Motorsåg och handhållet

Stihl vs Husqvarna

34 inlägg 12800 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl vs Husqvarna

fm  
#7646
NZ skrev:Funderar på att köpa en såg. De två modeller jag funderar på är Stihl 441W ochHusqvarna 575Xpg. Vilken av dessa sågar rekommenderas och vilka erfarenheter har ni av dessa två sågar.

jag hade valt Stihl. Har ej testas någon av dessa sågar men har mycket bättre erfarenhet av Stihl som märke.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7659
Huggarn skrev:
nisse skrev:Han har säkert 25 RMC hemma, dvs 325 1,5mm semi-chisel. Jag har kört dessa ett tag på 346 och gillar dem bättre än 95vp. Känns mera rejält på ngt sätt.

/Nisse


Ahh! vad bra nisse! du kör med dom? ja då finns dom i alla fall!! :D perfekt! då blir det att skaffa sånna! vet inte vad oregon har för "blötjärn" i kedjorna?? hur tycker du att 25 rmc är att fila? att dom är hårda vet jag,men hur är dom i övrigt? tar filen i ryttaren vid första filningen?


Japp, filen tar gärna i ryttaren första filtagen men det kan jag lätt leva med. Har bara kört två kedjor än, men jag gillar dem klart bättre än pixel. Brukar offra ett par minuter på att lättfila ca varannan tank och RMC är minst lika lätt att "frihanda". Stihl's rullguide funkar faktiskt hyfsat till detta och går nästan lika snabbt som på frihand. Försöker träna in vänstern så man snabbt kan fila både vä o hö tand. Har sett de som kan fila dubbelhänt o det sparar tid! Själv verkar jag vara hopplöst högerhänt, men med lite träning så..

De verkar även få med sig oljan bättre än pixel. Enda nackdelen är väl priset, och pruta ngt nämnvärt verkar hopplöst.

Har ev möjlighet att köpa en knippe Carlton-kedjor till bra pris. Har hört att de ligger närmare stihl än HVA i hårdhet. Har beställt ett par att prova.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7681
nisse skrev:
Har hört att de ligger närmare stihl än HVA i hårdhet. Har beställt ett par att prova.

/Nisse


Detta tror jag stämmer. Om man gillar lite hårdare, är nog dessa helt OK.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7683 Något jag inte tänkt på är hållbarheten. Teoretiskt borde Stihl och Carlton med tjockare krom/hårdare stål hålla betydligt längre.
Kanske är kostnaden/timme rätt lika mellan stihl-hva? Helt klart hårklyverier, men sådana kan ju vara intressanta ibland.

Btw så är jag förvånad hur lite folk, som borde veta bättre, kan om kedjor.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7687 Inte alla är intresserade. De filar o byter, men saknar intresse att fundera över det. Helt förståligt i mitt tycke.

Jag har dålig koll på priser vad de kostar, jämförelsevis.
De lilla Stihl o Carlton jag testat har funkat fint o hållt klart längre.
Carlton är ju billigare än Oregon/HVA...

Nackdelen är nog att de är hårdare o för många lite tråkigare o fila (Inte jag dock..).

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7690 VEM VARsäljs carlton sågkedjor?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7693
Mange skrev:Inte alla är intresserade. De filar o byter, men saknar intresse att fundera över det. Helt förståligt i mitt tycke.
.


Håller med, Mange.

Det är egentligen få som lägger ner någon större möda på kedjevård har man fått erfara sedan man började maskinslipa.
Det är helt enkelt "en tråkig syssla" att fila, och så brummar de på sålänge kedjan går att hålla någorlunda brukbar enbar med att frihandsfilning innan de investerar i en ny.

3 vanliga fel på främst friandsfilade kedjor är,,,,

Dålig/ojämn eller ibland obefintlig ryttarunderställning.
Ojämns storlek på tänderna och ibland kan man få in en kedja som har 10 olika tandvinklar. (22 grader här - 30 grader där).
Man "filar inte ur" den spånbrytande delen tillräckligt och får med tiden en "svinrygg" i bottendelen av tanden.

Resultatet blir att kedjan drar ojämnt - skär dåligt och alstrar mycket värme.

Lite synd faktiskt att vår lilla debatt om 1.3 pixel dog ut, för jag tror att en del av problematiken kan återknytas till just "dålig kedjevård" eftersom pixeln är extra känslig.
Lite intressant är även Johnnys inlägg om olika kedjeoljors kvalitet.
Tex olika bra vidhäftningsförmåga-veggo oljan vs mineral, osv.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7699
Mange skrev:Inte alla är intresserade. De filar o byter, men saknar intresse att fundera över det. Helt förståligt i mitt tycke


Förstår detta också,har tidigare själv inte funderat mycket över detta,men man tycker att åtminstone handlare borde känna till vad som skiljer olika kedjetyper åt.

