Motorsåg och handhållet

Stihl vs Husqvarna

34 inlägg 12804 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl vs Husqvarna

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7579 Funderar på att köpa en såg. De två modeller jag funderar på är Stihl 441W ochHusqvarna 575Xpg. Vilken av dessa sågar rekommenderas och vilka erfarenheter har ni av dessa två sågar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7580 http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=458

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7582 Jag kan tyvärr inte ge mycket erfarenhet av någon av dem, tyvärr.

Har du kollat på dem?

Några funderingar?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7583 har bara läst saker som är skrivet av olika användare utav dom och det verkar vara en smaksak vilken som känns bäst i händerna på användaren, så se till att prova båda sågarna hur dom känns för dig !!!
jag tycker 441:an verkar riktigt schyst men har aldrig kännt på någon, 575:an har jag kännt på i butik med 20" svärd och kedja och balansen och känslan var kanon tycker jag :)

lycka till med ditt sågköp och berätta gärna vad du köpte sen när du bestämt dig !!!

Avatar Fallback
eriksberg  
#7592 Har en 575XPG som jag är mycket nöjd med, det enda är att den är tyngre än min 371XP, känns även lite tyngre än min 460 :?

/klas

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7612 Eriksberg: har du provat Dolmar 7900an än? i så fall, vad tycker du om den? själv blir jag mer & mer nöjd med ps 5000 för varge dag!! :D har för övrigt beställt ett 15" power match till den! och ett pro match i reserv! ska bli kul att prova power match svärdet! bla hur styvheten funkar vid bla kvistning!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7615 Huggarn har du beställt .325 eller 3/8 ??

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7618 Kipp: Jag beställde 325! men det hade varit kul att prova 3/8 på 5000! men jag är mycket nöjd med prestandan på 325 som sitter på nu! 3/8 kan prova senare! svärden till 5000 är för övrigt samma som till bla HVA 346! :D har huggit grov gran nu i tre dar! och har lyckats köra av två kedjor!!!! :? (95vp) är oregonkedjorna så känsliga? eller är det bara jag som haft otur? har aldrig lyckats köra av en stihlkedja!! inte ens picco!! jag hoppas att 21bp håller bättre! oregons LP kedja är jag inte speciellt förtjust i om jag ska vara ärlig! jag körde ett par granar med 361 med 75lp!(3/8 1.6) dom höll skärpan en gran!!!! sen var det dags att byta!!! inte nåt vidare får jag lov att säga! oregons semi-chisel håller skärpan mycket bättre tycker jag! :D dessutom tycker jag att LP kedjans "kapförmåga" är obetydligt bättre än semi kedjan!! vad tycker ni? imorgon ska jag fråga om stihlhandlarn har 325 1.5 RM kedjor! RM = semi-chisel ! finns dom så tvekar jag inte en sekund på att skaffa dom istället för 21bp! dom senaste dagarna har jag verkligen märkt att det är stor skillnad på stihl & oregon,när det gäller att hålla skärpan!! har även tänkt att prova windsor! men dom tillverkas ju i oregons fabrik! så nån större skillnad lär det väl inte vara!!?? Vad har du kipp för svärd & kedja på 346an? och hur tycker du att det funkar?

hupp!!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7619 Han har säkert 25 RMC hemma, dvs 325 1,5mm semi-chisel. Jag har kört dessa ett tag på 346 och gillar dem bättre än 95vp. Känns mera rejält på ngt sätt.

/Nisse

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7620 KIPP: glömde att säga att jag håller med dig & mange om era teorier ang 1.3 kedjor och värme!! jag har nu 95vp och micro lite svärd på 5000! och man håller nästan på att bränna fingrarna av sig när man ska byta kedja!! :shock: men det är lite konstigt att tro att det skulle ha med smörjningen att göra! för jag har ojlan ställd på högsta,och både svärd å kedja är är helt nersullad med olja! men ändå är det hett som i helsike!! detta har jag aldrig upplevt med picco kedjan som ju också är en 1.3 kedja,fast 3/8! Har ni några teorier vad det kan bero på? om ni har testat picco vill säga!! hål i drivlänkarna har ju även 95vp,så det kan det ju inte bero på!! men vad???? :roll:

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7621
nisse skrev:Han har säkert 25 RMC hemma, dvs 325 1,5mm semi-chisel. Jag har kört dessa ett tag på 346 och gillar dem bättre än 95vp. Känns mera rejält på ngt sätt.

/Nisse


Ahh! vad bra nisse! du kör med dom? ja då finns dom i alla fall!! :D perfekt! då blir det att skaffa sånna! vet inte vad oregon har för "blötjärn" i kedjorna?? hur tycker du att 25 rmc är att fila? att dom är hårda vet jag,men hur är dom i övrigt? tar filen i ryttaren vid första filningen?

Avatar Fallback
eriksberg  
#7622
Huggarn skrev:Eriksberg: har du provat Dolmar 7900an än? i så fall, vad tycker du om den? själv blir jag mer & mer nöjd med ps 5000 för varge dag!! :D har för övrigt beställt ett 15" power match till den! och ett pro match i reserv! ska bli kul att prova power match svärdet! bla hur styvheten funkar vid bla kvistning!


Nej, har inte fått den än.. :(
Återkom gärna med hur power match svärdet känns..

/klas

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7624 Jo, jag är hundra på att det har med smörjning o göra, men inte från pumpen utan hur det kommer till sin rätt...
Det kvittar hur pumpen är ställd.

Kul o höra att du är nöjd!
Jag har svårt o tänka mig att det kan komma en lika bra modell eller bättre oavsett märke.
Denna 5000 blev riktigt bra.

Jag har skjutit up testet med 5000 o 3/8 länge nu, får snart ta tag i det lite bättre...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7626 jag har vanliga husqvarna svärd på min 346:a, har kört med med 21bp och 21lp samt även stihls rm och rs och måste säga att jag gillar rm kedjan väldans mycket, jag har dock bara kört den med Atop filning men till det var den klart bättre än 21bp !!

Att svärden blir så varma på pixel kan ju även bero på den minskade metall massan i svärd och kedja, det blir ju inte lika stor yta att avyttra värmen på ,,,, (bara tankar som dök upp nu)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7633 Jag ligger nog i samma tanke bana...

Mindre massa på sidorna ger sämre värme ledning till resten av svärdet.

Förhoppning är nog att oljan ska kyla o ge mindre friction, men om drivtanden som ska transportera olja är smalare, blir mindre olja transporterad...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).