Motorsåg och handhållet

Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

39 inlägg 17437 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95471 Har ett tag gått och sneglet på en liten lätt såg att använda hemma på gården. Efter lite funderande och kikande fastnade jag för en Tanaka/Hitachi. Det finns, inte långt från där jag bor, en återförsäljare för Hitachi och han ville ha 5200 för sågen. När jag Googlade lite insåg jag att han lagt sig en bra bit över rek. utpris. Flera andra ville ha runt 3900:- för sågen.

Jag beställde den till slut från Sibro http://sibro.jetshop.se/

Det ska bli spännande att se hur den fungerar. Till skillnad från många andra sågar i den här prisklassen har den vevhus i magnesium. Det jag har förstått är att den fått en del kritik för vibrationer men det kanske man kan stå ut med då det kanske bara blir sågat några timmar vid varje tillfälle. Vad gäller kvaliten känner jag ingen större oro.

/Mats



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Robertberg  
#95473 Här ärn: http://sibro.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=107

43 cc, den lär nog gå rätt bra!
Ska bli kul med en rapport efter lite användning : )

Vad har de för svärdsinfästning?

Användarvisningsbild

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Skogshuggarn  
#95474 Jag tror du blir nöjd.

Åtminstonde om jag ska tolka min frus släkting som sålt Tanaka ett par år nu, och det hade han knappast fortsatt med om det varit undermålig kvalité på grejerna.

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95479 Hej!

(Jag förökte göra en direktlänk men hur jag än gjorde blev det bara adress till Sibros starsida i adresfältet jag skulle kopiera. Nu när jag försökte dök rätt adress upp där? Tack för hjälpen.)

Jag ska avge rapport så fort den dyker upp. Nu har jag inte så där väldigt stor erfarenhet av olika motorsågar så min testrapport blir väl inte så jätteintressant kanske. Motorer i allmänhet har jag dock relativt god erfarenhet av.

Det som avgjorde valet var nog en kombination av pris vikt och kvalitet. Jag ska använda den till att fälla och kvista veden för vintern. Till kapningen och klyvning hyr vi en vedmaskin eller så kapar jag med min Stihl 064 om det är grövre dimensioner.

Jag har funderat lite varför jag upplever motorsågar så intressant utöver nyttan dom gör. Tror jag kom fram till att närmare en motor kan man egentligen inte komma om man är motorintresserad. En motorsåg är ju liksom 90% motor och man håller den praktiskt taget direkt i händerna.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95480
obantteg skrev:Här ärn: http://sibro.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=107

43 cc, den lär nog gå rätt bra!
Ska bli kul med en rapport efter lite användning : )

Vad har de för svärdsinfästning?


Har tyvärr ingen koll på svärdinfästningen än så länge.

/mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33

Robertberg  
#95482 Jag fixade direktlänkningen genom att högerklicka på "Mer info"-knappen, sedan "Kopiera länk, Man kan göra så med de flesta "Knappar" :)

Tanaka.jpg


Förstår att du inte vet svärdsinfästning, det står ju inte på hemsidan.

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Elfving  
#95483 Tanaka har annorlunda svärdsinfästning jämfört med HVA/Jonsered. Skillnaden är dock inte större än att man borrar två 6 mm hål för kedjesträckarmekanismen och därefter kan använda svärd passande HVA...

Jag har tidigare på detta forum förespråkat Tanaka och gör det fortfarande. Den såg du köpt är extremt mycket för pengarna, i min mening finns inte driftsäkrare sågar. Sedan kanse man kan argumentera och säga att det är en "gammal modell", men i ärlighetens namn så är de senaste årens innovationer hos konkurrerande märken inte speciellt märkvärdiga. JAg tycker snarare att man börjat sätta ®-symbol bakom allehanda vardagliga lösningar och kalla dem för Smart Start, Air Injection etc hos någon av konkurrenterna...

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95495 Ja det enda jag saknar egentligen är en primer så man slipper nöta så på startmekanismen när sågen stått en dag. Men det verkar inte som det är självklart på andra märken heller, möjligen på de mindre sågarna. Min Stihl får jag alltid dra 10 gånger i snöret innan den startar första gången på dagen, sedan startar den i regel på första resten av dagen. Till vintern kanske jag saknar hantagsvärme också.

Jag har också fått känslan av att Tanaka ska vara väldigt driftsäkra som mycket annat från Japan.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Elfving  
#95503 Räkna med att den alltid startar på max fyra drag. Primer kommer du inte att sakna. Lycka till med nya sågen!

