Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 892828 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Göt  
#400072
husqvarna_med_sthil skrev:Kvista med en hand har jag heller aldrig gjort men däremot brukar jag kunna släppa en hand ibland med svärdet på baksidan stocken, motorsågskroppen vilande mot stocken för att rycka undan ris osv. Vet inte huruvida det är rätt, fel eller var jag lärt in det.


Jag gör också så och plockar kvist med vänster hand. Men vad jag förstår så rekommenderar man nu att ställa sågen på stocken och hålla den med vänster hand och plocka kvist med höger hand. Risken för ofrivilligt gaspådrag är då lika med noll

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

T Landström  
#400074 Vet inte...men det här med att kvista med en hand tror jag är vanligt blad de äldre som min farbror som började i skogen när de första motorsågarna kom vet jag kvistade med en hand... Fick aldrig se det..men har inte svårt att tänka mig det när jag såg hur han hanterade stockarna när vi lastade...
Detta är en personlig reflektion...

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

jannee  
#400078 Innan jag begrep bättre/eller när jag var starkare kvistade jag ibland med en hand.
Jonsered 435 eller Stihl MS 201 sågar med vilket det fungerar bra.
Håller bl.a. i massavedsbiten med vänster hand och kvistar med höger :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Bosse1  
#400081 Är ju smart att lämna några lämpliga kvistar att använda som "vändhake".
Om man inte kvistar undersidan vid utkörning förstås X_X

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

husqvarna_med_sthil  
#400084
Göt skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Kvista med en hand har jag heller aldrig gjort men däremot brukar jag kunna släppa en hand ibland med svärdet på baksidan stocken, motorsågskroppen vilande mot stocken för att rycka undan ris osv. Vet inte huruvida det är rätt, fel eller var jag lärt in det.


Jag gör också så och plockar kvist med vänster hand. Men vad jag förstår så rekommenderar man nu att ställa sågen på stocken och hålla den med vänster hand och plocka kvist med höger hand. Risken för ofrivilligt gaspådrag är då lika med noll


Ja, det är klart att ofrivilligt gaspådrag blir då omöjligt men det blir bökigt att slänga undan kvist framåt där man ska gå. Jag har iofs inte testat så man ska väl inte döma ut det utan kanske snarare vara öppen för de riskerna som är.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400087 Här tycker jag att har en stor nytta med triobrake. I ett enda moment lägger jag först i kastskyddet med högerhanden och sedan fortsätter jag att plocka undan störande grenar med högerhanden + eventuell förflyttning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hema  
#400202
Göt skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Kvista med en hand har jag heller aldrig gjort men däremot brukar jag kunna släppa en hand ibland med svärdet på baksidan stocken, motorsågskroppen vilande mot stocken för att rycka undan ris osv. Vet inte huruvida det är rätt, fel eller var jag lärt in det.


Jag gör också så och plockar kvist med vänster hand. Men vad jag förstår så rekommenderar man nu att ställa sågen på stocken och hålla den med vänster hand och plocka kvist med höger hand. Risken för ofrivilligt gaspådrag är då lika med noll

Jag försöker "knäcka till" kedjelåset med vänstern och sedan bara släppa högerhanden om sågen och sedan låta den hänga i vänsterhanden medans jag med högern plockar undan grenen. När jag är klar sätter jag tillbaka högern på sågen och kör vidare. Men det är klart så skulle det vara någon större gren får man väl ställa ned sågen på marken.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

johan eriksson  
#401186 Min nya leksak.


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401400 Partner 5000 är en höjdare även som normal såg. Saknas tyvärr i min lilla samling :sad:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

johan eriksson  
#401437 Tack TH, att den saknas hos dig får vi nog försöka rätta till.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Peteflamingstar  
#401910
alias skrev:Om du ska hugga mycket grov skog och inte bara förfälla el. dyl. så hade jag valt 550:n alla dagar i veckan. Kraften finns där vid fällning och aptering och erforderlig acceleration finns vid kvistningen - vet inte riktigt vad 560 fyller för funktion i ordinär svensk barrskog (om jag har förstått det hela rätt så är det en större kvistnings-/allroundsåg än 550:n och inte en utpräglad fällningssåg).

Jag har en 346NE XPG och farsgubben köpte en 550 XPG för ett par år sedan. Jag tycker att dessa är tämligen jämförbara till det vi använder dem (mest gallringar och vindfällen, lite fällning av övergrovt och frötallar ibland).

Så länge jag inte upplever att sågens effekt är den begränsande faktorn i huggningen (väldigt sällan så är fallet), så skulle jag välja en så lätt såg som möjligt.

MVH
Alias


Tycker 560 fyller en plats som stark och förhållandevis lätt såg. Vet inte om sågarna i denna film hade likadant filad kedja, men nog kan det vara bra med en 560 ibland gentemot 550, flera sekunder snabbare vid kapningen. Går man och t.ex fäller/kapar för maskin tar jag 560 alla dagar i veckan.


Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hema  
#401921 Jag 560 är vad 357:an var mot 346:an innan. Rätt såg för rätt uppgift helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Sv: FILMER - Motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401928
Hema skrev:Jag 560 är vad 357:an var mot 346:an innan. Rätt såg för rätt uppgift helt enkelt.


Du menar väl 346 NE? Den första 346:an var ju klart mindre än efterföljaren 346 NE.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sv: FILMER - Motorsåg

Hema  
#401933
Niking skrev:
Hema skrev:Jag 560 är vad 357:an var mot 346:an innan. Rätt såg för rätt uppgift helt enkelt.


Du menar väl 346 NE? Den första 346:an var ju klart mindre än efterföljaren 346 NE.
/Niklas

Ja, proffssågarna runt 50cc som fanns före 550:n.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

husqvarna_med_sthil  
#401942 Jag har valt att gå vägen 550. Ska köra den i år och jag har nästan bara timmer som ska huggas, först en rimpa med grovskog man "glömde" i avverkningen sedan är det 20 frötallar. Detta kommer bjuda fällning grovt och kvistning i ganska rejäl mängd sedan får jag se vilken såg det blir sedan. Har bara en hobbysåg från hva som backup så jag hoppas verkligen 550 håller ihop.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).