Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 892186 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Peteflamingstar  
#344961 Tack, det är alltid lite extra nervigt när man har publik och prylar att försöka att inte råka fälla på... :-BD

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

totte  
#344983 Tänkte just, tusan också, du missade ju båten, inget skoj alls :lol:

Nä, men snygg fällning!

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

sundelius  
#344992 Håller med kören :!:

Jag får sällan beröm och spontana applåder när man håller till mitt i skogen :???: :roll: :wink: :lol:

När man någon gång träffar med bamsen precis där man tänkt tittar man sig ett varv runt om inte ens en rävusling såg va bra det gick :grin:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Peteflamingstar  
#344998 Precis, de riktigt bra fällningarna är det aldrig någon som ser! Förutom tomtägarna som publik stod två killar från Ericsson som var där och lade ner en telefonledning och tittade på också, hade vart pinsamt om man fällt på nåt dyrt :wink: Sen kan man ju alltid förbättra nåt vid varje fällning, brukar alltid bli lite efterklok!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

axwell  
#345382 En 100-årig asp med misshandlade rötter (av min grävare :oops: ) som står nära grannens fina exklusiva alltiallo växthus.
Tyvärr har aspen dom tyngsta och längsta grenarna in över det växthuset.

Har väntat i veckor på att fel vind skall vända och har det gjort så flera gånger, fast bara nattetid.

Slanan har legat beredd :!:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Fredrik Reuter  
#345387 Snygg film och snyggt jobbat! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

totte  
#345388 Snyggt jobbat! En listig fällriktare. Asp är lurigt, brytmånen är rätt skör, går inte att ta några risker där.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

axwell  
#345399
totte skrev:Asp är lurigt, brytmånen är rätt skör, går inte att ta några risker där.

Vågade inte förlita mig på kilar i det överhänget, var rädd för att skjuva den av stubben, valde att lägga fällskäret under riktskäret, trots slanan på 5,5 meter, plus 6 kilar tillgängliga. Använde 4 kilar för att begränsa risken för sidosvaj av någon vindby.

Kapade dom 10 första vedklabbarna med Husqvarna 55:an 18" klyvslipat (1 tank inkl. fällningen).
Elsågen kapar lika snabbt trots lågprofilkedja.

Ja, jag har respekt för den luriga aspen :???:
Senast redigerad av axwell fre 09 okt 2015, 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#345402 Gott jobbat! Aspen är lurig, ja, och extra illa blir det om den har börjat ruttna i mitten. Då blir det inte myket kvar i brytmånen som holler. Jag använder spakblock med 8mm wire och fäste så högt upp som jag når, men filmen din gör att jag gärna kunne tänka mig prova slana. Skulle gärna veta hur lång den var, och vilken dimention.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hema  
#345403 Det såg ut att ha gått exakt enligt planerna. Jag gillade också fällriktaren, men jag tyckte det var lite svårt att se vad du hade för fiffig lösning vid foten av slanan. Känns som om ett koncept jag skulle vilja använda mig av.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

axwell  
#345407
JensSkoog skrev: kunne tänka mig prova slana. Skulle gärna veta hur lång den var, och vilken dimention.


Just den här slanan var 6 meter, fick korta ned den till 5,5 meter innan den passade i toppens fyrkantsrör som är 56*56 mm invändigt.
I roten vill man inte att den skall vara för tjock är därmed alltför tung, den här gissar jag är 10-12 cm. Man får fixa till den med yxa så att nederst delen passar i släden, tex kapa den i ca. 45 grader så att den står stadigt på botten

Slanan står i en släde av metall men jag har tidigare gjort liknande av halverad stambit med 50-80 cm:s längd.

Hema skrev:Det såg ut att ha gått exakt enligt planerna. Jag gillade också fällriktaren, men jag tyckte det var lite svårt att se vad du hade för fiffig lösning vid foten av slanan. Känns som om ett koncept jag skulle vilja använda mig av.


Får se om jag kan få till några bilder vid tillfälle. :|

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Blivande snickare  
#345422 Varför lade du fällskäret under riktskäret?
Var du rädd för spjälkning om du lämnat klack?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

axwell  
#345436
Blivande snickare skrev:Varför lade du fällskäret under riktskäret?
Var du rädd för spjälkning om du lämnat klack?

Med tanke på hur dom kraftigaste grenarna är orienterade, dvs på fel sida i förhållande till tänkt fällriktning så ligger tyngdpunkten som på ett bakåtlutande träd.
Därför vill jag minska risken för att jag skall skjuva aspen av från stubben, slanan trycker på ca 4 meter upp men tyngdpunkten sitter ännu högre upp och dessutom bakom mig där jag står och slår in kilarna.

Om fällskäret låg högre än riktskäret skulle klacken mot skjuvning saknas.
Brytmånen i bakåtlutande träd hinner ta mycket stryk innan trädet har vinklats framåt så långt att tyngdpunkten är på rätt sida.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Blivande snickare  
#345439 Okej, tack för förklaringen :)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345440 Tack för demonstrationen. Den där anordningen med slana var smart. Slog du in järnskoningen högst upp med hammare eller lär du bara vila mot stammen?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).