Motorsåg och handhållet

Husqvarna eller Jonsered?

19 inlägg 24396 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna eller Jonsered?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97345 Jag tror att rakt eller vinklat handtag är mest en vanesak. Men teoretiskt så bör Husqvarnas vinklade handtag vara mer ergonomiskt. Det blir lättare att hålla vänsterhandleden mer rak på Hq än på Jonsereds.

Sen, kan jag tänka mig, (har ingen erfarenhet) att Jonsereds raka handtag kan underlätta när man ska rikta vid fällning.

Men jag håller med om att välj det som ni är vana vid eller får bäst pris på eller bäst service (kanske det sista är viktigast).

Martin

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna eller Jonsered?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97346 Förr sa man att rakare handtag var bättre för fällning medans Vinklat var bättre för kvistning o kapning eftersom det uppmuntrade att ha sågen vid sidan om sig.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna eller Jonsered?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97576 på dom nyare sågarna från husqvarna så har dom vinlkat om bågen till lite rakare
man märker skillnad från en 06 till en 09 såg av husqvarna.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna eller Jonsered?

SawTroll  
#97657
Mange skrev:Förr sa man att rakare handtag var bättre för fällning medans Vinklat var bättre för kvistning o kapning eftersom det uppmuntrade att ha sågen vid sidan om sig.



Det stemmer jo fortsatt bra, i hvert fall angående kvisting og kapping.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).