Motorsåg och handhållet

delar till grästrimmer husqvarna 325rd

9 inlägg 7987 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

delar till grästrimmer husqvarna 325rd

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96815 Hej!
står i valet och kvalet mellan att köpa ny trimmer då vinkelväxeln tackat för sig, trimmern är en husqvarna 325 rd med delbart rör. en ny motsvarande maskin går lös på 3500-4000kr och en ny växel kostar 1200kr var hos min åf. och tydligen hade det tills rätt nyligen gåt att köpa enbart drevsatsen, men nu går det endast att köpa komplett växel om man behöver dreven. tänkte höra om någon här har en aning om samma växel kan sitta på något annat sågmärke? eller om det fins någon sida på nätet där man kanske kan hitta drevsatsen alternativt hela växeln till ett bättre pris? maskinen är i övrigt felfri så är det kanske värt att lägga 1200kr på reservdelar, eller ska man bita i det sura äpplet och köpa nytt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: delar till grästrimmer husqvarna 325rd

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96828 Jag har lite olika växlar liggandes kan du ta en bild på din ska jag se om det kan stämma :?:

Avatar Fallback

Re: delar till grästrimmer husqvarna 325rd

Nonkan  
#96830 Det är en delbar maskin och nedre riggröret finns som komplett produkt med trimskydd och trimmerhuvud för 1200, alltså samma som vinkelväxel separat. Det är en helt annan prissättning på kompletta produkter än reservdelar, därför kan det bli lite skumma överlappningar. Artikelnr är 537 35 35-01.

Inte billigare, men du får mer för pengarna :)

Avatar Fallback

Re: delar till grästrimmer husqvarna 325rd

Nonkan  
#96832 Hittade det här servicemeddelandet (bifogad pdf) förresten, hade för mig att jag sett det. Drevsats finns som reservdel och kostar runt 500-550:-+moms

Du får säga åt din ÅF att uppdatera sig lite. :)

HBSE2010_B1000006.pdf

Avatar Fallback

Re: delar till grästrimmer husqvarna 325rd

Phantom  
#96849 @ Nonkan:
Var håller du till i Sverige?(har missat om det nämnts tidigare)
Ett forum gör så många glada med den servicemind som finns och som har koll på grejerna. Många av oss kunder/konsumenter/hemmapulare har inte koll på t.ex. alla servicemeddelanden som finns och ges ut liksom många ÅF som inte ser till att vara uppdaterad och se till att kunden får det han söker, utan den ska helst sälja hela satser för att få just den delen som saknas. Men får man då lite hjälp och kommer med ett art.nr så är det inga problem för ÅF att ta hem den delen och ofta till en lägre kostnad. Tyvärr så tar det lite tid att leta i listor kanske och latheten slår till hos en del ÅF istället för att se till att de får en nöjd kund som återkommer.
(Själv har jag haft tur och nu hittat en ÅF som kan ta sig lite tid att slå i listor och söka delar, och jag hoppas att flera kan göra det om de inte redan har en bra ÅF.)
Samma stora hjälp kommer från våra duktiga samlare/skruvare/mekare/ägare(av forumet) av sågar som gärna hjälper till med att finna en lösning via forumet, ni vet vilka ni är. Så jag har haft tur som hittat ännu ett forum(om än med lite bättre stämning) där det finns den kompetens som krävs för att ett forum ska leva vidare i en trevlig anda.

P.S Sorry om jag snodde tråden, men jag kunde bara inte låta bli...jag ska försöka hålla mig till ämnet i fortsättningen...

