Motorsåg och handhållet

Sthil Ms200 motorkrångel

7 inlägg 6979 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sthil Ms200 motorkrångel

foton  
#96544 Startade min Ms200 i dag efter att den ståt still i 1år. Den går så länge man ger gas men det låter som den får lite förlite bränsle, men den reagerar inte på att man öppnar munstyckerna. När man släpper gasen går den ner på tomgång i ca 10sek sen stannar den som om det vore bränslestopp. Är det någon som har något tips?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sthil Ms200 motorkrångel

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96545 Jag fick byta förgasare på min, Stihl har i ett anfall av spariver monterat kinaförgasare på nyare 200:or

Avatar Fallback

Re: Sthil Ms200 motorkrångel

Phantom  
#96549 Har den stått länge så kan det vara läge att se över bränsleledningar och filter. Lite beläggningar däri kan göra att sågen inte går som den ska. En rengöring av förgasaren är inte heller fel skulle jag tro, då det kan finnas beläggningar däri också.
Jag har inte koll på vad för förgasare som sitter i sågen så jag kan inte gå närmare in på vad som kan strula där.
Titta även på tändstiftet så du har rätt avstånd eller byt om det är slitet.
Vad för bensin och olja kör du på, hemmablandat eller alkylat?

Avatar Fallback

Re: Sthil Ms200 motorkrångel

Nonkan  
#96554
Röjkvist skrev:Jag fick byta förgasare på min, Stihl har i ett anfall av spariver monterat kinaförgasare på nyare 200:or


Ptja, Stihl äger Zama som gör förgasare. Zama sitter för övrigt på HVA 346... Kinaförgasare behöver således inte vara dåligt. Däremot har det varit lite strul med vissa modeller av förgasaren, bl.a. är det en accelerationspump på MS200 som har krånglat en del.

I det här fallet tippar jag på gammal bensin eller smuts i förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Sthil Ms200 motorkrångel

foton  
#96613 I dag när jag startade sågen fungerade den som den skall. I går när jag grejade med den slog jag i några cl. lacknafta i bensinen och hölligångden en stund, jag gissar att det var avlagringar i förgasaren som nu har löst upp sej. Jag tror inte att det är riktigt bra för sågarna att dom skall dra så lite bensin som en Ms200 gör för dom blir väldigt känsliga på förgasarsidan!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sthil Ms200 motorkrångel

SawTroll  
#97009
Röjkvist skrev:Jag fick byta förgasare på min, Stihl har i ett anfall av spariver monterat kinaförgasare på nyare 200:or


Forgasserproblemer er vanlig på MS200/200T - så vidt jeg har "hørt" på nettet.

Avatar Fallback

Re: Sthil Ms200 motorkrångel

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97011 Min fungerar ok nu, men har inte kört så mycket med den sedan byte av förgasare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).