Motorsåg och handhållet

ASPEN PUMPAR?

42 inlägg 29115 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

axwell  
#173676 Var kan jag köpa alkylatbensin?

Alkylatbensin i dunk kan köpas på de flesta bemannade bensinstationer. Ett 100-tal stationer i Sverige säljer dessutom alkylatbensin på pump. Många drivmedelsleverantörer kan dessutom leverera alkylatbensin i 25-litersdunk, fat eller i tankbil.


Citat från OKQ8;s hemsida, ungefär som "goddag yxskaft".

Tidigare gick det att hitta OKQ8- stationerna som har alkylatpumpar.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173677 Det går nu också:
http://www.okq8.se/privat/pastationen/sokstation
Markera den soppa du söker och stationerna syns i kartan.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

totte  
#173679
sveno skrev:Det går nu också:
http://www.okq8.se/privat/pastationen/sokstation
Markera den soppa du söker och stationerna syns i kartan.


Aha, tack, där fanns det!

Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

viktor meck  
#174144 vi har haft problem med aspen på jobbet. har fått in nästan helt nya sågar som skurit som gått på aspen :???:

Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174147
viktor meck skrev:vi har haft problem med aspen på jobbet. har fått in nästan helt nya sågar som skurit som gått på aspen :???:

Mina dom spikar på aspen så det är för dålig oktan tal i soppan.

Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

Homo abies  
#174181 Aspen Kortautomat hos Alingsås Marin o Maskin

Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

haqvor  
#174289 Det finns en kontantpump hos Sandstedts cykel och motor i Ljungby som inte är med på Aspens karta.

Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

Dane  
#174363 Kan man lita på att det är rätt oljeblandningsprocent på bensin som fått stå längre tid i en tank.
Tänkte att det ev. finns risk för att olja och bensinen skiktar sej utan kontrollerad omrörning.
Men vet i.o.f. inte hur detta hanteras vid tillverkningsindustrin heller.
Köper själv Aspen i färdiga 5 litersdunkar (dyraste alt.) men nog vill jag gärna skaka om dunken innan jag tankar sågen.

Finns synpunkter på detta---.

//Dane

Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174367
Dane skrev:Kan man lita på att det är rätt oljeblandningsprocent på bensin som fått stå längre tid i en tank.
Tänkte att det ev. finns risk för att olja och bensinen skiktar sej utan kontrollerad omrörning.
Men vet i.o.f. inte hur detta hanteras vid tillverkningsindustrin heller.
Köper själv Aspen i färdiga 5 litersdunkar (dyraste alt.) men nog vill jag gärna skaka om dunken innan jag tankar sågen.

Finns synpunkter på detta---.

//Dane


Jag har använt aspen sen det kom ut på marknaden! har aldrig haft en skuren såg! har aldrig skakat om några dunkar! 98 eller 95 oktan + 2-taktsolja är en annan historia! den äldsta aspenbensin jag kört på var ca 5år gammal.....sågen gick som en klocka!....oskakat! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

Mangelu  
#174382
Huggarn skrev:
Dane skrev:Kan man lita på att det är rätt oljeblandningsprocent på bensin som fått stå längre tid i en tank.
Tänkte att det ev. finns risk för att olja och bensinen skiktar sej utan kontrollerad omrörning.
Men vet i.o.f. inte hur detta hanteras vid tillverkningsindustrin heller.
Köper själv Aspen i färdiga 5 litersdunkar (dyraste alt.) men nog vill jag gärna skaka om dunken innan jag tankar sågen.

Finns synpunkter på detta---.

//Dane


Jag har använt aspen sen det kom ut på marknaden! har aldrig haft en skuren såg! har aldrig skakat om några dunkar! 98 eller 95 oktan + 2-taktsolja är en annan historia! den äldsta aspenbensin jag kört på var ca 5år gammal.....sågen gick som en klocka!....oskakat!
:grin:


Håller med Huggarn. Har kört Aspen i många år och sågarna går klockrent. Har bl.a. 2st 346xp NE som jag inte har behövt röra en skruv annat än att rengöra luftfiltret och tanka.
Har aldrig heller skakat någon dunk.

De extra kronorna som det kostar är det värt tycker jag, man får väl debitera nån krona extra bara. :wink: 8)

Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174385 Ingen tvekan om att det är mer kostnadseffektivt bränsle.

Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

Dane  
#174956
viktor meck skrev:vi har haft problem med aspen på jobbet. har fått in nästan helt nya sågar som skurit som gått på aspen :???:



Är du säker på att det beror på att den är körd på Aspen?
Vilket fabrikat var det?
Nya sågar ska egentligen gå lite överfettade de första 2 timmarna.
H-skruven kanske var för snålt ställd från fabrik eller sågen kanske helt enkelt fått arbeta för länge vid full belastning som det kan bli om man kapar grovt timmer med slö kedja i vedhög.
Det finns ju många orsaker till att en såg kan skära och en ny såg är ju känsligare för det än en inkörd.

//Dane

Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

viktor meck  
#174960 Det slutad när vi gick över till stilhs motomix. har pratat med några och det verkar vara för dålig olja i aspen. och vi ställer alltid de feta vid försäljning

Avatar Fallback

Re: ASPEN PUMPAR?

Nonkan  
#174980 Vi har aldrig haft en ny såg som har skurit med Aspen, så det låter mycket märkligt.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN PUMPAR?

viktor meck  
#174986 Det är jättekonstigt. vi tog kontakt med "aspen" och de trodde inte på det. det var flera olika modeler av stihlsågar. bodstadsbolagen var inte så glada. men när de fick nya lika dana sågar så gick de över till motormix och sen dess har det inte varit några problem pga bensinen. Så nu har vi slutat sälja aspen. men jag håller med om att det är skumt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).