Motorsåg och handhållet

ASPEN PUMPAR?

42 inlägg 29174 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174995 Finns många ÅTF för Stihl som inte har såg som skär pga bränsle.

Aspen brukar vara noga och duktiga på att kolla upp saker.

Skickades prov på bränsle, eller det var själv diagnos?

Svårt att se hur det kan vara märkes relaterat. Inte ofta maskinerna vet vad de får i sig...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

Nonkan  
#175045
viktor meck skrev:Det är jättekonstigt. vi tog kontakt med "aspen" och de trodde inte på det. det var flera olika modeler av stihlsågar. bodstadsbolagen var inte så glada. men när de fick nya lika dana sågar så gick de över till motormix och sen dess har det inte varit några problem pga bensinen. Så nu har vi slutat sälja aspen. men jag håller med om att det är skumt


Då sticker jag ut hakan och hävdar feltankning :) Jag skulle nog säga att nästan 100% av de totalhaverier på maskiner som går i parkförvaltning/bostadsbolag beror på antingen fel bränsle eller bristande underhåll. Det kan t.ex. vara så att Stihls MotoMix skiljer sig mer distinkt mellan 2-takt o 4-takt, så att det är mindre risk att ta fel. Men det är en teori.

Jag tror den typen av kund skulle tjäna på att ge sina anställda personlig utrustning, med villkoret att de tar hand om den själva, veckoservice t.ex. Som det fungerar nu (i alla fall i våra trakter) så läggs den använda maskinen i ett gemensamt förråd, och när den ska användas nästa gång är den trasig med panikreparation/stillestånd som följd.

Hm. Lit OT blev det visst :) Men ja, för att gå tillbaka till något pumprelaterat. Det är intressant när en kund kommer in med skuren såg och säger att det måste bero på bensinen vi har i vår stora tank. Det är ju inte direkt så att vi skulle fått hundratals maskiner som skurit om det var fel på en sändning bensin. Men jag är inte bitter :p

Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175084
Nonkan skrev:
viktor meck skrev:Det är jättekonstigt. vi tog kontakt med "aspen" och de trodde inte på det. det var flera olika modeler av stihlsågar. bodstadsbolagen var inte så glada. men när de fick nya lika dana sågar så gick de över till motormix och sen dess har det inte varit några problem pga bensinen. Så nu har vi slutat sälja aspen. men jag håller med om att det är skumt


Då sticker jag ut hakan och hävdar feltankning :) Jag skulle nog säga att nästan 100% av de totalhaverier på maskiner som går i parkförvaltning/bostadsbolag beror på antingen fel bränsle eller bristande underhåll. Det kan t.ex. vara så att Stihls MotoMix skiljer sig mer distinkt mellan 2-takt o 4-takt, så att det är mindre risk att ta fel. Men det är en teori.

Jag tror den typen av kund skulle tjäna på att ge sina anställda personlig utrustning, med villkoret att de tar hand om den själva, veckoservice t.ex. Som det fungerar nu (i alla fall i våra trakter) så läggs den använda maskinen i ett gemensamt förråd, och när den ska användas nästa gång är den trasig med panikreparation/stillestånd som följd.

Hm. Lit OT blev det visst :) Men ja, för att gå tillbaka till något pumprelaterat. Det är intressant när en kund kommer in med skuren såg och säger att det måste bero på bensinen vi har i vår stora tank. Det är ju inte direkt så att vi skulle fått hundratals maskiner som skurit om det var fel på en sändning bensin. Men jag är inte bitter :p


jag kunde inte säja det bättre själv Nonkan!! Ja änte könstut! så fort dom började sälja stihls motomix så försvann alla problem!! ha ha :lol: kan dessa problemsågar ha ett sammanträffande tidsmässigt med att dom slutade sälja aspen å började med motomix?

en handlare jag känner hävdade i åratal att i princip alla problem med alla maskiner han sålde eller fick till verkstan berodde såklart på aspen eller annan alkylatbensin men främst på aspen! aspen var roten till allt ont här på jorden! :mrgreen: han hade däremot alla jävulens olika sorters tvåtaktsolja han försökte kränga på hyllorna! när han sedan efter påtryckningar från kunder började sälja aspen själv,så var ju aspen helt plötsligt guds gåva till mänskligheten!! fanns inte en såg som skurit eller haft nåt annat problem med aspen enligt han!! haha :grin:

slutsats: tro inte ett skit på vad handlarn säger om saker han säljer! tro framför allt inte på vad han säger om saker han inte säljer! det finns en handlare jag har respekt för här på forumet å det är Nonkan! han säger som det är.....oavsett fabrikat! Tro på han! d e mitt tips!

   TS
Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

viktor meck  
#175407 jag jobbar ju med dessa maskiner varje dag men detta är vad jag hörde vid lunchbordet. de kan ha tankat fel. jag vet inte. jag jobbade inte där då. men vi har varit med om att folk har tankat orangea aspendunkar med ren bensin :lol: lite korkat. för då tror nästa person att det är 2-t soppa. därför kollar jag alltid vad som är i dunkarna. det jag gillar med stilhs bensin är att dunkarna är genomskinliga. men sen kan jag hålla med om att den luktar mer :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175479 Eftersom det var "bostadsbolag" som sågarna skar för så gissar jag att de även har gräsklippare, nån har garanterat tankat ren bensin i sågarna.
I nästan 100% av fallen när kunder kommer in med sågar som skurit pga bränslet så är det pga feltankning även om de aldrig erkänner det. Eller så kör de med hemmablandat och har fel blandningsförhållande.

Nån enstaka ny såg kan såklart skära, jag har dock inte personligen träffat på det än, då troligen av att den suger luft nånstans mellan förgasare och cylinder, impulsslang eller nån packning. Att flera nya sågar skär hos en kund är lite misstänksamt...

Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196513 Skene Järn har skaffat pump, de tar 24:50/liter ink. moms. Både 2T och 4T har de. Tyvärr kommer man bara åt pumpen när de har öppet.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196526 Säg åt dem att det är dyrt, här kostar det 18:50 kr/liter för 2T.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196532
OAS-forests skrev:Säg åt dem att det är dyrt, här kostar det 18:50 kr/liter för 2T.



Ja + moms! om det inte är ok soppa du pratar om!

   TS
Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196543 Det är okq8, inkl. moms. Inte Aspen men alkylatbensin.

Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

Risarvaren  
#219061 I januari 2013 kostade alkylat 2T 18,25 litern hos OkQ8 i Ljusdal. Även OkQ8 i Bollnäs har 2T alkylat på pump! :-)

Hemma i Södertälje köper jag 4T Aspen alkylat på pump hos båtmacken om sommaren. Finfint luktfritt till gräsklipparen, även den kostar ca 18 kronor litern.

Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

axwell  
#219077
OAS-forests skrev:Det är okq8, inkl. moms. Inte Aspen men alkylatbensin.


OKQ8:s Alkylatbensin kallas Ultima.

http://www.okq8.se/privat/ovrigt/produk ... /drivmedel

Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

Naders  
#219087 Maskincenter i Mörrun har en pump där du får gå in i butik för att betala.
(26kr/l inkl. moms)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).