Motorsåg och handhållet

Ny röjsåg

47 inlägg 18031 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94556
Huggarn skrev:Jdärför kan det vara bra att lämna bla löv i kantzoner o även inne i beståndet för att älgarna förhoppningsvis hellre ska välja löv före framtids stammarna!


I Skogforsk bok "Motormanuell röjning" står det:

"Minska andelen övrigt löv inne i bestånden eftersom en hög lövandel ökar betningsrisken"

Det står andra tips också, bla att lämna skadade tallar.

Alla dessa toppade/skadade tallar/björkar man lämnar, måste man inte förröja dem vid 1:a gallring?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94559
Mangan skrev:
Huggarn skrev:Jdärför kan det vara bra att lämna bla löv i kantzoner o även inne i beståndet för att älgarna förhoppningsvis hellre ska välja löv före framtids stammarna!


I Skogforsk bok "Motormanuell röjning" står det:

"Minska andelen övrigt löv inne i bestånden eftersom en hög lövandel ökar betningsrisken"

Det står andra tips också, bla att lämna skadade tallar.

Alla dessa toppade/skadade tallar/björkar man lämnar, måste man inte förröja dem vid 1:a gallring?


Jo, de kvarvarande toppröjda träden får nog röjas bort inför 1:a gallringen. Fast det är ju ett 10-20 år senare bekymmer...

Däremot bör väl de kvarvarande toppröjda björkar och tallar vara användbara för kvistrensa stammarna på de träd som ska stå kvar efter 1:a röjningen och kanske ända fram till slutavverkningen?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94560 Några frågor till nån som vet!:

om man ska förröja med kedjeröjsågen.... sätter man på nån vinkelväxel på den då? för hur blir det annars med stubbhöjd, men framför allt stubbvinkel? man kan allså göra låga o raka stubbar med den? i mina trakter blir man nästan strypt om man gör höga, men ännu värre "snestubbar" i förröjning! maskinerna ligger nästan alltid hack i häl på en så det är ytterst sällan som stubbana hinner ruttna! det vore ju guld om det funkar!

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94562
Mangan skrev:
Huggarn skrev:Jdärför kan det vara bra att lämna bla löv i kantzoner o även inne i beståndet för att älgarna förhoppningsvis hellre ska välja löv före framtids stammarna!


I Skogforsk bok "Motormanuell röjning" står det:

"Minska andelen övrigt löv inne i bestånden eftersom en hög lövandel ökar betningsrisken"

Det står andra tips också, bla att lämna skadade tallar.

Alla dessa toppade/skadade tallar/björkar man lämnar, måste man inte förröja dem vid 1:a gallring?


Anledningen enligt mig att lämna åtminstone en viss del löv mm inne i beståndet är för att när väl älgen är där inne så ska den ha ett "godare" alternativ än huvudstammarna! lämnar man löv i ytterkanterna så stannar älgen förhoppningsvis där! skogforsk menar nog att man ska ta bort lövet ur beståndet så älgen inte lockas in i beståndet! men om den väl är där inne så har den ju inget att välja på i det fallet! var o en gör som man själv tycker verkar bäst! om dessa stammar måste röjas bort i första gallringen beror väl på om dom överlevt i 10-20 år när huvudstammarna dragit iväg ordentligt! vilket jag tror att dom flesta inte gör, beroende på vilket avstånd från huvudstammarna dom står!

PS: allt skogforsk säger står inte skrivet i sten! inte allt jag säger heller! långt ifrån....tro mig! :lol:

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94563 Ett 100% igt säkert sätt att hålla viltet borta är stängsel 8) Det enda som fungerar

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94564 Tillbaka till huvudspåret: Tror aldrig att kedjesågen kan erätta den vanliga röjsågen. Möjligen komplettera under vissa förhållande. Trådskaparen: Köp i första hand en 480 eller 355. Vill du sen finlira med att toppa björken i unga föryngringar så köp en kedjesåg.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Kse  
#94572
Huggarn skrev:Några frågor till nån som vet!:

om man ska förröja med kedjeröjsågen.... sätter man på nån vinkelväxel på den då? för hur blir det annars med stubbhöjd, men framför allt stubbvinkel? man kan allså göra låga o raka stubbar med den? i mina trakter blir man nästan strypt om man gör höga, men ännu värre "snestubbar" i förröjning! maskinerna ligger nästan alltid hack i häl på en så det är ytterst sällan som stubbana hinner ruttna! det vore ju guld om det funkar!

