Motorsåg och handhållet

Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

29 inlägg 27014 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96281 Har för mig att det var en uppfinning Jonsered gjorde i slutet av 70-talet med att vika svärdet vid kast. Teorin var att kraften som orsakade kastet också utlöste bromsen. Samtidigt introducerades bandet som klämde runt kopplingskåpan. Modellerna innan detta (t.ex. 451) hade en bromskloss som tryckte uppifrån mot kopplingskåpan. Med denna konstruktion hade man dock problemet att kedjan inte stannade tillräckligt snabbt varför bandet har blivit allenarådande.

Med vikbart svärd så spänner man tillbaka bromsen genom att sätta översidan av svärdet under en stock och lyfta i främre handtaget. Eftersom detta är mindre säkert än att fälla tillbaka handtaget utan att kedjan är i kontakt med någonting samt att dagens konstruktioner med en vikt i skyddsbygeln är mindre komplicerade och billigare så blev uppfinningen ganska kortlivad.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96297 Som tydligt syns är kastskydds handtaget framåt.

Svärdet ska ner först innan bromsen kan av aktiveras genom att dra tillbaka kastskydd i vanlig ordning.

Mycket vanligt användarfel på dessa fina såg!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Johan H  
#96299 Hej

Ok, och då drar man alltså bara sågen uppåt med en stock eller liknande som mothåll mot svärdet och sedan fäller tillbaka kastskyddshandtaget?

Sågen är iaf skickad till mig nu, ska bli skoj att se va det är jag köpt. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96300 Jo, precis så enkelt är det om allt är rätt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Johan H  
#96399 Det låter ju bra det, enligt säljaren är inte sågen skruvad med eller ändrad på något vis så inget är iaf bortmonterat.
Blev dock lite fundersam då han sa att några "såg kunniga" spännt kedjan på den och provkört den i vad jag förstod det skick den är på bilden, dvs med kastskyddet utlöst. Ska det öht vara möjligt?

Hur som, sågen ligger och väntar på att bli uthämtad så i morgon kväll vet jag lite mera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Johan H  
#96425 Nu är sågen uthämtad. Verkar av mitt okunniga öga vara i gott skick. Möjligen är kedjan ngt spänd.
Kastskyddet hade löst ut som sagt, återställdes utan problem. Ska försöka starta den i kväll efter jobbet...

Några bilder

Bild


Bild


Bild


Bild




Jag har ju ingen manual till sågen, kan någon svara på vad brytaren på sidan gör (bild 3 från toppen), är det möjligen handtagsvärmens av/på?

L / H, är det justeringen av förgasaren som man kommer åt där?

På nedersta bilden finns ett reglage till höger, vad gör det? Primer/choke?

En del sågar har jag läst att man ska choka och dra igång och då den slår ett slag eller så så tar man ur choken för att sedan starta, är det samma förfarings sätt på alla sågar?

Jisses vilken nybörjare jag är, men måste säga att jag börjar bli lite små intresserad av motorsågar på gott och ont...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96426 Du är på helt rätt spår!



Jag har ju ingen manual till sågen, kan någon svara på vad brytaren på sidan gör (bild 3 från toppen), är det möjligen handtagsvärmens av/på?[/quote]
Japp!
Johan H skrev:L / H, är det justeringen av förgasaren som man kommer åt där?

Japp. Ett varv ut på bägge blir nog lagom utgångspunkt.
(L)Justera den sen så att den inte tvekar i accelleration och taktar markant i toppvarv (H), obelastad med svärd/kedja monterad. I arbete senare ska den gå rent!
T är tomgångs spjällets ställskruv.
Johan H skrev:På nedersta bilden finns ett reglage till höger, vad gör det? Primer/choke?

Japp
Johan H skrev:En del sågar har jag läst att man ska choka och dra igång och då den slår ett slag eller så så tar man ur choken för att sedan starta, är det samma förfarings sätt på alla sågar?

Japp, när det tänder till så in med choke. På nyare såg finns då ett startgas läge (trottel spjäll lite öppet).
Johan H skrev:Jisses vilken nybörjare jag är, men måste säga att jag börjar bli lite små intresserad av motorsågar på gott och ont...

Man ska börga nånstans!
Såg är skitkul sen man blir lite varm i kläderna o det finns obegränsat o lära sig.
Jag har bara skrapat lite på ytan än så länge, men hoppas hålla på med detta så lämnge jag lever o då i slitet kanske jag lärt en bråkdel om det fortsätter i samma takt!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Johan H  
#96427 Tack för svaren!

Ska riva av plastkåpan och damma lite också.
Miljösoppa är väl inte att tänka på om packningarna ska leva en stund så jag får nog blanda själv.

Kedjeoljan tänkte jag köra något mineral baserat iom att jag inte kommer att använda sågen så ofta, funkar vilken mineralolja som hellst, dvs motorolja för bil tex eller måste det vara speciell kedjeolja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96431 Om du bestämmer dig för att byta till Aspen så riv ner den o gör ren den först!

Byt slangar o membran....
Det får du nog göra ändå förr eller senare.

Köp Mineral Kedjeolja av bra kvalisort. Helst inte återanvänd olja, utan rå produkt.
Ska du kha bra svärd o kedja är det dumt o slita ut det på grund av dålig olja...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

totte  
#96435 Vill bara tillägga det att en sak som skiljer kedjeolja från vanlig motorolja är vidhäftningsförmågan, den klibbar vid och kastas inte av lika fort som motorolja.

Och så ett förtydligande om startgasläge. På denna och de flesta äldre spärrar men upp gasen vid kallstart, oftast med en knapp på sidan eller en tumknapp på översidan av handtaget. Numera drar de flesta på startgasläge när choken dras ut och det kvarstår i det läget även när choken skjuts in, släpper när du rör gasen sedan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Johan H  
#96509 Liket lever!

Efter en miljon ryck, blodblåsa i handen mm så startade sågen äntligen i går. :-)

Justerade in H / L i bott och sedan ut ett varv och den verkar trivas ganska bra där, möjligtvis skulle den kunna svara lite snabbare vid gaspådrag?

Kedjesmörjningen måste vara tät någonstans, jag hittar inte ens några hål där oljan ska kunna ta sig ut, kåpan på kedjesidan blir dock blöt invändigt.

Sågen verkar vara i bra skick men behöver en ny kedja, nuvarande har negativa vinklar ungefär :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96511
Johan H skrev:Liket lever!

Justerade in H / L i bott och sedan ut ett varv och den verkar trivas ganska bra där, möjligtvis skulle den kunna svara lite snabbare vid gaspådrag?

Kedjesmörjningen måste vara tät någonstans, jag hittar inte ens några hål där oljan ska kunna ta sig ut, kåpan på kedjesidan blir dock blöt invändigt.


Ge den ett kvarts varv till på L...

Ovan svärds bultarna är skåran olja kommer till.
I den finns ett hål, bakom hålet finns en rörbit instucken i den del som håller svärdet.
På denna rörbit anslus en slang som kommer från pumpen o tanken.

Skicka ett meil till mig så får du sprängskiss:
forumadmin@chainsawcollectors.se

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Johan H  
#96536 Nu är smörjningen igång men den är lite väl flödig, det droppar ur sågen på tomgång och det blir en mindre pöl under den när jag slagit av den och den får stå. Det var bara skit i hålet/spåret. Kan man ställa oljetillförseln på något vis på den här sågen? Eller är den Stihl Mineral Synth Plus olja jag köpt för tunn för en så gammal såg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

qsecofr  
#204810
Mange skrev:Du gjorde ett bra köp! Dessa sågar går riktigt bra.
Att svärdet pekar uppåt är ofta för att kast skyddet har utlöst eller är avmonterat o då bultat i fel läge.

Kastskydds mekanismen på dessa 410-420-435 är speciell, minst sagt.


Hej,

Mitt första inlägg här blir en skaplig bump på denna tråd.

Jag har bytt till mig en Jonsered 435 då jag skall kapa lite träd på vår nya tomt. Sågen är sparsamt körd och ser fin ut och startar och går som den skall tror jag. Jag har bytt avluftningsslangarna till bränsletanken då de läckte vilket jag har läst mig till är vanligt.

Hur som helst så har jag en fråga om kastskyddsmekanismen. Om man tittar på sprängskissen tidigare i tråden så är mitt problem att del 504 98 34-35 hakade inte i del 504 98 34-36 och de ligger inte helt 100 i linje med varann.

Efter lite klurande konstaterade jag att hela svärdhållaren del 504 98 34-48 var vinklad uppåt lite grand vilket medföljde att del 504 98 34-35 inte kunde låsa om del 504 98 34-36.

Jag lossade ljuddämparen så jag kunde lossa på de två insexskruvarna som håller fast svärdhållaren och kunde då skjuta ned denna så att den är i vinkel mot själva huset av sågen och sedan skruva åt igen. Efter detta så låser kasstskyddet igen.

MEN skyddet skall ju även utlösas vid kast då svärdet rubbas. Innebär detta att de två insexskruvarna vid ljuddämparen inte skall dras åt hårt? Eller fungerar det på något annat vis? Jag tror att skruvarna är 725 53 33-56 på skissen men är inte helt säker?

Någon expert på området som vet?

Tack!

EDIT: Glöm detta ovan, jag förstår hur det fungerar nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).