Motorsåg och handhållet

Bekväm röjsele för riktigt långa personer

94 inlägg 43403 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413532 Tänk att det är brännvin i flaskan. :mrgreen:

Ja för spillandets skull. :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

tallen100  
#413543
Vedmaskin skrev:Tänk att det är brännvin i flaskan. :mrgreen:

Ja för spillandets skull. :wink:

Att spilla ut brännvin är spritmissbruk, sånt ska man inte slarva med :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

åberg  
#413651
Vedmaskin skrev:Tänk att det är brännvin i flaskan. :mrgreen:

Ja för spillandets skull. :wink:

Bra tips! Kommer vara helt fläckfritt runt det tanklocket. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414626 Nu har jag varit en sväng till Gardells och fixat, så att ytterligare tre röjselar har fått fäste för bränsleflaska.

Baggenselen
DSC_0245.JPG


Stihl Comfort XXL
DSC_0246.JPG


Jonsered Vector 4
DSC_0247.JPG


Känns nu som jag börjar gå i mål med mitt projekt. Fast osvuret är ju bäst :wink:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419137
åberg skrev:Funkar det bra att hälla ur dom flaskorna? Lätt hänt att det spiller och slabbar lite om man inte har pip tänker jag, men det kanske funkar bra?

Det funkar rätt bra att hälla ur bränsleflaskorna, så länge de inte är helt fulla. Det finns ett tydligt streck på flaskorna (syns på flera av mina senaste foton i tråden), som man inte bör fylla över. Några droppar spill vill det dock gärna bli, utan ett riktigt överfyllnadsskydd.

Helst hade jag önskat att det gick att montera på Husqvarnas överfyllnadsskydd på flaskorna, men det saknas ju en adapter till detta.

I övrigt är jag mycket nöjd med att få med mig en extratank på röjselen. Speciellt nu, när jag håller på i ett område som ligger långt från väg.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439713
JensSkoog skrev:Gott jobbat, Niking :-BD . Vet du hur mycket det hela väger innan du hänger på sågen?

Hittade en billig digital fiskevåg idag för 119 kr!
DSC_0293.JPG


Så nu kan jag äntligen ge dig några vettiga viktuppgifter.

Stihl X-fit-selen 3,20 kg.
Stihl Advanced XXL 3,66 kg.
Stihl Comfortselen 3,02 kg.
Baggenselen 4,99 kg.
Jonsered Vector 4 3,37 kg.

Samtliga vikter avser modifierad sele med tom vätskepåse, tom reservflaska, filmall + hölster, multiverktyg, beskärningssåg, samt första förband i en kameraväska.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Husqvarna verktygsväska för röjsele

traktorz  
#439775 Hur har du lyckats fästa väskan på Jonsered selen Vector 4-55, vilken motsvarar Husqvarnas dyraste sele Balance XT? Väskan är ju avsedd för den något billigare Balance X, motsvarande Jonsered selen Vector 3-55!

Ref:
Artikelnummer: - 537 30 66-01
http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 537306601/

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439782 Jag lät Gardells flytta kardborrbanden en del på väskan.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530043
1540330758_20181023_232418.jpg
1540330758_20181023_232324.jpg

Då det nu har blivit en ny Stihl X-treem röjsele för min del, så har det givetvis också blivit några resor till Gardells sadelmakeri för erforderlig modifiering av denna röjsele på sedvanligt sätt...

Edit: Vikt 3,785 kg.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

r93  
#530242 Köpte en X-treem sele igår på södras skogskväll i Nybro, selen känns riktigt bra och genomtänkt, dock blev jag något besviken på repserentanten från stihl som inte kunde ge ”raka” besked hur selen ska sitta, utan att det är mest ”tycke och smak”.
Jag får alltid ont i på ”knotan” på höftbenet där sågen hänger, blev bättre när jag skaffade Husqvarnas röjbyxa som är vadderad.

Dock är höftbältet på x-treem bredare än på min husqvarnasele, så det känns lovande.

Nästa vecka är det höstlov så ska den testas i verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Williamm  
#676208 @Niking

Vilken sele anser du vara bäst för gräsröjning? Vad skiljer en skogssele och en grässele?

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676215 En gräsröjare ska ju avverka gräset 2-3 cm från markytan.

En skogsröjare ska däremot avverka slyet ca 20-30 cm ovanför markytan.

Så det innebär att putan ska hänga mycket längre ner vid gräsröjning än vid skogsröjning.

I övrigt är det väl ingen större principiell skillnad mellan en gräsröjsele och en skogsröjsele. (Husqvarna har ju en enda modell för både användningsområdena). Utan välj en modell som passar just din kropp väl.

Dock! Betänk att Husqvarnas krokar inte håller för Stihls röjsågar, utan då blir krokarna förbrukningsmaterial. (Kan enligt vissa förebyggas med en svetssträng i slitområdet, men det är inget jag har testat).

Stihls egna krokar håller givetvis för Stihls röjsågar, men de passar tyvärr inte på Husqvarnas putor (utan modifiering).

I övrigt så brukar mer påkostade röjselar ha fler justeringsmöjligheter än billiga diton, men det är inte nödvändigtvis någon garanti för att en dyr sele ska passa just dig.

Och ja, röjselar ska alltid testas och justeras med röjsågen på. För utan röjsåg blir de flesta röjselar bekväma...

Med röjsågen monterad ska ca 50% av vikten hamna på höften, ca 25% på höger axel och ca 25% på vänster axel. Putan bör hamna ca 10-15 cm nedanför midjan vid skogsröjning och armbågarnas vinkel ska bli ca 100-135 grader.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Williamm  
#676234 Tack!

Jag ska nog testa Stihl röjsele advanse plus med höftbälte.

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676235 Lycka till!

Skulle du köpa grässelen, skulle jag starkt rekommendera att även köpa till ett bröstspänne (vilket givetvis borde ingå från början).

På motsvsrande skogssele finns redan ett bröstspänne, så där behövs inget extraspänne.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Williamm  
#676240 Tack!

Heter den som bara har höftbälte på vänster sida, grässele? och den med höftbälte runt om och fri puta skogssele?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).