Motorsåg och handhållet

Ny röjsåg

47 inlägg 18038 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94452 Vad menar du med (citat) flyttat ut kedjan?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94463
bengt-åke alriksson skrev:Hej!
Det är så att nackhåret kryllar sig när man hör kommentarer som nedan;
"jag har också hört att man "styr" inte stammarna nämnvärt bättre med kedjeröjsåg än vanlig pga att man oftast inte når fram med handen ändå! "
Det är ju just det man vill undvika för att slippa bli fem fingrar kortare! Dagens klingröjsågar har så korta riggrör att man alldeles för lätt når fram till klingan - som tar upp till 10 sek. att stanna ....
Jag använder således alltid svärdet och den dubbelriktade stöt- och dragkroken för att väldigt aktivt styra stammarnas fallriktning - aldrig fingrarna! Denna stora dragkrok är snart ute i handeln och gör även förröjningen till en betydligt mindre slitsam historia än med klingröjsågen (lättare att dra ner ihopvuxna, undertryckta röjstammar)
En annan säkerhetsaspekt är att jag flyttat ut kedjan på säkert avstånd och slipper kasttendens - till skillnad från den lilla gallringssågen du rekommenderar. Ergonomin ska vi inte tala om....
Så - det viktigaste är att jag orkar åka och fiska på kvällen efter ett dagsverke.
Du får ursäkta om jag låter som en Husqvarna-säljare, men jag försäkrar att jag inte tjänar ett öre på försäljningen. Jag får nöja mig med att äntligen ha fått tillgång till en bekvämare utrustning - även om det självklart finns mer att göra på den.

/Han som hittade på kedjeröjaren



"
Huggarn skrev:Hade jag varit dig så hade jag nog väntat med att köpa kedjeröjsåg tills man får höra hur det funkar med kedjeröjsåg!! det är ju en husqvarna också....så den lär väl få byggas om 73 gånger innan den funkar som den ska!!(tog i liiite där!) :grin: en eftersatt röjning går utmärkt med vanlig röjsåg om man är lite "flink"! man behöver inte kapa stammarna jäms me backen bara för att det är en vanlig röjsåg!! kör jag en röjning som har en medelhöjd över 2.5-3.5m så är det sällan jag gör lägre stubbar än 20-60cm....finns ingen anledning! diametern minskar markant! dessutom kan man kapa dom 1.5m upp för atta sedan kapa ner resten i värsta fall! jag har också hört att man "styr" inte stammarna nämnvärt bättre med kedjeröjsåg än vanlig pga att man oftast inte når fram med handen ändå! men men... det skulle ju va kul å prova förvisso!! :grin: köp en stihl 480K så blir du av med den direkt om du inte skulle va nöjd! till mig om inte annat! driftsäkrare röjsåg finns inte i dagsläget!!....Garanterat! jag har testat att springa omkring med ms200an i djungelröjning......funkade faktiskt över förväntan! 339 tror jag husqvarnas motsvarighet heter! hitachi/Tanaka 4501 kan vara ett alternativ! superbra motorer, men den jag testade vibrerade som en gammal tändkulemotor!! :cry: men det måste ha varit fel på den! tror inte man får sälja en såg med sånna vibbar idag!



"nack håren resa sig" starka ord.... starka ord! men det va ju kul att man kan fixa "ståpäls" åt nån känslig herre!! :lol: det var så hemskt alltså?? ja där ser man! lugn å fin nu! :grin:

Jag "sågar" absolut inte kedjeröjsågen! men jag vill gjärna höra lite mer resultat...framförallt från några som inte "hittade på kedjeröjsågen" och som absoluuut inte har/haft nån vinning ifrån den! jag är själv sugen att prova! :smile: högröjning som företeelse har jag inget emot...tvärtom! allt som kan ta ner tidsåtgången på eftersatta röjningar är ju bara av godo!

vad mer är det som behöver göras på den?

varför ska grejor ut på marknaden innan dom är någorlunda utprovade? kan det vara pengar tro?.. visst...saker utvecklas hela tiden men.....

Jag "rekommenderar" inte småsågar! men det är ett alternativ som funkar "över förväntan"! men det är klart att du inte tycker det! ergonomi å säkerhet inom skogen kan man och har man tjabblat till döddagar! det kan också användas flitigt som försäljningsargument! sätter man handen på en roterande röjklinga så..... tja ...inte vet jag!?

du ska ha en eloge för att ha "hittat på kedjeröjsågen"! alltid kul att det händer saker i skogen som sagt! :smile: men jag är skeptisk av naturen till jag får prova själv! vem vet...jag kanske tycker att det är en riktig hit!!?? :mrgreen:

hej hopp!

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94475
mmart skrev:En grundregel vid röjning är att ALLTID lämna betade tallbuskar.


Det dummaste jag hört, då skulle jag lika gärna kunna sälja röjsågen. Kanske funkar när 1 tall av 20 är betade, men knappast när 20 av 20 är det.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94478
Mangan skrev:Jag har väl kört upp en 30 liter med min 480, och håller med om 2). Punkt 1 har aldrig hänt mig.


