Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 891376 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#395833 Blir ju lite avundsjuk när du fäller frötallar!
Drömjobb, enligt mig :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Erre  
#395834
Blivande snickare skrev:Snygga filmer Erre!
Kul att du äntligen kommit igång med frötallarna! :)

Tackar! :smile:
Blev några träd kvar som var för stora för skördaren.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Erre  
#395835
JensSkoog skrev:Blir ju lite avundsjuk när du fäller frötallar!
Drömjobb, enligt mig :wink:

:smile:
Stora tallar är det roligaste jag vet att jobba med när det gäller skogsarbetare.
Så du är rätt ute Jens. :grin:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Waldschrat  
#397905 Någonstans såg jag en film där de bad några flanell-utrustade hipsters att starta en motorsåg. Hittar inte klippet, var det här? Någon som sett den?

PS: Det postas alldeles för få filmer här!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

jannee  
#397944 Förut gick det bra UTAN motorsåg.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

eqlazer  
#397945
Waldschrat skrev:Någonstans såg jag en film där de bad några flanell-utrustade hipsters att starta en motorsåg. Hittar inte klippet, var det här? Någon som sett den?

Denna?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Waldschrat  
#397953 :-BD =)) Precis! Tack!

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

weldion  
#399986

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

husqvarna_med_sthil  
#400007
Hema skrev:Samt risk att det blir en massa att justera på rotändan iaf sedan, men man kan ju göra en vedkubb av det. :)

Men som sagt åter till ämnet låga stubbar så tycker jag snubben här får ned höjden rätt bra.


Ser ut att vara bra drag i den sågen, trevlig film. Har fortfarande inte bestämt vilken som blir min ena såg till hösten, kan inte bestämma mig mellan jonsered eller hva 550 alt 560. Har mängder med grovt som ska ner. Kanske har man tagit sig vatten över huvudet men det ska inte stypa på prylarna iaf. :grin: Rädd att 560 blir tung att dra runt på.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

alias  
#400012
husqvarna_med_sthil skrev:
Hema skrev:Samt risk att det blir en massa att justera på rotändan iaf sedan, men man kan ju göra en vedkubb av det. :)

Men som sagt åter till ämnet låga stubbar så tycker jag snubben här får ned höjden rätt bra.


Ser ut att vara bra drag i den sågen, trevlig film. Har fortfarande inte bestämt vilken som blir min ena såg till hösten, kan inte bestämma mig mellan jonsered eller hva 550 alt 560. Har mängder med grovt som ska ner. Kanske har man tagit sig vatten över huvudet men det ska inte stypa på prylarna iaf. :grin: Rädd att 560 blir tung att dra runt på.


Om du ska hugga mycket grov skog och inte bara förfälla el. dyl. så hade jag valt 550:n alla dagar i veckan. Kraften finns där vid fällning och aptering och erforderlig acceleration finns vid kvistningen - vet inte riktigt vad 560 fyller för funktion i ordinär svensk barrskog (om jag har förstått det hela rätt så är det en större kvistnings-/allroundsåg än 550:n och inte en utpräglad fällningssåg).

Jag har en 346NE XPG och farsgubben köpte en 550 XPG för ett par år sedan. Jag tycker att dessa är tämligen jämförbara till det vi använder dem (mest gallringar och vindfällen, lite fällning av övergrovt och frötallar ibland).

Så länge jag inte upplever att sågens effekt är den begränsande faktorn i huggningen (väldigt sällan så är fallet), så skulle jag välja en så lätt såg som möjligt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

husqvarna_med_sthil  
#400020 Jo så är det nog och den extra vikten är antagligen helt onödigt i förhållande till vad man får. Fagerlund vad sugen jag blir när man ser alla filmer !

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hema  
#400052 För mig är det konstigt nog som så att sågen eller röjsågen endast blir tung o dra runt på när det är slut på soppa. :)

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

svampbob  
#400058 Det ser lite riskabelt ut då han kvistar med en hand på sågen. Han gör det ett par gånger i filmen. Inte ens jag har lagt mig till med den olaten.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

husqvarna_med_sthil  
#400059 Kvista med en hand har jag heller aldrig gjort men däremot brukar jag kunna släppa en hand ibland med svärdet på baksidan stocken, motorsågskroppen vilande mot stocken för att rycka undan ris osv. Vet inte huruvida det är rätt, fel eller var jag lärt in det.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JohannesG  
#400062
husqvarna_med_sthil skrev:Jo så är det nog och den extra vikten är antagligen helt onödigt i förhållande till vad man får. Fagerlund vad sugen jag blir när man ser alla filmer !

Inte alls är min mening, viktökningen är försumbar.

Jag och min far hugger med motorsåg och Vimek G30 i egen skog under vinterhalvåret, allt ifrån gallring till träd som är grövre än de flesta skördare vill ta. I vintras bytte vi från 550XPG till 560XPG (550:in sa upp sig, kolven sprack efter många timmars hårt arbete) Vi var lite tveksamma om det skulle bli en ny 550 eller om vi skulle prova en 560 i stället. Valet föll på 560, och vi har inte ångrat oss. Visst den är lite tyngre, men det är inget vi tänker på kraften överväger med råge viktökningen, en klar skillnad mot 550. Så nu kör vi med en 346XPG och en 560XPG, 346:an är lättare, men båda kör mycket hellre 560:in, så vi får turas om vem som skall ha den. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).