/Nisse

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7700
Sweden-viking skrev:VEM VARsäljs carlton sågkedjor?


Vet inte om de öht säljs av någon handlare. Hade tänkt ta hem en lite större mängd för eget bruk o sälja till kompisar. Ska dock testa först...
Är de hårdare än HVA o billigare än Stihl blir det nog ett inköp.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7705
nisse skrev:
Mange skrev:Inte alla är intresserade. De filar o byter, men saknar intresse att fundera över det. Helt förståligt i mitt tycke


Förstår detta också,har tidigare själv inte funderat mycket över detta,men man tycker att åtminstone handlare borde känna till vad som skiljer olika kedjetyper åt.

/Nisse


Jag tror inte det finns mer än en handfull riktigt duktiga kedje meckare i sverige..
Sag har än så länge bara skrapat lite på ytan, men har intresse o lär mer dag för dag.

Jag tror det är rätt låg prioriterat för 90% av handlarna, främst för att det genererar inte mycket kulor!
Först stå o fundera varför nåt hänt för att sen förklara för en som inte har en aning utan hellre betalat nytt för att slippa höra o lära sig...

Jag förstår att handlare inte är särskilt sugna...

Vad jag inte fattar är yrkesfolk som inte är intresserade att lära o testa..
Finns pengar o tjäna på detta för de flesta tror jag, mer eller mindre.

Pixel discussionen är nog inte död... Den hämtar bara andan.

Avatar Fallback
Matte  
#7711
nisse skrev:
Huggarn skrev:
nisse skrev:Han har säkert 25 RMC hemma, dvs 325 1,5mm semi-chisel. Jag har kört dessa ett tag på 346 och gillar dem bättre än 95vp. Känns mera rejält på ngt sätt.

/Nisse


Ahh! vad bra nisse! du kör med dom? ja då finns dom i alla fall!! :D perfekt! då blir det att skaffa sånna! vet inte vad oregon har för "blötjärn" i kedjorna?? hur tycker du att 25 rmc är att fila? att dom är hårda vet jag,men hur är dom i övrigt? tar filen i ryttaren vid första filningen?


Japp, filen tar gärna i ryttaren första filtagen men det kan jag lätt leva med. Har bara kört två kedjor än, men jag gillar dem klart bättre än pixel. Brukar offra ett par minuter på att lättfila ca varannan tank och RMC är minst lika lätt att "frihanda". Stihl's rullguide funkar faktiskt hyfsat till detta och går nästan lika snabbt som på frihand. Försöker träna in vänstern så man snabbt kan fila både vä o hö tand. Har sett de som kan fila dubbelhänt o det sparar tid! Själv verkar jag vara hopplöst högerhänt, men med lite träning så..

De verkar även få med sig oljan bättre än pixel. Enda nackdelen är väl priset, och pruta ngt nämnvärt verkar hopplöst.

Har ev möjlighet att köpa en knippe Carlton-kedjor till bra pris. Har hört att de ligger närmare stihl än HVA i hårdhet. Har beställt ett par att prova.

/Nisse




Har också kört några RMC kedjor nu och är nöjd med dem... Men var hittade du Stihls rullguide nisse? Finns sådana? Jag använder den platta filhållaren eftersom Husqvarnas rulle inte verkar passa RMC

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7725 I en låda hos en handlare. Har nog legat där länge, för den ser lite antik ut. Helt i metall(mässing) med små bleck som, till skillnad från hva, håller fast filen på rullarna. Jag upplever att den hjälper till att hålla höjden lite jämnare än ren frihandsfilning. Kostade runt 50-60:- om jag minns rätt.

Hva's rulle för vanlig .325 går hyfsat på RMC, det lilla jag hunnit prova. Lutningen på stihl-tanden tror jag är eljest mot hva, så man får justera lite efter hur nedfilad tanden är.

/Nisse

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7727 Nisse har du lust att lägga ut bild på Stihl rull mallen ??

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7731 Det kan jag absolut göra vid tillfälle.

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7732 jag har hittils bara lärt mig att fila själva tanden, men hur/när ska man fila ryttarna? och vad menar du med

" Man "filar inte ur" den spånbrytande delen tillräckligt och får med tiden en "svinrygg" i bottendelen av tanden."

vad är de man ska fila ur?med vad, och när?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).