Motorsåg och handhållet

Stihl vs Husqvarna

34 inlägg 12802 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7734 Jimmy..

Det finns alltihop med bilder på Oregon's sida, lättläst o bra förklarat.

Om filen är för liten eller går för högt, blir det en rygg i botten framför skäret. Detta stjäl plats där sån ska rullas ihop till set kommer ur stock o kastas av.

Ryttarställning en kan du se om du lägger en flatfil på kedjan. ryttaren bestämmer hur djupt varje tand skär i materialet.
Hur lågt den ska vara beror på kraft, svärdsängd, typ av kedja o svärd o sist men inte minst hur den används och vem...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7738
Mange skrev:Jimmy..

Det finns alltihop med bilder på Oregon's sida, lättläst o bra förklarat.

Om filen är för liten eller går för högt, blir det en rygg i botten framför skäret. Detta stjäl plats där sån ska rullas ihop till set kommer ur stock o kastas av.

Ryttarställning en kan du se om du lägger en flatfil på kedjan. ryttaren bestämmer hur djupt varje tand skär i materialet.
Hur lågt den ska vara beror på kraft, svärdsängd, typ av kedja o svärd o sist men inte minst hur den används och vem...


Det var nog en ganska bra och komprimerad förklaring.

"Enhandsfilar" man kedjan med dålig fil så "klättrar" den uppåt i skäret, och så har man en "puckelpist" samt sämre spånbrytande utrymme.
Felaktig fil (för liten diam), kan som påpekat också vara en orsak.

Däremot är jag lite förvånad, pgo, att ni fått lära er fila skäret men inte hur man åtminstonde håller "fabriksunderställning" på ryttarna!!!?!.
Det finns både färdiga fil och kontrollmallar för detta.
Har en väldigt bra provmall från Oregon där man kan testa underställningen på de flesta kedjor - håldiametrar för dito rundfilar - lämpliga skivbredder till maskinslipen + profiler, osv.
Sedan kan man ju alltid laborera lite med underställning om man tex har en kraftig såg som orkar dra en "aggresivare" kedja även om man trycker på lite bakom handtaget.
Jag åtminstonde, vill gärna se lite extra "dagsljus" mellan std mallen och ryttarna på tex 55án

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7739 För att enkelt se finns mallar, fungerat utmärkt.
Se noga till att all har samma underställning.

Jag har mina kedjor lite för lågt i mångas ögon. Släpper jag sågen så vill jag den ska arbeta maximalt av egen vikt utan tryck.

Det jag skär i mest är ju torr löv, så det är inte att gämföra med färsk eller barr. På mallar är det oftast märkt med mjukt o hårt (träslag).

Olika hårda träslag/arter vill ha olika ryttarställning.
Olika på olika sågar beroende av kedje hastighet o kraft..
O lika på olika huggares såg. Detta är mycket personkligt o går inte direct o generallisera.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7740 Min favorit ryttar mall är Husqvarnas Plåtbit funkar lika som den på kombimallarna men är mer vridstyv och lättare att hålla !
Det som jag gillar med dom är att det inte är lika noga med att varje tand är lika lång, den "känner" av så det blir lika stor tugga ändå :)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).