Motorsåg och handhållet

Bekväm röjsele för riktigt långa personer

94 inlägg 43381 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rekommendation för en person av medellängd resp. över dito?

traktorz  
#392902 Hur är Jonsereds selar: Vector 4-55 & Vector 3-55 för en person över medellängd?
Motsvarar Husqvarnas Balance XT & Balance X.
- Den justerbara ryggplattan torde ju göra att selen passar flertalet!?

Bild


Ref:
http://www.jonsered.com/se/trimmers-bru ... ctor-4-55/
http://www.husqvarna.com/se/accessories ... alance-xt/

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392906 Dock inte mig utan att förlänga axelremmarna.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393804 Då var det dags att införskaffa en lämplig Stihl-sele för gräsröjning också. Har försökt att få tag på en Stihl grässele advanced i XXL-utförande (jo sådana selar tillverkas men tas inte in till Sverige 😡 ). Då visade sig att handlaren hade en lång Stihl comfortsele liggandes, som får duga som gräs-sele så länge. Som vanligt är det en del som måste modifieras först, så det lär bli någon eller några resor till Gardells först. Sedan lär det bli en ordentlig rapport i vederbörlig ordning.

Av någon märklig anledning säljs varken Stihls grässele Advanced eller Stihls comfortsele med bröstrem, utan den finns bara som tillbehör (125 kr). Varför Stihl har valt denna märkliga lösning är för mig en gåta. I vart fall kostade den märkliga lösningen mig en extra resa till Tibro bara för att införskaffa denna bröstrem. 😡
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 20 jan 2017, 19:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394688 Låtit svetsa på två stag på Baggenselen, så att den både kan användas som en trimmersele och en röjsele a' la HVA Balance XT/Jred Vector 4.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395262 Då har jag varit iväg några gånger till Gardells för att fixa till Stihls Comfort-sele också. Det var en del som fick åtgärdas:

1 Flytta ner spännena som spänner axelremmarna.

2 Fixa till ca 15 cm förlängning på axelremmarna. (Gardell försökte först med 20 cm, vilket resulterade i ytterligare en resa för korrigering).

3 Fixa till fästen för filhållare, multiverktyg etc. på vänster höftbälte.

4 Tighta till hon-spännet på vänster höftbälte.

5 Fästa en kameraväska mot vänster axelrem. I denna kameraväska har jag första förband.

6 Montera på en X-fit höftputa, efter att vinkeln på det bakre remmen ändrats. Skönt med snabbutlösning om jag skulle råka träffa på ilskna jordgetingar...

7 Förlänga karborrebanden på Stihls verktygssäck, så att verktygssäcken passar på Stihls Comfortsele. (Verktygssäcken är ju från början anpassad för Stihls Advanced-selar).

8 Låta sy på 3 st. tighta band på höger axelrem, som håller drickaslangen på plats.

Nu väntar jag på lite camelback-grejor, så ska vi sedan kunna testa den moddade Stihl Comfortselen i skarpt läge. På sommaren funkar det inte med Stihls odugliga vätskemunstycke!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409582 Funderar på hur jag bäst kan få med mig 1 liter bensin + en dubbelmacka på röjselarna. Då skulle jag klara mig ca 4 timmar utan att behöva gå till bilen. Det blir ju tyvärr inte mycket plats över sedan jag har fyllt vätskepåsen...

Bensinen skulle möjligtvis kunna förvaras på vänstra sidan av vätskepåsen, givet att man gör en liten ficka där och sedan syr fast ett lämpligt spännband.

Har ni några andra idéer hur problemet bör lösas?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

traktorz  
#409596 Midjeväska eller packpåse över skuldrorna.

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409600 Midjeväska kan kanske bli knöligt, men att sätta bränsleflaskan i toppen tål ju att fundera på.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

JensSkoog  
#409749 Finns väl ingen i hela Skandinavien som har en röjsele som har
fått så mycket tillförd som din, @Niking. :-BD

Nästa gång vi ses får du ta den med, så andra kan njuta
gott av dina idear och påhitt i söket efter det perfekta :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409753 Det får bli när Skogsforum anordnar sina röjardagar. :wink:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413449 Nu har jag varit en sväng hos Gardells och fixat till några röjselar, så att jag numera kan ta med mig 1 liter reservbränsle på röjselen.

X-fit
DSC_0242.JPG


Advanced plus XXL
DSC_0241.JPG

/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

åberg  
#413518 Funkar det bra att hälla ur dom flaskorna? Lätt hänt att det spiller och slabbar lite om man inte har pip tänker jag, men det kanske funkar bra?

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413527 Det återstår ju att se, men det har väl med teknik att göra, misstänker jag.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Blivande snickare  
#413528 Flaskan är så liten att det är väl relativt lätt att sikta antar jag.

Niking är ju en noggrann herre så han hade nog säkert koll på detta innan flaskorna inhandlades :)

Avatar Fallback

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

tallen100  
#413529 Det är väl inte svårare än att hålla sågen lite på sned och passa in tankhålet mot flaskan och sedan vända botten opp, iaf så länge tanken är tom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).