Vad jag vet finns det ingen vinkel att montera. Funderade själv på en kedjeröjare men fick inga bra vibbar när jag var och kände på den, förhygges rensar framför egen maskin och vill inte ha sånna stuubar där så det blev en 355 istället, jag ska dock låna en kedjeröjare från sveaskog i sommar för testkörning.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Elias  
#94577
peter399 skrev:Nog ingen fara att kedjeröjaren inte skulle vara tillräckligt utprovad. Motorn sitter väl redan på en vanlig trimmer
om jag inte missminner mig, den böjliga axeln finns väl också till trimmer med motorn på ryggen. Själva sågen
lär väl inte vara olik den på stångsågarna. I senaste Södra kontakt var en artikel med enbart positiva omdömen
och flera proffsröjare har redan kört den hårt under lång tid. Verkar som om Södra kommer satsa hårt på kedjeröjaren
till deras röjarlag. Att Stihl får sina grejer att hålla (dock inte bättre än HVA) beror väl mest på att de kopierar HVA
efter ett antal år. Har kört en polares 480, driftsäker, visst, men effekten är då inget att hänga i granen.
Mina 20 år gamla 244:or orkar en 225 klinga lika bra som en 480. Kör en 480 bredvid en 355:a så kommer den
låta som en liten symaskin. Skulle jag köpa en vanlig röjsåg skulle det garanterat bli en 355:a.


Tänkte bara påpeka att 355 är jämförbar med stihl 550 och inte med 480. 480 ligger i samma effektklass som den mindre 345 därav den stora skillnaden.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94588 Stihl 480 är väl lite starkare och lite tyngre än HVA 345/Jonsered 2145. En Stihl 450 är väl mer jämförbar med HVA 345/Jonsered 2145 än vad en Stihl 480 är?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Filip_björndahl  
#94591 stihl 480 är i egen klass för den passar inte in i den stora klassen med stihl 550, hva 355 och för stor för stihl 450 och hva 345. den kommer med lite på sidan av och att den är bra för pengarna det kan man inte klaga på för det kostar kanska mycket mer och köpa en 355 än en 480

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

bengt-åke alriksson  
#94675
Röjkvist skrev:Vad menar du med (citat) flyttat ut kedjan?


Vad jag menar är att kedjan flyttats ut på riggröret och befinner sig betydligt längre från kroppen under kapning. Upphängningen i grenavledaren via flexisnöret utgör dessutom en livförsäkring. Faller jag framåt faller också riggrör med kedja framför mig och jag kan således inte falla på kedjan (vilket fallet är med en motorsåg). Motsvarande gäller faktiskt också om jag faller baklänges. Jag har provat båda varianterna under fyra års fälttester och faktiskt aldrig haft en enda incident.
I så måtto känner jag mig betydligt mer trygg med kedjeröjaren än med dagens klingröjsåg (ex.vis bara 92 cm mellan avtryckare och klinga på HVAs 345 xrt, vilket är betydligt mindre än motsvarande mått på äldre röjsågar. Det är säkert alla medvetna om som också var med på 70- och 80-talet.
Varför har då riggrören gjorts kortare? Självklart för att bli mer lätthanterliga i täta bestånd. Men det har skett på bekostnad av säkerheten. När kommer ett äkta dödmansgrepp på klingröjsågen, d v s att klingan stannar när du släpper gasen?

ps
förresten har jag sedan flera år släppt det här med "högröjning, midjeröjning, toppröjning" och allt vad det kallats. Jag kapar i den höjd som krävs för uppgiften. Vid förstaröjning inte högre än att jag kan grensla samma stubbe vid andraröjningen, vilket i klartext betyder strax ovanför knäet. Avdödningen av den stubben vid lövskärmsröjning tar i genomsnitt tre år.
ds

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Nonkan  
#94683
bengt-åke alriksson skrev:[Men det har skett på bekostnad av säkerheten. När kommer ett äkta dödmansgrepp på klingröjsågen, d v s att klingan stannar när du släpper gasen?



