 30 cm), kedja med 50 st länkar å sen står det 13 efter någon symbol som liknar en gaffel.

Jag behöver hjälp med var jag kan hitta bra kedjor som passar detta svärd. Min nuvarande kedja är helt slut. Kommer använda motorsågen någon vecka per år. Vad ska jag fråga efter? Var?

Väldigt tacksam för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Vilken kedja till stihl 024 AV

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97910 Åk till närmaste Stihl handlare eller annan service verkstad så hjälper de dig.
Kan hända svärd o drev behöver ses över o kanske annat med....

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Vilken kedja till stihl 024 AV

axwell  
#97913
Jejk skrev:Svärdet misstänker jag är orginal (stihl) med längden 12' (ca 30 cm), kedja med 50 st länkar å sen står det 13 efter någon symbol som liknar en gaffel.


"13" bör vara 1,3 mm dvs länkbredden=spåret i svärdet. Oregon rekommenderar 13´, 15´osv till denna såg. Stihl av mindre modeller brukar ha svärd med 12´, 14´ osv.
Troligen skälet till att Mange rekommenderar en grundligare koll hos en Stihl ÅF.

http://www.oregonchain.se/se/support/se ... tml?id=180

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Vilken kedja till stihl 024 AV

Nonkan  
#97926 Kedjan bör vara 3/8 1,3 mm 50DL, har artikelnummer 3636 000 0050 och heter Picco Micro Comfort 3. Ska vara lagervara hos ÅF även om 44 DL är vanligare (sitter på MS200). Det kan hända att ÅF har några äldre kvar, det var inte så länge sedan kedjan gjordes om lite. Finns de äldre har de artikelnr 3997 000 0050. Ingen större skillnad på dem egentligen, de nya vibrerar lite mindre och har lägre kasttendens,

3/8 hobby från t.ex. Oregon passar ju också, men då kan du behöva ställa upp smörjningen lite (om det går på den modellen?)

"gaffel"-symbolen är nog den vanliga symbolen för spårbredd, den här http://www.oregonlookup.com/commonpgm/E ... UGauge.gif

Inte jättevanligt med 3/8 1,3 till 024 vad jag vet, det brukar vara .325 56 DL Rapid Micro Comfort på den storleken av såg, och det är även det Oregons applikationsguide visar. Förmodligen har någon bytt svärd + drev, möjligen för att köra klyvkedjor till timmerjigg.

Obs, ska du klyva så är det INTE 3636-kedjan du ska ha utan 3614 som är klyvslipad. Den kan även finnas kvar med gamla numret 3999 då klyvkedjor i den längden inte är så vanligt så de blir lätt hyllvärmare.

Angående artikelnumren förresten, blir lite förvirrat inlägg annars kanske, de första 4 är typ av kedja, nästa tre är logistikinfo och är oftast 000 på kedjor som säljs i Sverige och de sista siffrorna är antal drivlänkar, i det här fallet 50 st.

Men för att vara helt säker ta med såg + skärutrustning till ÅF precis som Mange säger. Till en Stihl-ÅF alltså, inte Clas Ohlsson eller Jula.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Vilken kedja till stihl 024 AV

Jejk  
#97929 Tack så mycket för svaren allihop! Det har löst sig under dagen då jag kom i kontakt med stihl. Blev ett nytt svärd också - 40 cm - dock så känns motorsågen lite för klen för att köra med den längden märkte jag. Men de nya kedjorna till det mindre svärdet gjorde susen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Vilken kedja till stihl 024 AV

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97930 Blev det ett besök hos återförsäljare eller bara telefon?

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Vilken kedja till stihl 024 AV

Jejk  
#97934 Blev ett besök med motorsågen hos stihl på upplandsgatan i Stockholm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Vilken kedja till stihl 024 AV

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97939 Låter bra!

Lite lurigt med internet handel om man är lite osäker, betydligt bättre då hos handlare.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Vilken kedja till stihl 024 AV

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98101 024 har väl 3003 svärdsfäste som på ms260 mfl, så nåt 12" svärd är det nog inte du har! skulle tro att det är ett 13" 325 56dl 1.5 eller 1.6mm! vet en som kör 16" 3/8 picco svärd o kedja på sin 024!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).