Motorsåg och handhållet

Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

23 inlägg 9412 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Nolltax AB  
#97897 Enklare vore väl ett 12-volts pack på ryggen?
Eller kabel från närmsta bil....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97927
Dane skrev:Dane igen här.

Hmmm - inte hela generatorn naturligtvis utan endast spolarna.
Svänghjulet tog jag ingen bild på, men jag uppfattade att det är antalet spolar du ville se.

Egentligen är det kombinationen av magneter och spolar som indikerar hur signalen ser ut. En magnet och en spole ger en sinusliknande puls per varv (plus lite annat småkrafs) men i huvudsak är det nollspänning på ledningen. Detta är principen för tändningssystemet. Flera spolar eller fler magneter ger fler pulser per varv och därmed en högre effektiv spänning. Flera spolar och fler magneter är naturligtvis effektivast, det är vad man har i t.ex. vattenkraftverk men då har man inte permanentmagneter utan elektromagneter som drivs med likström i rotorn.

Det jag inte kom ihåg var hur många magneter det sitter i svänghjulet. Har man 10 spolar kan man ha antingen 10, 2 eller 1 magnet. Med bara en magnet så måste svänghjulet balanseras med likadan motvikt som inte är magnetisk.

Nolltax: en kabel från närmsta bil kan bli ganska lång :wink:

Användarvisningsbild

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

totte  
#97946 Ett normalt svänghjul har en magnet för tändningen och är utbalanserat genom mer gods på motstående sida. Skulle tro att det är samma här, så det är väl ungefär två spolar som är produktiva samtidigt eftersom det är en viss längd på magneten.

Avatar Fallback

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Dane  
#97957 "th".

Har tyvärr ingen möjlighet att få en bild på magneten nu då sågen är ihopmonterad och återlämnad.

Det blir väl till att ta fram oscilloskopet till din såg, då får du ju en helt rättvisande bild av vågformen och frekvensen vid givet varvtal.
Skulle faktiskt vara lite intressant att få veta vilken effekt denna magnet / generator kan ge vid tomg. respt. maxvarvtal.

Men jag har fortfarande inte förstått vad Filip ska använda effektuttagningen till.
Nämner EFI. Vad är detta för något?

//Dane

Användarvisningsbild

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97962 Det får väl bli oscilloskopet när det slutar regna, men då kommer jag nog bara att mäta på 242:an, orkar inte lossa sladdarna på 346:an en gång till.

Avatar Fallback

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Filip_björndahl  
#97967
Dane skrev:"th".

Har tyvärr ingen möjlighet att få en bild på magneten nu då sågen är ihopmonterad och återlämnad.

Det blir väl till att ta fram oscilloskopet till din såg, då får du ju en helt rättvisande bild av vågformen och frekvensen vid givet varvtal.
Skulle faktiskt vara lite intressant att få veta vilken effekt denna magnet / generator kan ge vid tomg. respt. maxvarvtal.

Men jag har fortfarande inte förstått vad Filip ska använda effektuttagningen till.
Nämner EFI. Vad är detta för något?

//Dane





EFI= elektronisk bränsle insprutning. Min dröm har länge i alla fall i snart 2 år bygga en motorsåg som har en bra vikt/effekt som går snålt när man vill och går fort när man gasar, och då vill jag kunna experimentera med en insprutning som jag hitta som man kan köpa och kan vara något som han kanske kan förminska med tiden och iomed det få en hållbar prototyp som jag kan vara nöjd med. Men det är mest för att jag vill se om det funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Dane  
#97975 Hej Filip.

OK, förkortn. från Eng. Då förstår jag.

Det låter intressant.
Då har du nog din fritidssysselsättning säkrad för ett bra tag framåt.

Hoppas att du delger oss rapporter om experimentet efterhand.

//Dane

Avatar Fallback

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Filip_björndahl  
#98028 Det är klart att jag ska göra en tråd när tiden kommer och jag påbörjar bygget. Men det lär ta sin lilla tid.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).