Motorsåg och handhållet

Vilken sågkedjeolja och varför?

177 inlägg 111740 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

karlastrid007  
#266177 "och att oljelocket på sågen kan gängas upp om det inte drar åt bestämt."

hm.. den här meningen förstår jag inte riktigt. Avgängas plasten mellan locket och tanken? Som att det fräter bort plastgängorna? Det låter inte alls bra?

Förklara gärna detta lite noggrannare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

totte  
#266180 "Gänga upp" lär väl betyda skruva ut sig, alltså lossna och ramla ur. Kan tro att det är en risk, i o m att oljan inte är lika klibbig som vanlig kedjeolja så lossnar nog locket lättare om man inte drar åt ordentligt.

Rapsolja fräter inte på någonting.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

axwell  
#266182
totte skrev: Huskyman skrev:

axwell skrev:Efter många års användning borde jag ha sett fler nackdelar än att oljan måste spädas med något icke önskvärt vid temp. kallare än -20 C


Så först vid -20 så börjar oljan bli trögflytande? Har lite svårt att smälta det då man vet hur det blir när jag ställer in matoljor i kylskåpet. Men jag är inte sämre än jag ska testa!!! :surp:
Vad späder du med när det börjar bli trögflytande? Diesel?
Och hur mycket späder du?


"totte"
Rapsoljan blir inte trögflytande i kylskåp, har en flaska där så jag vet säkert. En del andra matoljor kanske, speciellt olivolja, men den kör man ju ändå inte i motorsågen.

Bensin skulle jag inte använda, massa otäckheter i den. Fotogen, lacknafta eller diesel. Kanske inte jättenyttigt det heller men bättre än bensin. Lacknafta är nog "renast".


En liten skvätt Diesel fungera, fast när den blandningen fryser vet jag inte.
Hur stor en "skvätt" är i detta sammanhang är ju även det diffust.

Nu har jag en blandning av rapsolja/alkylatbensin, 10 % alkylat Ultima, i frysskåpet.

Det var -24 för en timme sedan, räknar med att ha -29 i morgon bitti.

Risken finns väl att den skiktar sig, återstår att se.
Fick ruska till provflaskan en gång för att de nollgradiga vätskorna skulle blanda sig.

Någon som vet hur "ofarlig" alkylatbensinen är i förhållande till de vätskor som totte räknade upp?

Fotogen är ju bra till så mycket annat, tillsats i diesel, oblyad bensin av modernt snitt och troligen i många fler sammanhang.
Kan det vara värre än diesel ur miljösynpunkt?

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266189 Har funderat lite kring vad man kan späda rapsoljan med för att få den mer lättflytande. Tror inte man ska blanda rapsolja med bensin eller diesel eftersom de har olika ursprung. Prova istället t-sprit, både sprit (etanol) och rapsolja kommer ju direkt från växtriket utan att passera den fossila fasen :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

totte  
#266262 Jomen rapsoljan kan ju hällas i dieseltanken på dieselbilar, så det är nog ingen fara. Men det skulle vara intressant och höra om nån provar T-sprit hur det funkar.

Alkylatbensinen är nog inte värre än lacknafta och sånt, tänkte inte på att det ju oftast är det man har :oops: .

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

axwell  
#266273
totte skrev:
Inlägg av totte » 9 minuter sedan.
Jomen rapsoljan kan ju hällas i dieseltanken på dieselbilar, så det är nog ingen fara. Men det skulle vara intressant och höra om nån provar T-sprit hur det funkar.

Alkylatbensinen är nog inte värre än lacknafta och sånt, tänkte inte på att det ju oftast är det man har :oops: .


10 % 2-T alkylat behövs nog inte, ingen skiktning vid omgivningstemp -27 C, lika lättrinnande som vid rumstemperatur.

För miljöns skull kan nog 4-takt alkylat och lägre inblandning vara att föredra.

OAS-forests skrev:Har funderat lite kring vad man kan späda rapsoljan med för att få den mer lättflytande. Tror inte man ska blanda rapsolja med bensin eller diesel eftersom de har olika ursprung. Prova istället t-sprit, både sprit (etanol) och rapsolja kommer ju direkt från växtriket utan att passera den fossila fasen :)
OAS

Menar du vid riktigt sträng kyla, runt -20 C och kallare?

Vid högre temperaturer har jag inte känt något behov av att få den mer lättflytande.

Testa med några % etanolbaserad tändvätska.

För mig är risken försvinnande liten att råka ut för frusen kedjeolja, påbörjar ytterst sällan något sågprojekt när det är så kallt.

Väntar med att "ropa hej innan jag är över bäcken imorgon", då vet jag om alkylaten skulle rädda en prekär situation vid minus 30 grader.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

totte  
#266277 Huvudsaken är väl att hålla den såpass flytande att man får i den i sågen. En såg som man kör hela tiden är ju väsentligt varmare än omgivningen och vid dom temperaturerna lär man inte stå stilla så länge.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266310 Såg med oljevärmare? ;) Låter intressant med rapsolja, det m måste jag faktiskt pröva någon gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

anersimyra  
#266362 Kanske kan Linolja funka att späda med.. :geek: :geek: :geek: :?: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

anersimyra  
#266363 Eller Alkydträolja.. :ugeek: :ugeek: :ugeek: :ugeek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

totte  
#266375 Inte linolja för tusan hakar, då har du nåt som stelnar och torkar inne i systemet. Och torkad linolja är ingen barnlek att lösa upp.

Alkydoljan vet jag inte, men eftersom den används för samma ändamål så skulle jag inte prova. Det är ändå lacknaftan som oljan är spädd med, i båda fallen, som gör den tunnflytande och inträngande.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

anersimyra  
#266377
totte skrev:Inte linolja för tusan hakar, då har du nåt som stelnar och torkar inne i systemet. Och torkad linolja är ingen barnlek att lösa upp.

Alkydoljan vet jag inte, men eftersom den används för samma ändamål så skulle jag inte prova. Det är ändå lacknaftan som oljan är spädd med, i båda fallen, som gör den tunnflytande och inträngande.
Ajdå, då hade nördgubbarna i mitt inlägg inget där att göra, dock läste jag att oljans inträngningsförmåga har med dess molekylstorlek att göra, så här kommer några :geek: :geek: :geek: :geek: :mrgreen: :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

jannee  
#266378 En något äldre granne till mig använder begagnad motorolja, övertog även min begagnade olja. Fungerar tydligen åt honom.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266398 Tribologen jag känner sa att kedjolja gör man på det som inte dög till något annat. Plus konsistensmedel. Så man kan nog ha i vad som. :)

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

tallen100  
#266413 Så länge det smörjer spelar det nog ingen större roll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar