Motorsåg och handhållet

Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

39 inlägg 17439 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Skogshuggarn  
#95604 Det vore fel av mig att göra ett tvärsäkert uttalande om sågen när praktisk erfarenhet saknas, men visst är det en intressant combo sett till vikt/effekt och pris.
Har själv haft funderingar kring anskaffning av en lätt(are) gallringssåg, så jag får nog fasiken se till att plocka hem ett demoex och provköra lite.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95609 Man ska ju inte gå för mycket på återförsäljares ord men enligt han jag först tittade på sågen hos ska den vara omöjlig ta livet av. Han hade själv en tio år gammal såg som bara gick och dessutom några proffs som använt Tanaka i många år. Samtidigt har dom ju ingen större såg och inte har värme i hantaget heller. Kan ett skogsproffs klara sig utan den finessen?

Däremot tror jag att den som använder sågen yrkesmässigt direkt känner av sådant som vibrationer, varvvillighet och andra egenskaper. Sådant skulle aldrig jag som använder sågen någon gång ibland märka av på samma sätt. Jag har liksom inte något att jämföra men.



/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95649 Tyvärr blir det ingen såg med till Vilhelmina då något med frakten hängt upp sig. Först ringde jag till utlämningsstället eller Servicepointen som jag tror DHL kallar det för, en bygghandel i kramfors. Jag ville höra mig för vilken tid på dagen dom brukade få leveranser från DHL. Klockan 12 sa hon och resten av veckan har vi stängt. Jaha sa jag kommer det till något annat utlämningsställe då frågade jag. Nej svarade hon, och det för att hon inte anmält till DHL att hon skulle ha stängt fick jag reda på senare. Jag fick i alla fall ett telefonnummer till DHL för att ringa och fråga vad som gick att göra åt saken.

Då jag inte hade något leveransnummer fick jag först ringa till Sibro och få det och sedan till DHL. Efter många om men och koll med diverse typer på DHL fick jag följande besked. Ditt paket är spärrat på utgående terminal och endast avsändaren, Sibro, kan lösa det. Jaha vad kan det bero på frågade jag då. Det kan jag tyvärr inte säga så här över telefon utan du måste ringa till Sibro så dom får ringa till oss.

Jag ringde då till en förvånad kvinna på Sibro som genast skulle ringa DHL. Tyvärr hade gubben som visste något på DHL gått hem för dagen. Tja vad ska man tro har hänt? Någon som tryckt på fel knapp?

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95651 Finns många fördelar o handla med ÅTF ser jag...

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95663 Ja absolut, men nu är väl även Sibro en typ av ÅF. Jag skulle t. ex köpa ett tanklock till en röjsåg hos den lokale Stihl ÅF. Efter ett halvår och jag vet inte hur många besök så gav jag upp åk åkte in till en annan Sthil ÅF på en lite järnhandel och han gick ner i källaren och hämtade ett originallock direkt. Så jag menar att det kan vara både si och så när det gäller lokala ÅF också.

Jag sökte för övrigt nu själv på sändningsnumret och då står det att paket är sorterat och har avgått från avgående terminal. Skulle ha lämnat terminalen efter 17:00 i tisdags. Blir än mer förvirrat det här, gamla posten är nog inte så tokig ändå i jämförelse.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Phantom  
#95668 Tråkigt med en försenad leverans, men bra att de har skickat paketet iaf. Själv har jag helt tappat förtroendet för nämda handlare då det tog ett par veckor att få svar och när de väl skickat sakerna så var det inte en komplett sändning. Mycket dålig kontakt och den sena leveransen gjorde att jag tyvärr inte kommer att handla mer av de i första taget. Från början när jag handlat där var det mycket bra med service, leveranser och kontakt men vad som nu hänt har jag ingen aning om och de verkar själva inte vilja svara på det heller.
Som tur är så har jag nu hittat en mycket kompetent och bra ÅF inte långt från där jag bor.
Inte sagt att alla råkar ut för samma sak när de handlar från sibro, men man ska nog hålla lite extra koll vid beställning.

Hoppas du får hem din såg snart så du får testa av maskinen och ge en liten recension av din upplevelse.

Användarvisningsbild

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95673 Personlig service och bra kontakt är något man tjänar på i längden.

Postorder/internet beställning i all ära, men strular det så är det inte lätt.

Det finns bra o dåliga i alla kategorier.
Jag är inte duktig på att skicka till exempel, prioriterar kunder som kommer hit, men det finns andra som är duktiga på att skicka o prioriterar det...

Vi är alla olika..

Att hitta en bra ÅTF med bra service är få förunnat o om det finns i närheten bör det utnyttjas.

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

axwell  
#95676 Mina lev. från Sibro har gått som "tåget" men med bussgods, billigt och snabbt. Fungerar perfekt i Söråker och borde göra det även i Kramfors.
Men den som väntar på nåt gott ...... ...... ... .....!

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95680 Så här långt har det varit ett bra bemötande från Sibro men att DHL har spärrat dem gör mig lite orolig. Men jag hoppas att det är ett misstag. Detta problem kan ju helt och hållet bero på DHL,

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33

Robertberg  
#95686
senmathal skrev:du måste ringa till Sibro så dom får ringa till oss.


Vad hade hänt om du inte ringt? Fått vänta ännu längre? Lite lustigt förfarnade känns det som..

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Elfving  
#95712
senmathal skrev:Man ska ju inte gå för mycket på återförsäljares ord men enligt han jag först tittade på sågen hos ska den vara omöjlig ta livet av. Han hade själv en tio år gammal såg som bara gick och dessutom några proffs som använt Tanaka i många år. Samtidigt har dom ju ingen större såg och inte har värme i hantaget heller. Kan ett skogsproffs klara sig utan den finessen?

Däremot tror jag att den som använder sågen yrkesmässigt direkt känner av sådant som vibrationer, varvvillighet och andra egenskaper. Sådant skulle aldrig jag som använder sågen någon gång ibland märka av på samma sätt. Jag har liksom inte något att jämföra men.



/Mats

Utan att bli tjatig i denna tråd vill jag tipsa om att det faktiskt finns en större Tanaka motorsåg:

http://www.tanaka-usa.com/Merchant2/mer ... e=ECV-5601
Siffermässigt sticker den inte ut och har nog inte heller gjort någon försäljningssucce i Sverige. Tror inte att någon ens marknadsför den här hemma längre.

Men baserat på min tidigare erfarenhet av dessa sågar så skulle jag inte tveka att rekommendera den (vilket ju aldrig kommer att hända i praktiken eftersom den inte finns på den svenska marknaden...) :|

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33

Robertberg  
#95714
Tanaka skrev:Two-year commercial use warranty / Seven-year consumer use warranty / One-year rental use warranty


Sju års konsumentgaranti i USA, borde ju vara rätt skapliga grejer!

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Filip_björndahl  
#95723 apropå tanakas stora motorsåg. Så har den vissa likheter med dom sågarna som säljs på blocket och tradera. alltså det är en av modellerna som kopieras flitigt. så på sätt och vis säljs den i Sverige mer än vad vi tror i alla fall modellen, men utan hitachis tillåtande.

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95734 Tyvärr har inte Sibro ringt tillbaka så jag får väl slå dem en signal.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95736 Jag sökte nu igen paketet på DHL:s hemsida och då skall det tydligen ha kommit till terminalen i Sundsvall kl 0805 igår. Konstigt då jag ringde DHL igår kl 08:00 och då skulle paketet fortfanade ligga spärrat i Tibro. Är det DHL:s kundtjänst som har felaktiga uppgifter? Börjar nästan tro det.

/Mats

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).