hm.. den här meningen förstår jag inte riktigt. Avgängas plasten mellan locket och tanken? Som att det fräter bort plastgängorna? Det låter inte alls bra?
Förklara gärna detta lite noggrannare.
totte skrev: Huskyman skrev:
axwell skrev:Efter många års användning borde jag ha sett fler nackdelar än att oljan måste spädas med något icke önskvärt vid temp. kallare än -20 C
Så först vid -20 så börjar oljan bli trögflytande? Har lite svårt att smälta det då man vet hur det blir när jag ställer in matoljor i kylskåpet. Men jag är inte sämre än jag ska testa!!!
Vad späder du med när det börjar bli trögflytande? Diesel?
Och hur mycket späder du?
"totte"
Rapsoljan blir inte trögflytande i kylskåp, har en flaska där så jag vet säkert. En del andra matoljor kanske, speciellt olivolja, men den kör man ju ändå inte i motorsågen.
Bensin skulle jag inte använda, massa otäckheter i den. Fotogen, lacknafta eller diesel. Kanske inte jättenyttigt det heller men bättre än bensin. Lacknafta är nog "renast".
totte skrev:
Inlägg av totte » 9 minuter sedan.
Jomen rapsoljan kan ju hällas i dieseltanken på dieselbilar, så det är nog ingen fara. Men det skulle vara intressant och höra om nån provar T-sprit hur det funkar.
Alkylatbensinen är nog inte värre än lacknafta och sånt, tänkte inte på att det ju oftast är det man har .
OAS-forests skrev:Har funderat lite kring vad man kan späda rapsoljan med för att få den mer lättflytande. Tror inte man ska blanda rapsolja med bensin eller diesel eftersom de har olika ursprung. Prova istället t-sprit, både sprit (etanol) och rapsolja kommer ju direkt från växtriket utan att passera den fossila fasen
totte skrev:Inte linolja för tusan hakar, då har du nåt som stelnar och torkar inne i systemet. Och torkad linolja är ingen barnlek att lösa upp.
Alkydoljan vet jag inte, men eftersom den används för samma ändamål så skulle jag inte prova. Det är ändå lacknaftan som oljan är spädd med, i båda fallen, som gör den tunnflytande och inträngande.