Motorsåg och handhållet

Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

39 inlägg 17516 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Phantom  
#95740 Kundtjänsten har inte realtidsuppdatering gällande gods vad jag förstått, så att de inte såg exakt var ditt paket fanns är nog inte så konstigt. Men det hela verkar ju vara en smula knepigt och någonstans har nog ett missförstånd skett i all kommunikation.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95746 Men man tycker i alla fall att dom borde ha minst lika upptaterade uppgifter som jag som kund har, annars vore det konstigt. Dessutom verkar dom gällande mitt paket ha haft uppgifter som inte tycks stämma med verkligheten. För det verkar ju konstigt om jag får uppgifter om var paket har farit fram om det ligger kvar på utgående terminal.

Så här ser uppgifterna jag fått ut, fast inte så struligt uppställt:

Plats Senaste status Förklaring Tid
SUNDSVALL Business Business 2010-07-08 10:13:00.0
SUNDSVALL Ankommit Din sändning har kommit till DHL terminal och lastas om för vidare transport. 2010-07-08
08:05:00.0
TIBRO Avgått Din sändning har sorterats och lämnat DHLs avgående terminal. 2010-07-06 17:23:00.0

Det där senaste med Business förstår jag inte vad det betyder.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95984 Igår måndag då vi var på väg hem från Vilellmina kom ett sms om att sågen fanns att hämta i Kramfors. DHL:S kundtjänst snack om att paketet skulle vara spärrat var tydligen helt felaktigt, så ingen skugga över Sibro från min sida.

Väl hemma var det första jag gjorde att öppna lådan med sågen vilket var ett sant nöje. Efter att ha lyft upp sågen hittade jag först en fin keps. Sedan två svärd i olika längd, med kedja till varje och det roligaste av allt en, en rejäl väska för svärdet med en extra fodral för svärdet. Sådant är alltid roligt och väskan passar perfekt när den skall ligga i bagaget med annan packning. Mer för att skydda omgivningen från sågen än tvärtom. Ja vist ja! Ett par cola solglasögon märkta Hitachi följde också med :)

Sågen då? Jag har precis bara provstartat den så hur den fungerar rent praktiskt är för tidigt att säga.Att sågen ger en lite plastig känsla visste jag innan då jag klämt lite på den hos en lokal ÅF. Nu har väl alla nya sågar kåpor av plast men andra har väl lyckats bättre med att få bort plastkänslan. Hitachi har ju i varje fall vevhus av magnesium vilket de flesta andra i prisklassen inte har. Det andra jag la märke till är hur lätt sågen är vilket blir extra tydligt då man konkat runt med en 8 kilos Stihl precis innan.

När jag startat den, vilket gick på fyra fem ryck, försökte jag känna hur mycket den vibrerade. Min stora Stihl stod intill så jag drog igång den också och jämförde. Stihlen är lite skakig på tomgång men vid högre varv har den helt klart mindre vibrationer är Hitachin trots sin storlek. För mig som amatörsågare tror jag inte att jag kommer att besväras. Vibrationerna är ganska högfrekventa och med ett par handskar blev det helt ok. Skulle jag däremot vara proffs och köra heldagar hela veckan skulle jag kanske tänkt efter en gång till. Nu kan det ju hända att det blir annorlunda under belastning än då an tomkör också.

En sak jag reagerade på som jag tror någon nämnt var att den krävde några drag i hantaget när den stått ett par timmar. Efter så kort stund som ett par timmar tycker jag det ska starta på ett eller två ryck. Detta kanske ändrar sig efter inkörning eller då man lärt sig sågen.

Återkommer då jag satt tänderna i veden.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33

Robertberg  
#96000 Låter som att du är nöjd!

Men var är bilderna? :surp:

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#96001 Ja så här långt är jag nöjd. Jag kan väl säga att de förväntningar jag hade på sågen har infriats. En lätt och relativt stark såg till ett bra pris och med omvittnad kvalitet trots den lite plastiga känslan. Nu har jag hunnti kvista lite som jag fällt för ett tag sedan och sågen känns välbalanserad och smidig att jobba med.

Ja bilderna ja? hm... finns ju en bild på Sibros hemsida och på länken till Hitachi. Är inte så där jättebra på att länka in bilder men väskan vore kanske värd en bild förstås. SKa se vad jag kan åstadkomma.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96058 En bekant har kört med dessa sågar i många år. Jag har bara kört dem ett par dagar. Det är inte samma "klipp" o varv som i pro-sågarna och den vibrerar en hel del.

Lätt, snäll motorkaraktär, bra kvalitet och helt klart prisvärd är min uppfattning. Tror du blir nöjd. Jag köpte en Dolmar 401 som på papperet är lika, men i praktiken inte alls lika trevlig.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96063 Har du en 33, Nisse?

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

enav16  
#96182 Grattis till köpet. Jag köpte en likadan efter att ha använt en Partner som drog till vänster och nötte kedjor till förbannelse... Går liksom inte att jämföra. Får se hur det är om några år men hittills är den kanon och känns gediget gjord.

Användarvisningsbild

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96184 Att det drar till vänster eller höger är skärutrustning/handhavande fel i kombination oftast.
Har inte mycket med märke o modell o göra.

Det finns masssssor o läsa här som ger tips o råd i hur du kan få till det bättre (oavsett hur duktig du är). Det går alltid o bli bättre!
Hittar du inte så bara fråga så får du nog all hjälp du kan önska!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).