Motorsåg och handhållet

Bekväm röjsele för riktigt långa personer

94 inlägg 43385 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

JensSkoog  
#359243 Gott jobbat, Niking :-BD . Vet du hur mycket det hela väger innan du hänger på sågen?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359257 Nej. Har ingen lämplig fjädervåg för detta. Röjsågen är dock klart tyngre än röjselen...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359429 Var ute och körde en tank idag. Tightningen av verktygen funkar kanon på Stihl Advanced XXL. :-) Troligtvis funkar de minst lika bra på de övriga röjselarna också, men det har jag inte hunnit att testa ännu...

Även vattenlösningen funkar bra så länge det är över 0 grader... Sugslangen är där den ska vara. :-)
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360991
Niking skrev:
Niking skrev:Tja, den börjar i alla fall bli någorlunda acceptabel, även om mer ergonomiska axelremmar vore önskvärt. Bilder får komma senare.
/Niklas


Igår lät jag Gardells sadelmakeri göra en rejäl moddning av Baggen-selen med bl.a. ett helt nytt bärsystem. 600 kr kostade Gardells modifiering. :shock:

Höftbältet byttes ut till Skogmas höftbälte. Där flyttades de mellersta fästremmarna ut ca 10 cm. De yttersta fästremmarna (närmast det stora höftbältesspännet) plockades bort. Det ena syddes dock fast som hållare för fil, första förband och multiverktyg.

Axelremmarna byttes ut mot ett par begagnade axelremmar som tidigare suttit på Karrimoors reseryggsäck. Höjden på dessa axelremmar kan justeras steglöst, genom 2 st. spännremmar som är fästa i ramen. På höger axelrem fästes 3 st D-ringar för slangarna vätskesystem typ Camelback.
1450462827451.jpg
1450462809227.jpg


I fram monterade jag Husqvarnas geniala bröstspänne, som knycktes från en enkel Husqvarna-sele som medföljer den selhängda batteritrimmern (536 LiR).
1450462888835.jpg


Vänsterdelen av det gamla höftbältet fick tjänstgöra som bröstrem, sedan den det gamla 50 mm breda remmen ersatts av en 25 mm bred rem.
1450462862964.jpg


Höftputan är det samma som på den senaste Husqvarna/Jonsereds-selen för stora röjsågar. Här fick jag sätta dit ett nytt spänne i ramen för att få höjden någorlunda rätt.

Jag har inte hunnit testa den i fält ännu, men det känns som en klar förbättring jämfört med det gamla bärsystemet.

Så budskapet blir att släng aldrig en gammal Baggensele eller en gammal ryggsäcksram. Det går att modda bärsystemet väldigt mycket på dessa mesar.
/Niklas


Idag blev det ännu en tur till Gardells sadelmakeri för att fixa till en ny Stihl-puta (samma puta som på X-fit selen), så att den passar Baggenselen. 35 mm-bandet klipptes bort och två 25 mm band syddes på istället i lite brantare vinklar.

Samtidigt passade jag på att flytta bak det övre band, som jag lät sy på förra gången. Så nu får jag plats med en beskärningssåg också.

Anledningen till att jag bytte puta, är att jag kör Stihl röjsågar och då vill jag ha krokar som håller. HVA/J-red krokar håller ju inte för Stihls röjsågar.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 31 dec 2015, 22:30, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361626 Idag var det test av den modifierade Baggen-selen. Körde en tank med Stihl 490.

Det visade sig att nästan alla spännen på Skogmas höftbälte gled upp och behöver därför bytas ut. Dessutom får putan fästas om, så att den hänger rakt ner. Det får bli en ny resa till Gardells med andra ord.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368061 Det har blivit ytterligare några resor till Gardells sadelmakeri, för att fixa till mina röjselar.

På Baggenselen lät jag sy om infästning på Stihls puta. Dessutom byttes alla spännen ut på Skogmas höftbälte som hållet fast höftbältet i Baggen-selen. Dessutom byttes själva höftremmen ut, till en som inte glider upp så förbannat. Efter ca en tank i fält, så börjar äntligen Baggen-selen kännas klar.

