Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 892798 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

anersimyra  
#299576
totte skrev:Skoj att se, inte så dum idé att sprätta upp det lite. Annars hade man bara orkat glo på halva :mrgreen:
Ett enkelt knep när man inte behärskar redigering.. :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Homo abies  
#299635 Bra klipp i den sågen :)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Tobbenil  
#301359
anersimyra skrev:ITS ALIVE !!! Jag har nu lärt mig lägga till en film, det trodde jag aldrig.. :smile: :smile:



Håller med de andra, vilken jädra kvistning! :grin: Bra jobbat.

Får ta o träna på min teknik tror jag, jag VET hur man ska göra, men efter tre-fyra träd börjar jag slarva lite och blir död i ryggen istället. Känns direkt i ryggen när man gör fel :lol:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Tobbenil  
#301411


Filmade lite idag, och tänkte fråga efter tips här bland er!

Om ni tittar i slutet när trädet är fällt så ser ni att det inte lägger sig helt på backen, en del grenar var närmare 20 cm så de tog emot fallet rätt bra.. dessa grenar ligger i rätt bra spänn, och det var svårt att se vart trädet skulle fara när man kvistade..

Klippte bort delen när jag kapade upp trädet då det var 12-13 minuter till.. När jag gått knappt halva trädlängden var stammen ovanför min brösthöjd och jag är 186 lång..
Jag fick kapa lite här o där för att till slut välta ner trädet på marken.

så - tips? Hur gör man för att på bästa sätt arbeta upp exempelvis trädet på filmen?

Till er som är oroliga - släpen tog ingen skada "in the making of this movie" - De är inte så nära trädet som det ser ut i filmen :grin:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

anersimyra  
#301414 Spara de horisontellt riktade grenarna och kapa de grenar som stöder trädet mot marken. Men kvista även horisontella grenar där du kommer befinna dig när du kvistar de stödande grenarna. De horisontella grenarna ska säkra trädet från välta mot dig, samtidigt får du vara uppmärksam på att inte klämmas fast av dessa grenar om trädet rullar mot dig. Du måste även försäkra dig om att " stödgrenarna " verkligen klarar av att förhindra att trädet välter över dig. :smile:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Tobbenil  
#301447 Ah, smart. Var riktigt lurigt att se åt vilket håll stammen ville åka.. Tack för tipset :grin:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301494 Det är också lämpligt att kapa de grenar som stöder trädet mot marken i små stycken för att ytterligare minska risken att trädet välter. Tar visserligen lite längre tid men det är det värt, för konsekvenserna kan bli ödesdigra.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

anersimyra  
#301497
Admin@skogsforum skrev:Stihl MS880 med 59" i lite konstigt klipp.

Klanten använder barkstödet på fel sätt, enbart de nedre sätts an och drar genast fast sågen.. :ugeek: :ugeek: .. :smile:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301500 Det där kändes riktigt otäckt innan man såg att det bara var en kort stubbe kvar.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Tobbenil  
#301531
th skrev:Det är också lämpligt att kapa de grenar som stöder trädet mot marken i små stycken för att ytterligare minska risken att trädet välter. Tar visserligen lite längre tid men det är det värt, för konsekvenserna kan bli ödesdigra.


Jo, tog de i etapper här o där för att få ner stammen mot marken sakta men säkert, tog säkert nästan 15 minuter till.. :) tack för hjälpen


//en rookie :grin:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

rikard_e  
#301575
Tobbenil skrev:Ah, smart. Var riktigt lurigt att se åt vilket håll stammen ville åka.. Tack för tipset :grin:

Har själv haft problem med sånt, har ibland fått kvista de övre grenarna och sedan snurrat runt trädet med vinschen

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Tobbenil  
#301591
rikard_e skrev:Har själv haft problem med sånt, har ibland fått kvista de övre grenarna och sedan snurrat runt trädet med vinschen


Ett till bra tips! Tack :grin:
Får nog skaffa mig nån smidig vinsch eller liknande man orkar ta med sig..

Så här gjorde jag iallafall! Drog upp hastigheten 4ggr så ni kanske orkar titta igenom
Observera det obligatoriska trädjuckandet vid 1:32 för att försöka se vart trädet vill ramla :lol:


Avatar Fallback
Vimekaren  
#301598 .
Senast redigerad av Vimekaren tis 09 dec 2014, 20:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Tobbenil  
#301601
Vimekaren skrev:

Är ju bättre än Trädkramare iaf :)) (kunde inte låta bli)



:lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

totte  
#301675 Och sågen låter som Kalle Anka :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).