Avatar Fallback

Re: delar till grästrimmer husqvarna 325rd

Nonkan  
#96865
Phantom skrev:Var håller du till i Sverige?(har missat om det nämnts tidigare)


Det vill jag helst inte säga. Jag är här som privatperson och av eget intresse. Skulle man blanda in företagsnamnet blir det mer officiellt vilket kan vara känsligt, dels med tanke på marknadsföringsregler på forumet men också mot leverantörer och kollegor i branschen. Som anonym kan man prata om när man tycker tillverkarna gör något riktigt bra eller något som är mindre bra utan att behöva tänka på hur det blir nästa gång man är på kurs hos en leverantör. Leverantörerna läser det här forumet så lite försiktighet är bra :)

Däremot har jag träffat minst två av forummedlemmarna som kunder, den ena jättetrevlig och den andra ärligt talat lite jobbig ;) Men jag tror det är ömsesidigt iofs, ibland skär det sig direkt.

Ett forum gör så många glada med den servicemind som finns och som har koll på grejerna. Många av oss kunder/konsumenter/hemmapulare har inte koll på t.ex. alla servicemeddelanden som finns och ges ut liksom många ÅF som inte ser till att vara uppdaterad och se till att kunden får det han söker, utan den ska helst sälja hela satser för att få just den delen som saknas.


Som sagt så är det ett intresse och då blir det enklare. Som ÅF finns det mycket info om man bara vet hur man ska leta och det är ofta där det brister. IT-mognaden i branschen är väldigt låg, troligen för att det inte har behövts tidigare. Leverantörerna gör det inte enklare genom att ha olika system för informationssökning heller. I dagsläget använder vi runt 10 olika program/intranät för att söka information om reservdelar mm. Är man inte intresserad utan gillar att slå i pärmar är det omöjligt att hänga med.

Det känns också som att konstruktörerna för 20-30 år sedan tänkte efter lite mer. Delar återkom i fler produkter och produkterna hade en längre säljcykel. Idag så kommer det flera nya modeller varje år och saker designas om eller byter namn mer frekvent. Det gör det svårare att hänga med och hålla ett vettigt reservdelslager.

Servicemeddelanden däremot behöver inte alla se. Ofta rör de en viss kort serie av maskiner där det varit kvalitetsproblem eller så rör de uppdateringar och liknande, dessutom för hela världen. I dagsläget finns t.ex 61 st olika servicemeddelanden på motorsågen Husqvarna 346 rörande olika ändringar. Som slutkonsument är det inte alls intressant men det är väldigt viktigt för verkstaden att veta när en viss ändring gjordes.

Samma stora hjälp kommer från våra duktiga samlare/skruvare/mekare/ägare(av forumet) av sågar som gärna hjälper till med att finna en lösning via forumet, ni vet vilka ni är. Så jag har haft tur som hittat ännu ett forum(om än med lite bättre stämning) där det finns den kompetens som krävs för att ett forum ska leva vidare i en trevlig anda.


Forat är faktiskt väldigt vänligt i tonen jämfört med många andra ställen, det är mycket trevligt tycker jag..

On-topic igen då:

En trimmer med 325-motorn ska lagas! Hela den serien av maskiner är jättebra. Rappa, smidiga, lätta och driftsäkra. Det är ganska synd att efterföljarna har blivit lite enklare, framför allt konsumentmaskinerna med 125/128-motorn.

Avatar Fallback

Re: delar till grästrimmer husqvarna 325rd

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96898 Hej igen!
Tänkte jag skulle uppdatera hur det går med sökandet efter reservdelar, vill först tacka alla som lagt tid och möda för att hjälpa till. har följt upp tipps och uppslag som jag fått via pm, men det har i slutändan hamnat vid att en ny växel för 1200kr har varit det enda alternativet. kanske om jag tjurat på så har jag fått tag på en begagnad växel till en överkomlig peng, men gräset växer ju :shock: tycker trots allt att maskinen var värd att lagas då den inte har gått så särskilt mycket, så det fick bli en ny växel. får hoppas att trimmern klarar några år till nu med lite nya grejor.

   TS
Avatar Fallback

Re: delar till grästrimmer husqvarna 325rd

Nonkan  
#96998 Glöm inte att köpa vinkelväxelfett bara ;)

Avatar Fallback

Re: delar till grästrimmer husqvarna 325rd

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97004 En stor tub med fett ska inhandlas :-bd

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).