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95506 Ska bli roligt att få testa den. Jag hoppas att leveranse går snabbt. Så fort den kommer ska vi åka till fruns släktgård i Villhellmina där det behöver röjas lite. Hoppas bara det inte är över 25 grader varmt som det är här ute vid kusten.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

axwell  
#95508
senmathal skrev:Ja det enda jag saknar egentligen är en primer så man slipper nöta så på startmekanismen när sågen stått en dag. Men det verkar inte som det är självklart på andra märken heller, möjligen på de mindre sågarna. Min Stihl får jag alltid dra 10 gånger i snöret innan den startar första gången på dagen, sedan startar den i regel på första resten av dagen.


Inga större problem, efter 4-5 drag efter tom tank eller kall natt brukar den starta. Dvs bättre än mina Husqvarnor som krävde 8-9 ggr.
Vibrationssiffrorna förvånar mig, har inte märkt av något negativt i praktiken.
Locket för oljan som dessutom är i minsta laget tycks dock känna av att det skakar, det bör dras åt hårt så att det inte går upp oavsiktligt. Men det fenomenet brukar även drabba andra fabrikat.

Välkommen i Tanakastallet!

Användarvisningsbild

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Skogshuggarn  
#95510 Sett till effekt/vikt och pris, så borde väl Tanakan "Piska" MS 200án, som många förordar här, och det är ju lite intressant,,,, (Tanakan endast = 2 hg tyngre).

Hmmm?,,,,,

Önskar dig iaf lycka till med sågen.

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95520 Tack för alla positiva synpunkter på mitt val av såg. Det finns ju en del olika märken och modeller och välja bland och tanken att man skulle valt en annan modell eller märke dyker lätt upp. Nu finns det säkert en hel rader sågar som skulle gjort jobbet hur bra som helst i och för sig. Men ändå! En liten benägenhet har jag ibland att välja bort mainstream, ibland på gott och ibland på ont. Hoppas det blir på gott den här gången.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

Elfving  
#95524
Skogshuggarn skrev:Sett till effekt/vikt och pris, så borde väl Tanakan "Piska" MS 200án, som många förordar här, och det är ju lite intressant,,,, (Tanakan endast = 2 hg tyngre).

Hmmm?,,,,,

Önskar dig iaf lycka till med sågen.


Skogshuggarn: Du verkar tvivla? :grin: MS200 FÅR pisk om du bara väger in de där parametrarna. Stihl har dock ett betydligt större ÅF-nät vilket brukar ses som en trygghet vid köp.

Det enda konstaterande jag kan göra efter tre år med min såg är att jag inte saknat närhet till återförsäljare...

Avatar Fallback

Re: Har beställt en ny såg Hitachi. CS33EL

senmathal  
#95533
Elfving skrev:
Skogshuggarn skrev:Sett till effekt/vikt och pris, så borde väl Tanakan "Piska" MS 200án, som många förordar här, och det är ju lite intressant,,,, (Tanakan endast = 2 hg tyngre).

Hmmm?,,,,,

Önskar dig iaf lycka till med sågen.


Skogshuggarn: Du verkar tvivla? :grin: MS200 FÅR pisk om du bara väger in de där parametrarna. Stihl har dock ett betydligt större ÅF-nät vilket brukar ses som en trygghet vid köp.

Det enda konstaterande jag kan göra efter tre år med min såg är att jag inte saknat närhet till återförsäljare...


Jag har vägt in det faktum att det är glest mellan återförsäljare och reservdelar. För min del räcker det om jag hittar delar, byter dem gör själv i varje fall efter garantin gått ut. Jag har av någon ogrundad anledning fått för mig att Sibro är seriösa och kan tillhandahålla delar om något skulle behövas. När man inte sågar yrkesmäsigt så är ju ett stillestånd ingen katastrof. Nu har jag i och för sig turen att ha en ÅF för Hitachi/Tanaka på lika nära håll som till andra märken. Nu är det väl lite pinsamt att jag inte köpte sågen av honom men ligger man 1300:- över vad andra tar och en femhundring över rek. utpris får han väl skylla sig själv.

Fast jag tyckte i och för sig inte att jag kunde läsa in någon tveksamhet hos Skogshuggarn? Snarare uppmuntran till köpet.

Dom skulle skicka sågen med DHL idag. Undrar hur lång tid det tar till Ångermanland?

/Mats

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).