Motorsåg och handhållet

Vibrationer i Röjsåg

21 inlägg 15654 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vibrationer i Röjsåg

senmathal  
#93803 Hej!

Jag har nyligen köpt en två år gammal Jonsered FC2145S som jag är väldigt glad över. Tyckte dock att den vibrerade lite väl mycket, särskilt just över tomgång då man liksom varvar upp den men även när varvet sjunker ner mot tomgång igen. Jag kan inte se något fel på klingan men när jag satte på en nyinköpt gräsklinga tycker jag att det blev mycket mindre vibrationer.

Nu undrar jag om klingan är väldigt känslig så att även för ögat osynliga skador kan ge vibrationer? Eller kan det vara ngn annan orsak till vibrationerna och ev något som bör åtgärdas? Eller är det rent av normalt att det ruskar lite vid vissa varvtal. Naturligtvis svårt att svara på utan att testa den men i alla fall.

/Mats



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vibrationer i Röjsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93868 Jag misstänker att Jonsered och Husqvarna är i stort sett identiska fortfarande?
Det finns vibrationsdämpande fjädrar vid styre/riggrör på Husqvarnorna, kolla så de inte är av eller sitter löst.
Husqvarna tog fram lite grövre fjädrar än vad som satt i mina maskiner när jag köpte dem, har dessa grova fjädrar i alla maskiner nu och de verkar hålla bättre.

Finns även fjädrar mellan tanken och motorn.

Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

Staväng  
#93873 Kolla så att klingan verkligen sitter fast ordentligt och/eller att det är rätt diameter på centrumhål. Vibrationer vid gaspådrag har jag varit med om när jag har haft dålig mutter och skadad axel. Du ska oxå prova att knacka på klingan med ett verktyg. En ren klang berättar att klingan är hel. Sprucken klang, sprucken klinga.
Jag tycker att sådana vibrationer låter klingrelaterade.

Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

senmathal  
#93882 Jag tror att Huqvarna och Jonsered är i stort sett indentiska i allt väsentligt. Ja det verkar ju som att de är klingan som är boven då det blev bättre med gräsklingan. Rätt diameter på hålet är det i varje fall.

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vibrationer i Röjsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93897 Att vibrationerna känns mindre med gräsklinga kan ju bero på att den är lättare än en röjklinga. Eller är den det?
Iaf så har jag fått byta fjädrarna jag skrev om på alla mina sågar, samtidiget som jag aldrig haft nån klinga som gett vibrationer.
Men kolla upp fjädrar, klinga och vinkelväxel, det låter ju som onormalt kraftiga vibrationer.

Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

senmathal  
#93927 En tyngre klinga borde egentligen minska vibratonerna. Men nu tror jag i och för sig inte att gräsklingan är så mycket lättare. Jag ska kolla fjädrarna men tvivlar på att det är något fel på dem. Sedan tar ju inte fjädrarna bort vibrationerna utan hindrar dem bara attt forrtplantas till hantaget. Eftersom det det belv mycket mindre vibrationern med gräsklingan så borde ju felet sitta i klingan. Jag ska testa med en ennan sågklinga och se hur det blir då.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

bjornhansell  
#95539 Jag tycker att jag känner igen problemet. Det kan möjligen vara ont om fett i vinkelleden längst ned mot klingan? Annars har morsan en lite äldre Husqvarna som skramlar och vibrerar något djävulskt i själva röret ned mot klingan. Kan det vara någon skada på själva drivaxeln? Någon som haft isär och tittat på en sådan?

Mvh Björn

Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

Phantom  
#95540 Det beror på vilken modell det är på röjsågen, de ser ju inte exakt lika ut.
Men längst upp mot motorn så sitter kopplingstrumman direkt på axeln vilken man ta ut i sin hela längd och är en lång stång. Därefter ska det sitta en tätning ner mot vinkelväxeln, så i själva röret ska det inte vara något som skramlar och vibrerar vad jag kan se(om inget har hamnat där av misstag). Det ska vara om själva axeln fått sig en smäll och blivit krökt, då kan jag tänka mig att det kan vibrera och skramla en hel del.
Det kan vara idé att ta isär och kolla upp axeln och så att själva riggröret inte är fullt med fett om tätningen gett upp.
Nu är ju inte jag någon expert på röjsågar men det är iaf min åsikt om skrammel i röret.

Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

senmathal  
#95559 Jag körde en hel del idag med gräsklingan som det var lite mindre vibrationer med. Den envisades dock med att lossna flera gånger hur jag än drog mutter. Kanske behöver byta muttern. Hur som helst märkte jag att vibrationerna förändrades för var gång jag dragit fast klingan. Nä jag kollade var centrumhålet i klingan ganska glappt på medbrinagaren. Är det så då centrerar ju inte klingan när man drar fast den och då kommer väll vibrationerna som ett brev på posten.

Jag testade att starta den utan klinga och då vibrerade den inte alls så på något sätt verkar det ha med klingan och dess fastsättning att göra.

Att köra utan fett är ju inte bra men tror ändå inte att vibrationerna kommer utav det. Det jag funderar på är om det kan fattas någonting vid medbringaren. Det ser nästan ut som om någon bricka fattas då jag kollar manualen. Ska kolla upp det lite mer nogrant.

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vibrationer i Röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95577 Det låter som du har fel medbringare o spännbricka alt. storlek i hålet på de verktyg du har!
Det ska inte vara några glapp eller nåt nånstans.
Den måste vara riktigt centrerad och i balans.

Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

senmathal  
#95592 Jag tror eventuellt att spännbrickan t.o.m. saknas. Fösrt sitter det en kraftig bricka/medbringaren sedan klingan och så en yttre kraftig bricka. Tycker det på bilden i manualen ser ut som om det skall vara ytterligare en bricka.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

Phantom  
#95595 På den yttre kraftiga brickan så finns väl en centrering för själva klingan? Är den intakt och har du rätt storlek på klingan?
På min såg(HVA 165) fanns det en mindre bricka utanpå den kraftiga yttre som vi pratar om här, men jag bytte min mindre bricka mot ett mutterskydd som gjorde att klingan satt bättre fast.
Muttern slits med tiden så den kan det vara god idé att byta om det inte är gjort på länge.

Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

senmathal  
#95624 Jag ringde och hörde mig för hos hos en Jonsereds ÅF idag och han menade att hålet i kllngan förmodligen var uppnött pga av att klingan lossnat. Klingan har också lossnat flera gånger så det kan mycket väl vara så. Såg i instruktionsboken att muttern skall bytas med jämna mellanrum så jag ska köpa ny klinga och mutter.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134662 Jag har nu slagit gräs i snitt 4h om dagen i fem dagar och insidan på högra tummen domnar bort för mig (pekfingergas), dessutom så sitter det i över natten till nästa dag. Är det flera som upplever samma problem?
Sågen är förhållandevis ny Husqvarna, ett eller två år, tror modellen heter 345r. Klingan är 350 mm treeggad.

Jag har vart med om mycket domningar förut i samband med t.ex motorsågning och spikning, men då har det mer blivit att händerna domnat om man efteråt hållit i t.ex en bok, tidning eller datamus, eller om man ligger och sover mad armen under huvudet. Men då går det ju att "ruska liv" i händerna rätt snabbt, en släng av karpaltunnelsyndrom antar jag.
Så´n här långvarig extremt lokal bortdomning har jag aldrig känt förut.

Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

PETER.ERIKSSON24  
#134677
D Brown skrev:Jag har nu slagit gräs i snitt 4h om dagen i fem dagar och insidan på högra tummen domnar bort för mig (pekfingergas), dessutom så sitter det i över natten till nästa dag. Är det flera som upplever samma problem?
Sågen är förhållandevis ny Husqvarna, ett eller två år, tror modellen heter 345r. Klingan är 350 mm treeggad.

Jag har vart med om mycket domningar förut i samband med t.ex motorsågning och spikning, men då har det mer blivit att händerna domnat om man efteråt hållit i t.ex en bok, tidning eller datamus, eller om man ligger och sover mad armen under huvudet. Men då går det ju att "ruska liv" i händerna rätt snabbt, en släng av karpaltunnelsyndrom antar jag.
Så´n här långvarig extremt lokal bortdomning har jag aldrig känt förut.


har liknande problem av skogsjobb enligt en ointreserad läkare så tror han att en nerv ligger i kläm!
Ligger jag så sommnar handen även åtstramande i ena ben nu är det vänster sida som jäklas..
Enligt läkare på vårdcentral så får man leva med detta 😈

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).