Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 892416 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

tallen100  
#431041 Man märker själv vad funkar eller ej, det som funkar bra för den ena funkar inte ett dugg för den andra.
Så gör det ni tycker känns bäst för kroppen och känns effektivast, lyssna på andra men svälj inte allt utan tänk lite själva :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#431042
Hema skrev:Visst jag kan sträcka mig till att han jobbar på, men vi kan ju låta @JensSkoog uttala sig om hur länge hans rygg kommer hålla eller @Svante Hansson hur stora chanserna är för ett långt liv med den tekniken.

Jag kan bara säga att min rygg inte skulle hollit
länge - en halv dag eller så :lol: :lol:

Min tanke när jag såg det här, var ju att han inte jobbar
effektivt, och att hans brytmån är skit :surp:
Ganska säker på att det finns många här på Forum som skulle
gjort jobbet snabbare och med mindre stress :wink:
En annan sak är ju att han slår i ett hög med kilar - två eller
tre - ok, men alla dom där utan att dubbla :?: :?:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#431046
röjar kalle skrev:Om ditt säkerhetstänk hämmar din teknik och effektivitet då är det inte mycket att ha.Orkar du inte och bära runt på 50-60 kubiks såg en hel dag då är det fråga om du inte skall hålla på med skogsarbete överhuvudtaget.Sitter här 60 år gammal inga som helst krämpor eller rygg problem bara and.
vändt stora 60-70 kubik sågar hela livet.Näää ena riktiga kärringar det vad ni är. :D

Säkerhetstänk hämmar inte tekniken eller effektivitetet om den sitter i ryggmärgen. Då
höjnar den effektiviteten eftersom man undviker dubbeltjobb och fel :wink:

Nu fattar jag ju att du är en riktig karlakarl, "röjar kalle", men om du kallar mig och
andra här på Forum för ett gäng kärringar, så är karlakarlen full av struntprat. :surp:

Jag har överlevd fall från fyra och en halv meter rakt på ryggen på en hårdgrusad
gårdsplan, med bara lite brott här och där i ryggen, men fortfarande bärer jag runt på
små och stora sågar, och jag kommer att holla på så länge kroppen orkar och
ingen karlakarl ska kommandera mig till att ge upp om jag föredrar
lättast såg som duger till jobbet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

isteskog  
#431048 Skulle kunna sagt det Jens säger själv ..... men jag tror nog Röjarkallen retas ...... hoppas jag iaf ..... annars fattas det nog något mellan öronen ..... :wink:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hema  
#431055
röjar kalle skrev:Om ditt säkerhetstänk hämmar din teknik och effektivitet då är det inte mycket att ha.Orkar du inte och bära runt på 50-60 kubiks såg en hel dag då är det fråga om du inte skall hålla på med skogsarbete överhuvudtaget.Sitter här 60 år gammal inga som helst krämpor eller rygg problem bara and.
vändt stora 60-70 kubik sågar hela livet.Näää ena riktiga kärringar det vad ni är. :D

Jag menar att skita i brytmån är direkt osunt. Om man har full koll på läget vid trädfällning, så behöver man inte bruka säkra hörnet (i mina ögon om man är 100% säker på vad man gör), men jag är inte proffs och har tid att ta det lite säkrare. Samt jag ser inte ex. säkra hörnet som något som tar någon direkt extratid.

Däremot vad gällande stor såg, så hade han sparat ryggen en hel del om han hade låtit sågen vila mot trädet. Jag filar på min teknik och blir bättre, men gillar ändå att kvista med min HVA339:a. Snart ska jag inviga min HVA536lixp i en mindre gallring, ska bli spännande. Har iofs redan testat den hos en vän där vi delade på lite för långa vedkubbar. Klart grövre än vad sågen är tänkt för, men jobbade på helt okey. Bara det att få det knäpptyst när man släpper gasen. :)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

röjar kalle  
#431072 :grin: Nu fick jag igång er.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

halvproffs  
#431078 Fällkam, brytmån eller vad ni vill kalla det är en bra livförsäkring och att man få trädet att falla precis där man vill ha det. Håller helt med Jens att vid noggrannhet vid fällningen undviker man problem vid nedslaget. Det värsta som kan hända (utom personskador) är när man lyckats få trädet i ett ståendes träds klyka. Där jag avverkar tallbeståndet nu med gran under som är mellan 5-10meter gäller att ta det lugnt och granska varje träd hur grenarna kan påverka fallet. Även fast jag gjort så har det gått snett några gånger.
Dessa filmer ska ej ses som instruktionsfilmer hur man ska göra.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#431107 Karln är direkt usel på att rikta träden rätt.. :ugeek: kvistningen må se ansträngande ut för ryggen men flyter på fint och effektivt i vart fall. Får man inte ryggproblem är det ju helt ok, själv skulle jag inte klara detta med en såpass tung utrustning. Roligt att se att han gillar fåglar då han oupphörligen tittar efter dessa under fällmomentet.. :mrgreen: och riktigt snygga huggarbyxor har han dessutom.. :grin:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Blivande snickare  
#431110 Bra flyt i kvistningen?
Bara på övre delen av stammen då :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#431115 Jo, torrkvistarna på undersidan knäcks ju när stammen drar i backen. Faktum är att förstastocken kunde han gett fan i att kvista då alla kvister försvinner vid utskotningen.. :D

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

jannee  
#431146 Här har ni lite till att irritera er över :grin:

Säg va ni vill men sågen går djävligt bra, går de verkligen så bra orginal :?:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

tallen100  
#431151
röjar kalle skrev::grin: Nu fick jag igång er.

:lol: Jo man lär sej vilka knappar på tangentbordet man ska trycka på :grin:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Göt  
#431153 Han är duktig på att jobba hårt, men det är ju mest synd om han själv när det går åt pipan, han jobbar ju på gränsen att det ska gå fel hela tiden.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

tallen100  
#431156
jannee skrev:Här har ni lite till att irritera er över :grin:

Säg va ni vill men sågen går djävligt bra, går de verkligen så bra orginal :?:

Alltid roligt att se såna som kan sina saker :grin:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JörgenO  
#431160 Det där jättestora skjutmåttet (heter väl klave) som han har i snickarbältet borde väl fastna överallt hela tiden?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).