tis 27 jul 2010, 08:36#96865
Phantom skrev:Var håller du till i Sverige?(har missat om det nämnts tidigare)
Det vill jag helst inte säga. Jag är här som privatperson och av eget intresse. Skulle man blanda in företagsnamnet blir det mer officiellt vilket kan vara känsligt, dels med tanke på marknadsföringsregler på forumet men också mot leverantörer och kollegor i branschen. Som anonym kan man prata om när man tycker tillverkarna gör något riktigt bra eller något som är mindre bra utan att behöva tänka på hur det blir nästa gång man är på kurs hos en leverantör. Leverantörerna läser det här forumet så lite försiktighet är bra
Däremot har jag träffat minst två av forummedlemmarna som kunder, den ena jättetrevlig och den andra ärligt talat lite jobbig
Men jag tror det är ömsesidigt iofs, ibland skär det sig direkt.
Ett forum gör så många glada med den servicemind som finns och som har koll på grejerna. Många av oss kunder/konsumenter/hemmapulare har inte koll på t.ex. alla servicemeddelanden som finns och ges ut liksom många ÅF som inte ser till att vara uppdaterad och se till att kunden får det han söker, utan den ska helst sälja hela satser för att få just den delen som saknas.
Som sagt så är det ett intresse och då blir det enklare. Som ÅF finns det mycket info om man bara vet hur man ska leta och det är ofta där det brister. IT-mognaden i branschen är väldigt låg, troligen för att det inte har behövts tidigare. Leverantörerna gör det inte enklare genom att ha olika system för informationssökning heller. I dagsläget använder vi runt 10 olika program/intranät för att söka information om reservdelar mm. Är man inte intresserad utan gillar att slå i pärmar är det omöjligt att hänga med.
Det känns också som att konstruktörerna för 20-30 år sedan tänkte efter lite mer. Delar återkom i fler produkter och produkterna hade en längre säljcykel. Idag så kommer det flera nya modeller varje år och saker designas om eller byter namn mer frekvent. Det gör det svårare att hänga med och hålla ett vettigt reservdelslager.
Servicemeddelanden däremot behöver inte alla se. Ofta rör de en viss kort serie av maskiner där det varit kvalitetsproblem eller så rör de uppdateringar och liknande, dessutom för hela världen. I dagsläget finns t.ex 61 st olika servicemeddelanden på motorsågen Husqvarna 346 rörande olika ändringar. Som slutkonsument är det inte alls intressant men det är väldigt viktigt för verkstaden att veta när en viss ändring gjordes.
Samma stora hjälp kommer från våra duktiga samlare/skruvare/mekare/ägare(av forumet) av sågar som gärna hjälper till med att finna en lösning via forumet, ni vet vilka ni är. Så jag har haft tur som hittat ännu ett forum(om än med lite bättre stämning) där det finns den kompetens som krävs för att ett forum ska leva vidare i en trevlig anda.
Forat är faktiskt väldigt vänligt i tonen jämfört med många andra ställen, det är mycket trevligt tycker jag..
On-topic igen då:
En trimmer med 325-motorn ska lagas! Hela den serien av maskiner är jättebra. Rappa, smidiga, lätta och driftsäkra. Det är ganska synd att efterföljarna har blivit lite enklare, framför allt konsumentmaskinerna med 125/128-motorn.
Fixar med lite allt möjligt.