Motorsåg och handhållet

Motorsågshållare, skadligt för sågen?

25 inlägg 23625 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7510 Det är Robin som skall ta åt sig äran. Han hade en bild på sin låda han har på sin ATV, och jag gjorde bara en likadan.

//.D

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7676 Bild på oregonhållare lös & monterad på en vinsch!
Bild
Bild
Bild

Avatar Fallback

Samma princip

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7691 Precis som jag tänkt mig tillverka min i plyfa. På vinchen sitter hållaren som jag tänkt montera den, men här syns det tydligt att sågens tyngd bryter i svärdet om det hoppar och far. Fast finns det till och med kommersiella produkter så måste de ju ha kollat så att det inte skadar sågen. Jag bygger mig en hållare enligt denna princip, det verkar toppensmidigt.

Tack för alla tips och idéer.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7695
pendomaster skrev:Bild på oregonhållare


Jupps, där är den!

Läste någonstans att man med fördel kan fylla svärdsskyddet med olja när man tex långtidsförvarar sågen.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7907 Jag har en sådan på min atv som jag tror du efterforskar jag hade samma problem o tankar som du har. Det jag kan rekommendera är att du tar en planka och lägger ut den i sin fulla längd utmed sågen, alltså ställ sågen ovanpå en planka som är lika lång som sågen. Sedan tar du fyra plankor som skall täcka svärdet och spikar ihop det så att det blir som en liten låda runt svärdet. då har du skyddat svärdet samt att du har fått fyra olika sidor där du kan göra fäst punkter.
Dessutom efter som du har den underliggandes plankan längre än svärdet så kan du vid motorsågets handtag på plankan sätta fast en packrem som du låser fast handtaget med.
Då har du minskat bryt belastningen på svärdet. samt att du har skyddat sågen från att oavsiktligen åka ur sitt fäste.
Jag har på sidan av lådan som svärdet är innuti (du förstår säkert;-) spikat fast två st packremmar, detta gör att jag lätt kan spänna fast sågen i ATV-ramen eller sätta den runt ryggsäcken eller liknande.
skall se om jag har en bild på det. '

Jag vet även folk som har i standard svärdsskyddet som är i plast popnitat fast en metallbit som det går en packrem i. Och sedan haft en "spindel" runt skyddet och in i handtaget för att låsa fast den. Har sett sågar hänga på hydraul armar med mera på detta sättet. är dock inget jag kan rekkommendera.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7911 Har oxå funderat på att köra ihop 2 plyfaskivor med lagom distans
emellan att få ner svärdet i, men jag hade nog tänkt att montera den på
insidan av dörren för att slippa att grova grenar river av kåpor och annat.
Ev borde en hållare till kombidunken kunna passa att sätta i det inre
fotseget på Valmets 805 hytt så att den följer med dörren när den öppnas
och lämnar fri väg :wink:

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7916 Snickrade ihop en hållare av överblivna plyfabitar igår här är resultatet.
Sätter lite färg på den efter provmontering på ''Daisy''.


Bild

Användarvisningsbild
Robin  
#7943 Såhär ser min hållare ut på hondan.

Bild


Syns inte så noga men ni förstår nog hur jag byggt.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7974 Just nåt sånt hade jag tänkt yxa till med plyfa:idea:

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7982 Ärligtalat så borde man ju kunna ta en hållare för brandsläckare och modifiera den lite gran så har man en sådan hållare . annars känns det som att det är fram med mig svetsen och lite plåt o lite stav för en 100:- så är det klart. Skulle nog ändå vilja ha någon form av säkring så att sågen inte studsar upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).