Motorsåg och handhållet

Vilken sågkedjeolja och varför?

177 inlägg 111796 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Huskyman  
#266452
jannee skrev:En något äldre granne till mig använder begagnad motorolja, övertog även min begagnade olja. Fungerar tydligen åt honom.

Mja, vet inte det..... kan bara citera vad som står i alla OM från Husqvarna:

"Använd aldrig spillolja! Den är skadlig både för dig,
maskinen och miljön."
Mycket skit i gammal spillolja.....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266457 Om man filtrerar bort alla lösa kuggar och svarv man hittar i växellådsaolja, vad är det som skulle förstöra maskinen?

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266471 Är du kund här så får du gärna använda spill olja, eller ännu bättre vatten!
Då träffas vi oftare.
I alla fall tills du skadar dig eller blir sjuk av skiten du andas in.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Huskyman  
#266479 Mange, du skrev precis det jag tänkte...... :mrgreen:
Dessutom; steget från rapsolja till skitig spillolja känns mindre lyckat för naturen. Om man nu bryr sig om det vill säga......

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

totte  
#266496
Mangan skrev:Om man filtrerar bort alla lösa kuggar och svarv man hittar i växellådsaolja, vad är det som skulle förstöra maskinen?


Mycket små metallpartiklar som fungerar som slipmedel i pumpen och på skärutrustningen. Än värre med begagnad motorolja där finns det mycket kemiskt elände och mer metall.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Tosca  
#266497 Dessutom återvinns väl motoroljan och renas och raffineras till nyes om man lämnar in den?

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266499 Om man.funderar över att oljan alldeles innan den blev förbrukad motorolja, snurrade omkring i en motor som kostade kanske som 10 motorsågar. Där den kanske har snurrat några tusen timmar, så har jag svårt att vara rädd för de extra minuter den går igenom en sågkedjeoljepump och kanal.

Men bra för miljön är det såklart inte.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

anersimyra  
#266506
Mangan skrev:Om man.funderar över att oljan alldeles innan den blev förbrukad motorolja, snurrade omkring i en motor som kostade kanske som 10 motorsågar. Där den kanske har snurrat några tusen timmar, så har jag svårt att vara rädd för de extra minuter den går igenom en sågkedjeoljepump och kanal.

Men bra för miljön är det såklart inte.
Där har du självklart en poäng. Fungerar oljan i en såpass extrem miljö som i en motor, då borde den utan problem fungera i en såg. Miljömässigt är det dock ingen höjdare, dessutom ska ju oljan tappas på rena dunkar. Nej, fy fan, krånglig hantering, tid är pengar, billigare att handla raps i storpack.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Tosca  
#266517
Mangan skrev:Om man.funderar över att oljan alldeles innan den blev förbrukad motorolja, snurrade omkring i en motor som kostade kanske som 10 motorsågar. Där den kanske har snurrat några tusen timmar, så har jag svårt att vara rädd för de extra minuter den går igenom en sågkedjeoljepump och kanal.

Men bra för miljön är det såklart inte.

Jag är nog snarare orolig för min egen miljö, eftersom jag har glasögon märker jag att det finns en oljedimma som lägger sig på dem när jag hugger; och det innebär ju att jag andas in oljan också.
Så spillolja känns inte rätt helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

anersimyra  
#266519
Tosca skrev:
Mangan skrev:Om man.funderar över att oljan alldeles innan den blev förbrukad motorolja, snurrade omkring i en motor som kostade kanske som 10 motorsågar. Där den kanske har snurrat några tusen timmar, så har jag svårt att vara rädd för de extra minuter den går igenom en sågkedjeoljepump och kanal.

Men bra för miljön är det såklart inte.

Jag är nog snarare orolig för min egen miljö, eftersom jag har glasögon märker jag att det finns en oljedimma som lägger sig på dem när jag hugger; och det innebär ju att jag andas in oljan också.
Så spillolja känns inte rätt helt enkelt.
Oljedimma !!! :surp: :surp: Själv trodde jag det var imma :shock: :shock: :shock: far nu genast till Willys :o :o

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266524
Tosca skrev:
Mangan skrev:Om man.funderar över att oljan alldeles innan den blev förbrukad motorolja, snurrade omkring i en motor som kostade kanske som 10 motorsågar. Där den kanske har snurrat några tusen timmar, så har jag svårt att vara rädd för de extra minuter den går igenom en sågkedjeoljepump och kanal.

Men bra för miljön är det såklart inte.

Jag är nog snarare orolig för min egen miljö, eftersom jag har glasögon märker jag att det finns en oljedimma som lägger sig på dem när jag hugger; och det innebär ju att jag andas in oljan också.
Så spillolja känns inte rätt helt enkelt.


Det är ju inte så att vanlig, äkta, märkeskedjeolja är så himla bra för miljön eller dig heller. Blir mer och mer lockad av rapsolja. Fastän det inte är godkänt enligt OM.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

axwell  
#266525
anersimyra skrev:

Oljedimma !!! :surp: :surp: Själv trodde jag det var imma :shock: :shock: :shock: far nu genast till Willys :o :o


Ett stark argument vid anbudsupphandling och tätortsnära skogsjobb i synnerhet, din egen hälsa får du se som bonus.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266526
Mangan skrev: Fastän det inte är godkänt enligt OM.

Nu har jag nog missat nåt..

Vad eller vem är OM?

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266529 Operators Manual

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Huskyman  
#266536 Precis. Sen har vi ju IPL..... :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar