Motorsåg och handhållet

Justera tomgång Partner P4-20XT

5 inlägg 5647 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Justera tomgång Partner P4-20XT

Dustsucker  
#96967 Hejsan!

Kedjan går runt på tomgång, så jag tänkte att jag skulle försöka justera tomgångsskruven. Dock ser jag att jag behöver en specialmejsel, och så funderar jag på om det finns någon smart lösning för att justera skruven utan denna mejsel - utan att jag behöver trava ner till min lokale maskinmånglare.

Det gäller denna såg:http://www.partner.biz/no/products/chainsaws/p420-xt/

Finns det ens att köpa? Tanken är ju att man inte ska kunna skruva i maskinen själv, kan jag tänka mig. Men det skiter jag i. :grin:

Jenny



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Justera tomgång Partner P4-20XT

Phantom  
#96970 Är det inte specialmejsel endast till H och L skruvarna, och vanlig flat till T-skruven?
Så har jag på min 240e som är relativt ny och som inte vem som helst ska kunna skruva på.
T-skruven borde ha vanlig flat då du inte kan ändra bränsle-/luftblandningen på sågen utan endast tomgångsvarv för kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Justera tomgång Partner P4-20XT

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97274 En bra dimensionerad slangbit på en stjärnmejsel löser biffen.

Ge den lite mer på L...

Avatar Fallback

Re: Justera tomgång Partner P4-20XT

Dustsucker  
#97310 Nej, det är dessvärre inte slot screw på tomgången. Eller "dessvärre"; förstår inte varför (i alla fall Partner, är för n00b för att veta hur det ser ut på t ex HVA eller andra märken) envisas med att använda Phillips för att skruva fast kedjestramningshjulet på svärdet till exempelvis P620T eller Formula 60. Men det i alla fall inte flatmejsel.

Det är illa nog att försöka spänna kedjan med flatmejsel, hoppar ju ur spåret hela tiden. Torx, för ändamålet? Eller? Vad tycker ni? Finns det?

Nu spårade det ut lite här, haha, brukar göra det med flatmejslar :) (Ja, jag är medveten om att flatspår har överlevt sen vadå, 1600-talet, eftersom man i princip kan använda vad som helst för att driva skruven. Nästan.)

Förbannat bra tips, tackar! Ska leta upp en vettig slang imorgon, jobbar i en järnhandel så det borde ligga något till saken användbart föremål någonstans.

Stjärnmejsel? Menar du PH eller PZ? :)

Jenny

   TS
Användarvisningsbild

Re: Justera tomgång Partner P4-20XT

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97323 Spelar ingen roll vad det är för mejsel, Jenny.

Viktigast är att den har samma eller pyttelite mindre diameter än skruven.
Slang träs på o då blir det ett verktyg du kan föra fram till skruv o trycka slang över gummit.
Verktyg till dessa finns o köpa, men kunskapen att justera får man lära sig själv.

Justerskruven sitter inte hårt (förhoppningsvis) och behöver bara lite hjälp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).