Finns det egentligen några belägg för det du säger, eller är det mest en känsla?

Vad jag vet, utan källa, så sker olyckor med röjsåg främst när folk jobbar för nära varandra. Givetvis går det att såga sig själv i foten, men det går även på en äldre maskin, t.ex. HVA 252, bara man vill tillräckligt mycket. Kedjeröjsågen är inget undantag. sträcker man ut benet så går det utmärkt att såga sig i tårna.

Fel hanterad är en röjsåg farlig, men den får ändå säljas dels i Sverige som ändå har en stark arbetarskyddslagstiftning och dels i USA där det blir väldigt dyrt om man som tillverkare gör bort sig.

Att det inte finns sådant dödmansgrepp är nog helt enkelt för att det inte finns någon anledning. Fanns det efterfrågan skulle det sitta ett skydd där, det är trots allt en marknadsekonomi vi lever i.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Nonkan  
#94684
peter399 skrev:Nog ingen fara att kedjeröjaren inte skulle vara tillräckligt utprovad. Motorn sitter väl redan på en vanlig trimmer
om jag inte missminner mig, den böjliga axeln finns väl också till trimmer med motorn på ryggen. Själva sågen
lär väl inte vara olik den på stångsågarna. I senaste Södra kontakt var en artikel med enbart positiva omdömen
och flera proffsröjare har redan kört den hårt under lång tid. Verkar som om Södra kommer satsa hårt på kedjeröjaren
till deras röjarlag. Att Stihl får sina grejer att hålla (dock inte bättre än HVA) beror väl mest på att de kopierar HVA
efter ett antal år. Har kört en polares 480, driftsäker, visst, men effekten är då inget att hänga i granen.
Mina 20 år gamla 244:or orkar en 225 klinga lika bra som en 480. Kör en 480 bredvid en 355:a så kommer den
låta som en liten symaskin. Skulle jag köpa en vanlig röjsåg skulle det garanterat bli en 355:a.


Kedjeröjaren blev stoppad av HVA under våren p.g.a kvalitetsproblem, så den var uppenbarligen inte ordentligt utprovad :)

Troligen är det övergången från förserie till serieproduktion som ställde till det igen. Sverigemarknaden drabbas ofta av de här besvären. Förmodligen har det en del att göra med att grejerna kommer ut för snabbt, men även att Husqvarnaanvändare i Sverige får nyheterna först. Jonsered har inte alls samma problem med barnsjukdomar, för när det kommer en ny modell med det märket så har den testats en säsonng eller två i Husqvarnafärger.

Stihl har säkert lite barnsjukdomar de med, men de lär vi inte se i Sverige då Tyskland är deras hemmamarknad. En annan anledning är nog att det är ett familjeföretag som inte behöver bry sig om börsen/kvartalsrapporter.

HVA kopierar Stihl precis lika mycket som Stihl kopierar HVA. Har någon en bra idé så skulle det vara mycket märkligt om inte motsvarande lösning kom på det andra märket så fort ev. patent gått ut. Bra för alla parter, speciellt köparen, då utvecklingen går framåt. Själv upplever jag det som att HVA Sverige skärpt till sig betydligt sedan Stihl fick ett bra fäste på Sverigemarknaden. Innan kunde de vara väldigt arroganta. Idag är HVA mer ödmjuka som företag, även om det är svårt att påverka dem p.g.a deras storlek.

Det går inte heller att göra en rättvis jämförelse mellan 244 och 480, då det inte fanns några större krav på utsläppen under det glada 80-talet när 244 kom. Däremot, en 480 som inte orkar dra runt en 225-klinga ordentligt skulle jag vilja påstå behöver någon form av service/reparation.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94692 Det finns annat som kan ställa till det i production.

Lego tillverkning/under leverantörer, material tillgång, maskiner etc...
Det finns massor som kan o ofta går snett utöver utvexckling o tester.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94742 Kedjeröjaren är inget alternativ som enda röjsåg. I täta och klena bestånd samt underröjning fungerar den rent uselt.

Däremot verkar den bra till just högröjning i lämpliga bestånd.

355 är min favorit.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).