Motorsåg och handhållet

Vilken sågkedjeolja och varför?

177 inlägg 111267 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

axwell  
#265645
Niking skrev:Kuggfrågan blir ju då om de övriga 5% gör någon märkbar skillnad?
/Niklas


Eftersom Husqvarna vägrade svara får man tolka det som att....................... :?:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265650
axwell skrev:Eftersom Husqvarna vägrade svara får man tolka det som att....................... :?:

Frågan är vad de sista 5% i hva:s olja är? mineralolja eller nåt annat.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

axwell  
#265655
OAS-forests skrev:Frågan är vad de sista 5% i hva:s olja är? mineralolja eller nåt annat.


Vi vet ju inte den exakta procentsatsen, frågan ställdes olyckligt.
Allt mellan; mer än 95 % och troligen mindre än 99,9 % rapsolja.

Det handlade mest om att Husqvarna borde kunna motivera den stora prisskillnaden, ett svar som aldrig kom :|

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

totte  
#265677 Delade tråden.

Biltemadiskussionen hittar ni i "Före och efter jobbet"

"Klyvkedja för vedklyvning?" blev en egen tråd här i "Motorsåg ..."

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265739 Det är väl tillsatser? Klibbmedel och något som gör att den funkar i -20?@

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

karlastrid007  
#265825 Körde 3 tankar aspen med 2156an idag. Märkte ingen skillnad mellan kedjeolja och rapsolja men det känns bättre i själen att veta att man inte får i sig en massa skit. Jag har en föreställning om att smörjoljan yrar runt i luften kring svärdet och att man andas in.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

anersimyra  
#265907
Mangan skrev:Det är väl tillsatser? Klibbmedel och något som gör att den funkar i -20?@
" Klibbmedlet " är till för att oljan inte ska kastas av svärd/ kedja när den rundar trissan, kanske man får något sämre smörjning av undersidan med rapsoljan. I praktiken har det nog liten betydelse. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265910 Ska testa på ett begagnat svärd, så länge inte noshjuler nyper fast så är det bara att köra på.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

herjman  
#266048
OAS-forests skrev:Ska testa på ett begagnat svärd, så länge inte noshjuler nyper fast så är det bara att köra på.



Kör som sagt normalt rapsolja och jag har ett 15" svärd som har hållt ca 15 kedjor hittils så det ska nog funka

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

axwell  
#266074
anersimyra skrev:" Klibbmedlet " är till för att oljan inte ska kastas av svärd/ kedja när den rundar trissan, kanske man får något sämre smörjning av undersidan med rapsoljan. I praktiken har det nog liten betydelse. :smile:

Så kan det vara, samtidigt kastas metallspån, sand och annat skit iväg istf. att följa med i kedjans kretslopp och orsaka slitage och onödigt mycket värme pga den friktionen.
Använder av den orsaken skjutande kedja där det finns risk för tex jord i gamla stubbar och kapning nära marken.
Kan även tänka mig att träspånet lämnar kedjan lättare.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

karlastrid007  
#266078 Men det är alltså ingen som har något dåligt konkret att säga om att använda rapsolja istället? Jag har nu kört en massa tankar och är väldigt nöjd med rapsolja, det känns mycket bättre dåman vet att klibbet bara är rapsolja. Är saken avklarad nu; man kan använda rapsolja för 13kr/litern istället för de giftiga och dyra derivaten från fossila oljan?

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

axwell  
#266121
karlastrid007 skrev:Inlägg av karlastrid007 » Idag, 00:27
Men det är alltså ingen som har något dåligt konkret att säga om att använda rapsolja istället? Jag har nu kört en massa tankar och är väldigt nöjd med rapsolja, det känns mycket bättre dåman vet att klibbet bara är rapsolja. Är saken avklarad nu; man kan använda rapsolja för 13kr/litern istället för de giftiga och dyra derivaten från fossila oljan?


Efter många års användning borde jag ha sett fler nackdelar än att oljan måste spädas med något icke önskvärt vid temp. kallare än -20 C och att oljelocket på sågen kan gängas upp om det inte drar åt bestämt.
Fast på Stihlsågarna fungerar det ju ändå, det där med oljelocket.

Brumma, tuta och kör vidare!

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Huskyman  
#266158
axwell skrev:Efter många års användning borde jag ha sett fler nackdelar än att oljan måste spädas med något icke önskvärt vid temp. kallare än -20 C

Så först vid -20 så börjar oljan bli trögflytande? Har lite svårt att smälta det då man vet hur det blir när jag ställer in matoljor i kylskåpet. Men jag är inte sämre än jag ska testa!!! :surp:
Vad späder du med när det börjar bli trögflytande? Diesel?
Och hur mycket späder du?
Senast redigerad av Huskyman tis 18 feb 2014, 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266159 Kan man inte spä med bensinen? Oljedestillat som oljedestillat... Dyrare, men man har det ändå till hands?

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

totte  
#266171
Huskyman skrev:
axwell skrev:Efter många års användning borde jag ha sett fler nackdelar än att oljan måste spädas med något icke önskvärt vid temp. kallare än -20 C

Så först vid -20 så börjar oljan bli trögflytande? Har lite svårt att smälta det då man vet hur det blir när jag ställer in matoljor i kylskåpet. Men jag är inte sämre än jag ska testa!!! :surp:
Vad späder du med när det börjar bli trögflytande? Diesel?
Och hur mycket späder du?


Rapsoljan blir inte trögflytande i kylskåp, har en flaska där så jag vet säkert. En del andra matoljor kanske, speciellt olivolja, men den kör man ju ändå inte i motorsågen.

Bensin skulle jag inte använda, massa otäckheter i den. Fotogen, lacknafta eller diesel. Kanske inte jättenyttigt det heller men bättre än bensin. Lacknafta är nog "renast".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar