Motorsåg och handhållet

Att tänka på vid köp av såg.

13 inlägg 8262 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Att tänka på vid köp av såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94729 Jag har erfarenhet av att många som ska skaffa såg ofta gör fel val!
Detta gäller både vid köp av Motorsåg som Röjsåg.

Tum Regel Nr1.
Ju mindre kunskap och erfaren het du har destu bättre grejer behövs!

Om man ska köpa maskin så var ärlig mot dig själv i första hand.
Man kan inte köpa en 20 år gammal såg o tro att den är som ny!
Även om den är fin o går bra så är den inte ny.
Nytt kostar mer, men är Nytt!

Tum Regel Nr2.
Ta reda på hur mycket du ska köra, hur mycket du kan om just detta, vilken budget du har.

Ska du ha begagnat kräver det mer av dig som ägare, att skruva lite är ett måste och skötsel/service etc får man göra själv.
Ska du ha nytt så behöver du veta vad du ska göra o hur ofta/mycket för att göra ett bra produkt val.

Tum Regel Nr3.
Strunta i vad det är för märke!

Välj i stället vilken ÅTF du har nära o som kan hjälpa dig bäst i situationer som uppstår.
Det händer saker, så är det! Det gäller bara att veta hur man ska gå till väga för att få till det bäst!
Att välja maskin som är bäst lämpad för det jobb du ska göra är viktigare än att "hålla sig till farfars favorit".

Tum Regel Nr4.
Lyssna/Fråga/Testa!

Lyssna på alla, kompisar, ÅTF, reklamer etc, men bilda din egen uppfattning av kunskap o inte råd.
Man måste vara ärlig o lära sig det man inte kan istället för att gå på i tro om man vet bäst för "kompisen/någon sa..."


Fyll gärna på med tips om hur man bäst väljer rätt produkt.


Senast redigerad av Mange mån 21 jun 2010, 16:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Att tänka på vid köp av motorsåg.

Nonkan  
#94736 Bra initiativ.

Kan fylla på med:

Ta budgeten för sågen och dubbla den. Överskottet ska användas till skyddskläder.

Användarvisningsbild

Re: Att tänka på vid köp av motorsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94744 Det blir så tråkigt när det blir felköp.
Inget kul för någon, bara en massa irritationer o gnäll!

Denna tråd borde klistras, i alla fall ett tag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att tänka på vid köp av såg.

johan eriksson  
#94755 Det jag tycker är väldigt konstigt är att ett så pass farligt verktyg som en motorsåg får säljas till vem som helst utan några som helst krav på utbildning eller intyg på kunskap. För det tror jag att vi alla här kan vara överens om att fel använt så är det ett farligt redskap.

Användarvisningsbild

Re: Att tänka på vid köp av såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94758 Jo...
Men det är massor med farliga grejer över allt i livet.
Man får förlita sig till fostran o sunt förnuft.

Det finns Köksknivar i vart hem åxå...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att tänka på vid köp av såg.

johan eriksson  
#94759
Mange skrev:Det finns Köksknivar i vart hem åxå...


Dom fick jag lära mig att hantera på hemkunskapen i skolan :D

Användarvisningsbild

Re: Att tänka på vid köp av såg.

Skogshuggarn  
#94764 Under "rekryten" så var det fler personskador med yxa än motorsåg när beväringarna från "storstan" skulle lära sig kapa/hugga ved,,,,, :D

Användarvisningsbild

Re: Att tänka på vid köp av såg.

totte  
#94768 En sak till vid val: Om du skall huvudsakligen kapa ved så ska du skaffa en större såg, 50 cc minst, gärna 60. Det där som står i handlarnas reklam om dom små hobbysågarna, en bra såg att kapa ved med är en ren falskreklam. En såg på 35-40 cc duger förstås att kapa upp ett par m3 brasved, men skall det kapas mycket så skall det vara effekt och kvalitet, annars håller den inte.

Skall man däremot huvudsakligen syssla med att fälla och kvista mindre och medelgrovt så skall man inte ha så stor såg att släpa runt med, då är vikten och hanterligheten det viktigaste. då är det 35 - 50 cc klassen som främst gäller.

Användarvisningsbild

Re: Att tänka på vid köp av såg.

totte  
#94769
johan eriksson skrev:Det jag tycker är väldigt konstigt är att ett så pass farligt verktyg som en motorsåg får säljas till vem som helst utan några som helst krav på utbildning eller intyg på kunskap. För det tror jag att vi alla här kan vara överens om att fel använt så är det ett farligt redskap.


Det är väl bra, om än märkligt, att det fortfarande finns nånting som överlämnas till den enskildes ansvar, så länge det nu varar.

Användarvisningsbild

Re: Att tänka på vid köp av såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95095 En viktig sak att tänka på är att se till att sågen är rätt utrustad o har svärd/kedja anpassat för såg OCH ditt arbete!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att tänka på vid köp av såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144711 Tänkte påminna om denna tråd lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att tänka på vid köp av såg.

viktor meck  
#144715 om du köper en gammal så och ska använda den, köp ALDRIG en såg utan kastskydd :!: :!: :!:

Användarvisningsbild

Re: Att tänka på vid köp av såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153969 En liten påminnelse om denna tråd.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).