På Advanced XXL-selen byttes orginalputan ut mot en X-fit puta. Anledningen är att X-fit putan har snabbutlösning, vilket är bra vid närkontakt med t.ex. jordgetingar. Självfallet fick bandens infästningsvinkel ändras på X-fit putan, så att den passar Advanced XXL-selen. Men det var ju enkelt när vi hade orginalputan tillgänglig.

På X-fit selen och på Vector 4 selen lät jag sy på varsin kameraväska på vänster axelrem, som håller första förband.

Sammanfattningsvis tror jag att jag nu är klar med modifieringarna av mina röjselar. Det har varit en lång och lärorik resa, som förhoppningsvis kan inspirera andra till liknande modifieringar och kanske även en del produktutveckling hos röjsågstillverkare.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368062 Glömde bifoga lite bilder på de senaste modifieringarna.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368908
Niking skrev:Slutligen har jag monterat på en Camelback, så jag numera har lättåtkomlig dricka vid behov. Det gör mycket för välbefinnandet vid röjningen har jag märkt. Dock kan monteringen av Camelbacken förbättras en del, men det får anstå tills vidare.
/Niklas


Nu har jag äntligen fixat till en vettig montering av ett vätskesystem på Baggenselen. Dock blev det inte Camelbacks egna vätskesystem utan Stihls ryggsäck till Advanced-selen med tillhörande vattenblåsa. Det odugliga originalmunstycket är dock utbytt mot Camelbacks egna välfungerande munstycke.

För monteringen gjordes följande:
1 Fyra st. 25 mm breda band klipptes till ca 30 cm längd. (Med facit i hand hade det nog räckt om dessa band vore 15 cm långa).

2 I ena änden på dessa 4 band fästes varsin öljett i en lämplig storlek. Dessa öljetter kan lätt träs på de vid sidan utstickande pinnarna på Baggenselen. Detta jobb lämnades till den lokala skomakaren, som tog 40 kr för besväret.

3 Fyra avklippta 25 mm spännband, ett i vardera hörnet syddes fast på själva Stihlryggsäcken. De nedre spännande fick av arbetstekniska skäl fästas på de påsydda kardborrbanden. Denna del utfördes av Gardells sadelmakeri och kostade 100 kr.

4 Nu är det bara att trä in öljettbanden i respektive spänne och utstickande pinne samt spänna åt, så att Stihls vattensäck sitter fast ordentligt på Baggenselen.

(Sedan tidigare hade jag låtit sy fast 3 st. D-ringar på höger axelrem för själva vattenslangen, så att jag slipper fiska reda på slangen varje gång jag vill dricka under röjningen).
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 26 sep 2019, 11:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Tosca  
#368921 Ja, det är en rejäl resa du gjort med dina selar, nog känner jag mig inspirerad, men jag nöjer mig nog med egen handsömnad med björntråd och lädernål när behoven uppstår.

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368925 Handsömnad med björntråd och lädernål blir nog bra. Fast då syslöjd inte är min grej, så anlitar jag proffs på området.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368996 Testade Baggenselen med vattenpåsen idag. Slangen får kapas ca 15 cm och en rätvinklig böj får monteras innan jag är nöjd. Sedan gör den äntligen skäl för epitetet komfortsele. :-)
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369974 Nu är drickaslangen kapad och en rätvinklig böj monterad mellan slang och munstycke. Riktigt trevlig comfortsele. :-)
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371002 Idag fick det bli en längre slang till Stihl X-fit selens vätskeblåsa. Originalslangen blev för kort när jag längde axelremmarna.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374820 Idag fick det bli ännu ett besök på Gardells, för att tighta till de kameraväskor som på mina röjselar sitter på vänster axelrem och som håller första förband.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380177 Tightningen av kameraväskorna förra gången blev riktigt lyckad, varför det fick bli en ny resa till Gardells för att montera på kameraväskor på både midjeröjare och de två kvarvarande röjselarna utan kameraväskor. Kameraväskorna används alltså för att förvara första förband.

När Gardell ändå var i farten, lät jag henne sy fast de reflexband på huggarreflexvästen, som hade gått upp. Gick snabbt och effektivt.

Bifogar några bilder.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).