Motorsåg och handhållet

Jonsered som läcker kedjeolja

10 inlägg 13479 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered som läcker kedjeolja

Johan H  
#96751 Startar en ny tråd med mera passande namn nu när jag köpt en såg.
Som några säker läst i tidigare inlägg köpte jag nyligen
en Jonsered 420. Sågen är i bra skick och går fint men den läcker kedjeolja. Tom när den bara står så blir det en pöl, under gång droppar den friskt. Jag har fått en sprängskiss av Mange men jag vill inte riva den själv. Är det möjligt att justera smörjningen eller göra nått själv utan att riva sågen? Om inte så blir det nog en inlämning på Swedol för service efter semestrarna.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered som läcker kedjeolja

zeetorg  
#96763 Skulle tro att den måste rivas till viss del för att få det fixat. En lite mera bonnig lösning kan kanske vara att ställa ned smorningen något samt att förvara sågen på kant så att säga, så att oljekanalen (svärdsidan) kommer uppåt. Det beror ju lite på vad som är fel också förståss...

Avatar Fallback

Re: Jonsered som läcker kedjeolja

Phantom  
#96780 Jag har för mig att läckage kan ha att göra med avluftningen till tanken, att slangen(om du har någon sådan i din såg) antingen inte sitter som den ska eller något sådant. Jag har inte kollat sprängskissen för just din såg, men du borde ha en avluftning som kanske inte sitter som den ska.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered som läcker kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96782 Just i detta fall tror jag nog det handlar om oljan i sig och brist på spån som tar oljan med sig.

Plocka ner den så gott du kan, räcker med svärd/kedja o dess kåpa.
Rengör så den är helt ren och helt torr överallt o låt den stå så. Då ser du om det läcker och var.

Inte ovanligt att det blir sprickor i svärdshållaren eller slang som är mindre bra.....

Användarvisningsbild

Re: Jonsered som läcker kedjeolja

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96795 Om jag får halvstjäla tråden lite så har jag en Hva 51'a som kanske gått max 10 timmar. Men som nu bara står och skäms för att den läker olja som ett såll. Finns det nåt typfel på en sån?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered som läcker kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96797
trilla skrev:Om jag får halvstjäla tråden lite så har jag en Hva 51'a som kanske gått max 10 timmar. Men som nu bara står och skäms för att den läker olja som ett såll. Finns det nåt typfel på en sån?

Japp...
Typfel på dessa när de läcker är fel på (eller saknas) de gummi som håller runt pumpaxelns hus o leder olja till o från pumpen.
Dessa hålls med en plåt (vilken ändrar form ibland) som kan ställa till det ibland med...

Användarvisningsbild

Re: Jonsered som läcker kedjeolja

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96798 Ha ha. Vilket lysande svar... Vilket forum, tack mange... Det verkar som att jag får en användbar såg till. Om jag går till hva handlare fixar han gummit och plåten då bara på den förklaringen? Sågen står 30mil härifrån så det blir till att köpa delar innan jag åker upp.
Jag hade tänkt sätta 18 tums svärd på den och ha den som fällsåg, men det kanske bara är dumheter? Jag kör ju Tanaka i vanliga fall så jag är inte direkt bortskämd med hk precis.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered som läcker kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96800
trilla skrev:Ha ha. Vilket lysande svar... Vilket forum, tack mange... Det verkar som att jag får en användbar såg till. Om jag går till hva handlare fixar han gummit och plåten då bara på den förklaringen? Sågen står 30mil härifrån så det blir till att köpa delar innan jag åker upp.
Jag hade tänkt sätta 18 tums svärd på den och ha den som fällsåg, men det kanske bara är dumheter? Jag kör ju Tanaka i vanliga fall så jag är inte direkt bortskämd med hk precis.

15" blir den nöjd med...

Kanske han gör det... Ofta är det bättre o ta sågen till handlare.
Det kan vara nåt annat med och kanske sågen inte är nåt o satsa på direkt...
Svårt o säga så här utan att veta nåt om den annat än vad som brukar vara fel.

Avatar Fallback

Re: Jonsered som läcker kedjeolja

caprice666  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96807 Har i princip samma problem med min Jonsered 2055. Den läcker som ett soll.
Dock så smörjer den nästan inget alls under drift.
Ska lämna in min till mekanikern i byn.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered som läcker kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96813 2055 är ett helt annat djur med andra problem.
Brukar ofta saknas en tätning vid rörets anslutning på oljepumpen.
Att de inte ger nåt är ofta tätningarna i pumpen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).