Jo, punkt 1 har inträffat mycket ofta för mig. Det är mycket ofta (läs flera gånger/tank) som jag får justera choke-ratten under gång, för att röjsågen ska kunna accelerera ordentligt. Inte sällan så tjuvstannar sågen för att choken har blivit helt påslagen.

Jag vet inte om det blir en effekt av Baggens kombisele
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94480 Vad är det som kommer åt knappen? Alltså vi pratar om vredet som sitter under pumpblåsan, va? Jag blir nyfiken...

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

peter399  
#94498 Nog ingen fara att kedjeröjaren inte skulle vara tillräckligt utprovad. Motorn sitter väl redan på en vanlig trimmer
om jag inte missminner mig, den böjliga axeln finns väl också till trimmer med motorn på ryggen. Själva sågen
lär väl inte vara olik den på stångsågarna. I senaste Södra kontakt var en artikel med enbart positiva omdömen
och flera proffsröjare har redan kört den hårt under lång tid. Verkar som om Södra kommer satsa hårt på kedjeröjaren
till deras röjarlag. Att Stihl får sina grejer att hålla (dock inte bättre än HVA) beror väl mest på att de kopierar HVA
efter ett antal år. Har kört en polares 480, driftsäker, visst, men effekten är då inget att hänga i granen.
Mina 20 år gamla 244:or orkar en 225 klinga lika bra som en 480. Kör en 480 bredvid en 355:a så kommer den
låta som en liten symaskin. Skulle jag köpa en vanlig röjsåg skulle det garanterat bli en 355:a.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94504
Mangan skrev:Vad är det som kommer åt knappen? Alltså vi pratar om vredet som sitter under pumpblåsan, va? Jag blir nyfiken...


Japp! Det är det vredet! Om jag visste vad som kom åt vredet, så vore det ju väldigt enkelt att åtgärda detta... Får kolla mer noggrant nästa gång jag luftar den röjsågen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94526
Mangan skrev:
mmart skrev:En grundregel vid röjning är att ALLTID lämna betade tallbuskar.


Det dummaste jag hört, då skulle jag lika gärna kunna sälja röjsågen. Kanske funkar när 1 tall av 20 är betade, men knappast när 20 av 20 är det.


Förlåt att jag inte förklarade detta i detalj.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94532 "ALLTID" är ett starkt ord...

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

towes  
#94534 Apropå "Det finns ett viltvårdsargument för högröjning också som kanske kan vara intressant."

Jag intämmer att viltvård är ett gott argument (man är nog i minoritet här känns det som :). Försöker själv styra viltet med olika åtgärder, fast då gärna bort från de känsliga områdena. Högröjer gärna i bryn o utmed skogsvägar o då kommer nya kedjeröjsågen utmärk till pass då också. Åter: använd sågen till det den passar för just dä du är för tillfället. Den funkar utmärkt till mycket, tom stamkvistning (om man är försiktig).

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94538 Har haft en här som hade stora bekymmer med en choke knapp på en jonsered..
Fråga mig inte hur det gick till, jag förstod aldrig riktigt problemet.

Lösningen blev en popnitad läderlapp över reglaget.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Huggis  
#94545 Viltvård, vilket skämt. Förstår inte jägarnas argument, varför matar dom då djuren, vill man inte ha dom kring utfodringsplatserna?

Var och sitt på sin plats. Det finns gott om blöta hålor och eländig terräng för att låta det bli urskog och miljövård åt mupparna. I granplanteringen ska det vara helt rent från främmande inslag. Min synpunkt.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94547 Ja men huggis, tror du missuppfattat lite! det trådskrivarna här ovan menar, handlar nog egentligen vare sig om viltvård eller miljövård! snarare skogsvård! det handlar helt enkelt om att försöka styra bort bla älgarna från dom framtida bestånds stammarna! därför kan det vara bra att lämna bla löv i kantzoner o även inne i beståndet för att älgarna förhoppningsvis hellre ska välja löv före framtids stammarna! älgarna har en tendens att vilja ha dom nya skotten på högstubbarna man kan lämna med både röjsåg o kedjesåg och även dom stammar dom redan varit och betat på! visst kan man kalla det "viltvård" om man vill! men det är nog skogens väl som ligger i grunden för dessa åtgärder!

var kom jägarna ifrån?

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

towes  
#94551 Tack för ditt senaste inlägg, Huggarn. Du har fattat det hela helt rätt. Skogsvård och viltvård kan gå hand i hand om man tänker till lite.

Miljömupp? :-) Det var första gången jag varit i sammanhang som det ordet... :-)

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94555 För egen del så försöker jag mig nog på det som "huggarn" kalla skogsvård. Kan jag när jag ändå håller på samtidigt göra så att alla djuren i skogen trivs bättre så får jag ju en rikare skog ur alla möjliga perspektiv.

Jakt behöver inte vara skälet. När dessutom det finns tecken på att man kan styra bort bl a älgen genom att röja på ett annat sätt så är det väl värt att pröva, eller hur.

Kan rekommendera boken som jag citerade ur ovan, står mycket bra i den som kan berika hur man sköter sin skog och mark.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).