Motorsåg och handhållet

Vilken såg för grova lövträd?

8 inlägg 3898 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken såg för grova lövträd?

SnyggOla  
#95017 Någon som har lite tankar runt vad för någon motorsåg som klarar att dra ett 20" svärd igenom grova lövträdsstammar. Fort ska det gå. Har en Stihl880/40" och en Husquarna450/13" idag men behöver en såg i mitten, sas. Kan tex, 357xp va nått? MVH.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken såg för grova lövträd?

Robertberg  
#95024 357an är för liten, du behöver nog iaf 70cc för att det ska hända något. Hva 372 eller stihl 441 är väl de populäraste i den klassen!

372an är en rätt gammal modell så den nyare 576an kan man ju kolla på också, fast den kanske är ett lite osäkrare kort iom att den är ny?

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg för grova lövträd?

totte  
#95027 Dolmar 7900, mycket kraft för pengarna!

Avatar Fallback

Re: Vilken såg för grova lövträd?

Robertberg  
#95028 Glömde den!
Sägs gå bättre än 372an.

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg för grova lövträd?

swe#kipp  
#95029 Dolmar7900, 372xpg, 576xpg, MS441 är alla bra alternativ om du skall köra med 20" tycker jag.
Har bara praktisk erfarenhet av 372 men den klarar 20" toppenfint och går mjukt och fint i stock, dock skall 576 och 441 gå mjukare än den vilket måste galet mjukt !!
7900 kan jag inte uttala mig om mer än att det är en stark och lätt såg :)

Avatar Fallback

Re: Vilken såg för grova lövträd?

f-se.se  
#95030 har en stihl 660 med 18" den funkar perfekt till större träd och mindre träd, har funderat på att skaffa längre svärd men har inte haft behov för de än då de alltid gått att såga ifrån båda sidor och på så vis täcka 36" tjocka träd.

Avatar Fallback

Re: Vilken såg för grova lövträd?

Fröjerum Forest  
#95116 Jag har en gammal HVA 262 som jag tar till ibland går som en klocka med 20" svärd!!

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg för grova lövträd?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95131 Jag håller med om att det bör nog vara en 70 cc för att det skall hända något. Jag stod för några månader sedan just med den frågan. Jag hade då en Hq 346 (gamla modellen) och en Hq 357. Jag tyckte att 357:an inte hade kraft nog när jag la på 18" svärd och matade med svärdet fullt inne i veden. Skillnaden mellan 346:an (ca 50 cc) och 357:an (ca 60 cc) var för liten. Mitt val slutade på en Stihl 441 och jag är mycket nöjd. Jag har faktiskt inte haft igång 357:an en enda gång sedan jag köpte 441:an. Så den kommer jag nog sälja.

Jag valde mellan Hq 576 och Stihl 441. Hq 576 hade jag möjlighet att testa innan men inte 441:an så jag chansade och köpte den oprövad men jag ångrar mig verkligen inte.

Anledningarna till att jag köpte 441:a är följande:
* På skolan där jag jobbar har vi haft några 576:or och det har varit lite problem med dem.
* En tysk heltidshuggare som kör med stora sågar hela tiden sa så här: Om jag skulle välja mellan 441:an och 576:an så skulle jag välja 576:an för att den är goare att hålla i och köra med (bättre ergonomi) och så väljer jag 441:an för att den har bättre kvalité och krånglar mindre.
* Jag har bättre Stihl återförsäljare (bättre service och pris) än Hq dito.

Jag träffade en heltidshuggare som hade sin 441:a som sin första såg. Alltså den han normalt "alltid" använde. Det tyckte jag var lite överdrivet med tanke på att den ändå väger 6,7 kg (utan svärd, kedja och bensin och olja). Men han var ganska "biffig" också.

En nackdel måste jag också skriva om 441:an, det är Stihls kedja eller rättare sagt deras filmallar. Det tycker jag inte Stihl har lärt sig ännu. Nu filar jag väll ganska ok på frihand och det går ju att använda deras mallar om man vill.

Mvh Martin
Ps. ursäkta att det blev så långt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).