Motorsåg och handhållet

Vilken sågkedjeolja och varför?

177 inlägg 111254 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken sågkedjeolja och varför?

SnyggOla  
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95085 Köper min på K-rauta därför att den är billig. Har svårt se vitsen betala för en olja som bara passerar svärdet en gång. Har inte märkt nån skillnad på slitage.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95132 Jag använder Arborol. Billig och den mest miljövänliga utifrån vad jag har förstått.
Mvh Martin

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Skogshuggarn  
#95135 Vi har skrivit om detta några vändor vid det här laget, men jag kör iaf på:

Bizet AW 46 vinter.
Clingtex 100/125 sommar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Elias  
#95142 Jag kör på statoil kedjeolja i 10L dunk från skelleftebränslen och den är rätt billig. funderade ett tag på att prova arborol men har inte blivit.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

axwell  
#95158 Helt vanlig Rapsolja, mellan 14 och 17 kr/l inkl. matmoms. Att arborol skulle vara lika miljövänlig tror jag inte på, rapsoljan kan användas både ut- och invärtes.
Jag skulle inte våga dricka någon annan olja av de som föreslås.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Kjell S  
#117264 11 kr litern.. men jag blandar i lite vanlig mineral sågkedjeolja oxå.. ca 1 till 10, det limmar lite bättre då..

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117306
Elias skrev:Jag kör på statoil kedjeolja i 10L dunk från skelleftebränslen och den är rätt billig. funderade ett tag på att prova arborol men har inte blivit.


Har skelleftebränsle någon butik eller hur får du tag på den?

Jag har tidigare kört på statoil mineral i blå 10l dunk. Funkar bra men nästan omöjlig att hälla när det är kallt, kallt är under -30.
Har kört en del på diverse olika biologiska oljor, antagligen rapsoljor. Värdelöst, mängder med svärd och kedjor som har gått i skrotbingen enbart på grund av dålig olja. Värst på sommaren.

Har också kört med arborol både i såg och sågverk. Slitaget på svärd och kedja var litet specielt på sågverket, antagligen på grund av bra kylförmåga. Jag fick några topptrissehaveri, kan vara tillfällighet. Lite jobbigt och dyrt på vintern då den måste blandas med propylenglykol. Fördel: lätt att hälla, ingen kletig olja på såg och kläder. Nackdel: dyrt, specielt på vintern, jobbigt att blanda.

Nu har jag bestält 40l mineralolja från Scandinavia oil. Ska vara bra säger dom som provat. Kostade ca 21kr/l inklusive moms och frakt hem.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

tjoolahopp  
#117308 Jag kör på Arborol tycker det funkar bra samt att sågen blir mycke ren...

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117309 Statoils bioolja i tioliterdunk. För att Timberjack service har den och att den är billigare än motorsågshandlarens olja. Granngården finns men är så invecklat att handla av så jag undviker det. Mineralolja kommer jag aldrig att änvända i en motorsåg när jag ska stå själv i oljedimman.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Elias  
#117311
Emil N skrev:
Elias skrev:Jag kör på statoil kedjeolja i 10L dunk från skelleftebränslen och den är rätt billig. funderade ett tag på att prova arborol men har inte blivit.


Har skelleftebränsle någon butik eller hur får du tag på den?

Jag har tidigare kört på statoil mineral i blå 10l dunk. Funkar bra men nästan omöjlig att hälla när det är kallt, kallt är under -30.
Har kört en del på diverse olika biologiska oljor, antagligen rapsoljor. Värdelöst, mängder med svärd och kedjor som har gått i skrotbingen enbart på grund av dålig olja. Värst på sommaren.

Har också kört med arborol både i såg och sågverk. Slitaget på svärd och kedja var litet specielt på sågverket, antagligen på grund av bra kylförmåga. Jag fick några topptrissehaveri, kan vara tillfällighet. Lite jobbigt och dyrt på vintern då den måste blandas med propylenglykol. Fördel: lätt att hälla, ingen kletig olja på såg och kläder. Nackdel: dyrt, specielt på vintern, jobbigt att blanda.

Nu har jag bestält 40l mineralolja från Scandinavia oil. Ska vara bra säger dom som provat. Kostade ca 21kr/l inklusive moms och frakt hem.


De har en butik i skellefteå på industriområdet hedensbyn. Går även att handla gasol och alla andra oljeprodukter där.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Johanm  
#117385 Rapsolja i lösvikt från lokal rapsodlare (10kr/l). Funkar fint (och är närproducerat)!

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Skogsmästarn  
#261659 Jag börjar bli less på veg oljan från granngården (agrol) med dess kända nackdelar, men vill helst köra på veg för miljö och hälsa. Kan man blanda ut den med 10% mineral? i så fall köper jag hem en dunk av "Q8 standard" eller "Q8 Bizet AW 46"

http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=123

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261660 Det där med miljö o olja kan säkert argumenteras oändligt.
Har du provat rapsolja? Många tycker det är ett bra alternativ.

Blanda oljor är inte lätt.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Skogsmästarn  
#261667 Hittar tyvärr ingen lokal återförsäljare av Scandia oil, annars verkar deras olja billig o bra :mrgreen: Kanske finns hos webshop med låg fraktkostnad?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar