Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 892819 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

isteskog  
#431709 Ingen taktik jag utför iaf! :surp:
En sak är väl om man fäller fast och tar ner det som det är fastfällt i. Det är tillräckligt farligt då, och inte avslutar jag då kapningen så att man får springa undan åt fel håll ..... :???:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

tallen100  
#431714
hfab skrev:
isteskog skrev:Vilken idiot! :shock: Kunde han inte sikta, eller varför måste han fälla på något större träd? Och sen var han på fel sida när han avslutade fällningen .... fick springa på för att inte få den fastfällda stammen på sig! :shock:

Han fällde väl på dom stora för att styra omkull dom.
Ganska vanlig taktik, men rejält farligt.

Farligt sätt, men det syns ändå att han vet vad han håller på med, även om han utmanar ödet en hel del, står på fel sida o.s.v :lol:
Undrar förresten om han lever än :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

röjar kalle  
#431720
jannee skrev:Här är en teknik som jag INTE tror att Säker Skog direkt rekommenderar.




Verkar vara "något" riskabelt :grin:

Hade sågen varit röd så hade jag trott det var jag. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

T Landström  
#431721 Jag frågar mig vad han tjänar på att göra så?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hema  
#431722 Här skulle det vara väldigt lämpligt att köra med säkra hörnet på träd nr2, så att man kan stå på rätt sida och har kontroll på fällningen. Fällkam verkar det finnas och sågen verkar gå bra den med. Men nog tusan hade man försökt att gå på träd nr2 först, men det kanske är att han försöker styra de större träden som redan sagts.

Kanske lägga dessa och dess likar i en ny tråd. "Motorsågning med livet som insats" typ. :)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

80-90  
#431723
T Landström skrev:Jag frågar mig vad han tjänar på att göra så?

Han höjer adrenalinet ett par hack !!! Det kan säkert vara trevligt :lol:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

tallen100  
#431726
röjar kalle skrev:
jannee skrev:Här är en teknik som jag INTE tror att Säker Skog direkt rekommenderar.




Verkar vara "något" riskabelt :grin:

Hade sågen varit röd så hade jag trott det var jag. :mrgreen:

Jag menade att skriva- Kalle kommer du inte ihåg vad janne sagt om stubbhöjden?, men så fick jag se att det var en Stihlsåg :D

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

jannee  
#431728 "Tror" eller t.o.m. vet att han nyttjade de små träden för att knuffa på de "något" större. Han verkar vara noga med hur han riktar träd 1 och 3.
Ett högst livsfarligt beteende jag själv aldrig skulle tänka mig att ta till. Tvärtom däremot :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

axwell  
#431786 Riktskär, brytmån och fällskär the American Way by Husqvarna.


Det gick åt många bokstäver för att få fram sitt budskap.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431792 Såg livsfarligt ut det som han austeuroperen holdt på med

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

TrioBrake  
#432984


Aldrig testat men är det någon som använder sig av denna teknik?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

alias  
#432990
TrioBrake skrev:https://youtu.be/i8I-tObg08c

Aldrig testat men är det någon som använder sig av denna teknik?


Har använt liknande arbetssätt på halvgrova björkar som lutat åt rakt fel håll och som varit för klena för att få in kilen bakom svärdet i fällskäret innan trädets viktöverhäng riskerar att nypa sågsvärdet (om man sågat bort de dragande vedfibrerna på riktskärets plats före sågning av fällskäret på trycksidan).

Har då börjat med att sikta som vanligt (som när man ska göra övre riktskäret vid normal fällning), men har ej skurit ut detta för att ha mer fibrer som håller emot när jag sedan sågar fällskäret. Istället har jag endast markerat på sidorna av stammen hur långt jag skall såga på riktskäret och fällskäret för att få brytmånen rätt.
Sedan sågar man fram fällskäret till bakre markeringen för brytmånen och trycker i kilarna.
Därefter sågar man ut övre och nedre riktskär till främre markeringen för brytmånen.
På detta sätt har man nytta av dragveden på ovansidan av den lutande stammen medan man kapar fram fällskäret, jämfört med om man hade gjort som vanligt och gjort övre och nedre riktskäret före fällskäret.

Det gäller att avvägningen blir rätt avseende djupet på riktskäret och fällskäret samt brytmånens tjocklek och placering i höjd (mycket obra om riktskär och fällskär hamnar omlott i höjd så man sågar av vedfibrerna i brytmånen - sämre än vanligt t.o.m.).

På grövre träd som lutar fel och i närheten av bebyggelse hade jag velat säkra upp trädet med vajer och spakblock före fällning.

Sablar så svårt det är att sätta ord på sånt här - hoppas att det framgår vad jag menar...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

TrioBrake  
#432996 Det framgick mycket bra Alias! :) är lite nyfiken att testa detta så det var kul att få lite återkoppling!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

isteskog  
#433005 Gäller nog om trädet lutar åt fel håll ...... I annat fall riskerar man att sågen nyper fast när trädet går ..... :shock:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

alias  
#433010
isteskog skrev:Gäller nog om trädet lutar åt fel håll ...... I annat fall riskerar man att sågen nyper fast när trädet går ..... :shock:


Prexis!

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).