Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 889241 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Homo abies  
#294112 Tack, tragiskt är det för alla inblandade!

-kommunikationen kanske var ytterligare en brist?

Verkar som detta året är riktigt mörkt för yngre och medelålders yrkesverksamma...?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Rotkapning föranledd av stormen Ivar

traktorz  
#294750 Stormen Ivars härjningar på Lucianatts-kvällen den 12 dec. 2013 skapade mycket merarbete i skogen. Så småningom, med nya sågkedjor, nödvändigtvis ofta vässade, samt med längre svärd påmonterade, så blev rotkapningen av de stormfällda furorna effektivt utfört. Visserligen var arbete i tjugogradig januari-kyla något påfrestande, men med bra metodik och kläder var det hanterbart.



Ref:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Hema  
#294790 Kul med det "gamla" filtret på, samt musiken. Mycket trevligt. Ska inte va tråkig, men varje rotkap som visades, så stod huggarn på den farliga sidan. Visst man "räddar" några cm på rotstocken men risken ökar om trädet skulle ligga i fel spänn. Såg ut som om ni hade ett stort jobb o rensa upp där. Inte avundsjuk.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

axwell  
#294818
Hema skrev:, men varje rotkap som visades, så stod huggarn på den farliga sidan. Visst man "räddar" några cm på rotstocken men risken ökar om trädet skulle ligga i fel spänn.


Samma reflektion men vi ser väl inte hela trädet.
Kunde inte se att stammen viftade till speciellt åt motsatt håll; så Hema, troligen en riktig iakttagelse.

Trevligt klipp att titta på ändå.

Användarvisningsbild

Re: Rotkapning föranledd av stormen Ivar

traktorz  
#294824 Bra påpekat!

För min del, var det här en ny och lärorik uppgift med rotkap och visst hade jag respekt för riskerna med stormfälld skog. Inga missöden dessbättre, bortsett från en borttappad GPS.

Det inspirerade dock brorsan och undertecknad att anmäla oss och sedan genomgå en motorsågskurs med AB-körkort, drygt ett kvartal senare. Storfälld skog avhandlas visst i del C först, så jag vet inte hur mycket tokigheter vi hann med att göra på de knappa tusen stormfällda träd som jag och brorsan rotkapade.

Försökte dock ta in kunskap från nedanstående websidor, även om vi inte alltid stod på den säkra sidan (med vänster axell mot vältan), vilket avslöjades i mitt filmklipp.

Ref:
Arbete i stormfälld skog - ny version


http://www.sakerskog.se/?pageid=3135

Avatar Fallback

Re: Rotkapning föranledd av stormen Ivar

Brickan  
#294825
traktorz skrev:För min del, var det här en ny och lärorik uppgift med rotkap och visst hade jag respekt för riskerna med stormfälld skog. Inga missöden dessbättre, bortsett från en borttappad GPS.
Jag blev av med klockan och en snarkätting efter Ivar. Undra om klockan är avdragsgill..?
traktorz skrev:Det inspirerade dock brorsan och undertecknad att anmäla oss och sedan genomgå en motorsågskurs med AB-körkort, drygt ett kvartal senare.
Samma här - AB, men inte C. Borde kanske gått den också.

Avatar Fallback

Re: Rotkapning föranledd av stormen Ivar

Hema  
#294871
traktorz skrev:Bra påpekat!

För min del, var det här en ny och lärorik uppgift med rotkap och visst hade jag respekt för riskerna med stormfälld skog. Inga missöden dessbättre, bortsett från en borttappad GPS.

Det inspirerade dock brorsan och undertecknad att anmäla oss och sedan genomgå en motorsågskurs med AB-körkort, drygt ett kvartal senare. Storfälld skog avhandlas visst i del C först, så jag vet inte hur mycket tokigheter vi hann med att göra på de knappa tusen stormfällda träd som jag och brorsan rotkapade.

Försökte dock ta in kunskap från nedanstående websidor, även om vi inte alltid stod på den säkra sidan (med vänster axell mot vältan), vilket avslöjades i mitt filmklipp.

Ref:
Arbete i stormfälld skog - ny version


http://www.sakerskog.se/?pageid=3135

Härlig inställning! Tänkte själv ta C- kort framöver.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

Fredrik Reuter  
#297718 Stihl MS880 med 59" i lite konstigt klipp.


   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

JensSkoog  
#297738 Lurade mig :lol: Såg före mig ett träd, och så var det bara stubkapning! Men fasan hur han jobbade med den digra sågen innan han va genom. Jag undrade varför han inte hade gjort riktskär. Senn kunde man ju observera att skyddsklädor bara är för dumma skandinaver :wink:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

Fredrik Reuter  
#297739 Det blev samma här! :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

totte  
#297752 Undrade liksom också.

Den kedjan skar inte som den skall. Lät som den ville dra snett. Tror också att oljepumpen var för snålt ställd. Det går åt lite olja för ett så långt svärd.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Hema  
#297772 Bra klipp, erkänner mig lurad. Mådde lite illa när han helt uppenbart var i fällriktningen..:)

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

herjman  
#297773
Hema skrev:Kul med det "gamla" filtret på, samt musiken. Mycket trevligt. Ska inte va tråkig, men varje rotkap som visades, så stod huggarn på den farliga sidan. Visst man "räddar" några cm på rotstocken men risken ökar om trädet skulle ligga i fel spänn. Såg ut som om ni hade ett stort jobb o rensa upp där. Inte avundsjuk.



En annan sak var ju att man bör använda stormkapet där det går för att kunna "släppa" trädet på behörigt avstånd och när man själv vill och inte när trädet bestämmer sig för att smälla av.

Fast jag har jobbat med en så kallad rutinerad huggare som nästan alltid står på fel sida för att vinna 5cm stock samt aldrig använder stormkapet eller andra "nymodigheter"..

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

JensSkoog  
#297786
herjman skrev:
Hema skrev:Fast jag har jobbat med en så kallad rutinerad huggare som nästan alltid står på fel sida för att vinna 5cm stock samt aldrig använder stormkapet eller andra "nymodigheter"..

På dom få vindfallen jag tar, använder jag nu stormkapet och står på rett sida, efter ha lärd det här på Skogsforum. Känns fortfarande fel, men det känns säkrare och det är det som betyder mest! :wink:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Hema  
#297958 En markgranne till mig har varit i skogen hela sitt liv, han kör med keps, hörselskydd o glasögon. Förr hade han visst inte ens huggarbyxor, men nu var det både godkända byxor o skor, men att tjata om hjälm, som "nyinflyttad bofink" känns det inte riktigt läge för, men det kanske bara jag som tänker fel? Jag hoppas bara att jag fortsätter att ta till ny kunskap, även om/när man blir äldre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).