Motorsåg och handhållet

Vilket bränsle i gammal såg?

10 inlägg 6081 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket bränsle i gammal såg?

asseasse  
#94278 Hej!

Har satt samman en hel såg av två gamla utrangerade Husqvarna 238 från 80-talet men får den inte att starta...

Kan ju bero på många saker naturligtvis... - men vilket bränsle bör jag använda till den? Borde den starta på alkylatbensin eller måste jag blanda på 96 för att få den att gå?

Tacksam för svar!

/andreas.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilket bränsle i gammal såg?

Phantom  
#94283 Den borde starta utan problem på alkylat. Det kör jag i min röjsåg från samma årtionde.
Får du fram soppa?
Har du gnista? (kan vara ide att prova med annat stift)
Är luftfiltret rent?
Är justerskruvarna ställda rätt( L=1 varv, H=1 varv borde det vara för att sågen ska gå igång)

Användarvisningsbild

Re: Vilket bränsle i gammal såg?

totte  
#94330 Om den är som du säger nyss ihopsatt så är den väl också rengjord från koks och sot mm. Då kan du köra alkylat direkt. Alla gamla motorer kan köras på alkylat, risken är om det är mycket sot och koks invändigt, det löses av alkylaten och kan ställa till en del, så om man vill byta bör man plocka ner och rengöra innan man byter från vanlig bensin.

Avatar Fallback

Re: Vilket bränsle i gammal såg?

asseasse  
#94468 Hej igen!

Jag känner till att alkylat kan lösa upp avlagringar i sågen men jag tänkte bara se om det gick att starta upp den då jag ville undvika att blanda ihop något på 96.

Har dock inte erhållit det minsta livstecken ännu trots ivriga försök...

Jag har gnista på tändstiftet, bensin verkar då komma och jag har även prövat att hålla några droppar i både luftfilter och tändstiftshål men inte det minsta livstecken. Jo sågen har rätt bra kompression också.

Den enda felkällan som återstår som jag kan komma på är att alkylaten har för lågt oktantal? Eller kan kolven ha skurit trots att det känns som att kompressionen är bra?

/andreas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket bränsle i gammal såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94473 Antingen kommer det bränsle och gnista o då brummar det, eller så kommer en av dem o då händer inget.
Blir stiftet fuktigt/blött = Ingen eller ej tillräcklig gnista.
Blir det inget brum o torrt stift = inget bränsle.

Slår du i bränsle över 85 oktan så blir det brum, annars blött.

Användarvisningsbild

Re: Vilket bränsle i gammal såg?

totte  
#94482 Nä alkylaten har tillräckligt oktantal för alla sågar, startar den inte på alkylat så startar den inte på vanlig 95 heller. Börja med att byta stift om du inte gjort det redan. Ett dåligt stift märker man inte alltid genom att kolla gnistan, det kan gnistra bra i fria luften, i bränslluftblandningen funkar det ändå inte. Om det känns som du har komp så borde den i alla fall hosta när du försöker med bränsle på filtret.

Kolla också tändkabeln, så det inte är nån skada, då är det typiskt att man får gnista när man provar, sen när man sätter i stiftet så går kabeln emot godset och kortsluter.

Användarvisningsbild

Re: Vilket bränsle i gammal såg?

anersimyra  
#101182 Syns en klargul gnista är det inte säkert att det funkar.I tex dagsljus ska gnistan knappt vara synlig.
mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Vilket bränsle i gammal såg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101194
Mange skrev:Antingen kommer det bränsle och gnista o då brummar det, eller så kommer en av dem o då händer inget.
Blir stiftet fuktigt/blött = Ingen eller ej tillräcklig gnista.
Blir det inget brum o torrt stift = inget bränsle.

Slår du i bränsle över 85 oktan så blir det brum, annars blött.


Låter som "Felsökning motorsåg för dummies!" Måste försöka komma ihåg det där, ifall det inte startar för mig någon gång. :D

Avatar Fallback

Re: Vilket bränsle i gammal såg?

SawTroll  
#101205
totte skrev:Om den är som du säger nyss ihopsatt så är den väl också rengjord från koks och sot mm. Då kan du köra alkylat direkt. Alla gamla motorer kan köras på alkylat, risken är om det är mycket sot och koks invändigt, det löses av alkylaten och kan ställa till en del, så om man vill byta bör man plocka ner och rengöra innan man byter från vanlig bensin.


Ja! :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilket bränsle i gammal såg?

Valmet830.3  
#101241 Hade liknande problem med en gammal såg som stått länge.

Hittade en spricka i tändkabel, lite eltejp löste detta tillfälligt.

Men den egentliga orsaken var ett gammalt tändstift där tätningsringen var skadad, tappade tillräckligt med komp för att inte starta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).